توهین به مقدسات اسلام؛ عکس‌العمل به موج اسلام‌گرایی در غرب
کد خبر: 4055870
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۲

توهین به مقدسات اسلام؛ عکس‌العمل به موج اسلام‌گرایی در غرب

مدیر حوزه‌های علمیه فارس با اشاره به موج اخیر اسلام‌ستیزی در کشورهای غربی گفت: توهین به مقدسات اسلام، عکس‌العمل به موج اسلام‌گرایی است که در غرب اتفاق افتاده است و نشان‌دهنده واهمه‌ای است که دین‌ستیزان در غرب نسبت به موج اسلام‌گرایی پیدا کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه‌های علمیه فارس حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه‌های علمیه فارس در گفت‌و‌گو با ایکنا از فارس، با اشاره به موج جدید اسلام‌ستیزی در برخی از کشورهای مدعی دموکراسی و آزادی بیان از جمله آتش زدن قرآن در سوئد در هفته‌های قبل و اخیرا هم حمله به مسجدی در فرانسه، گفت: پدیده توهین به مقدسات، پدیده‌ای است که سابقه طولانی دارد و از قدیم وجود داشته است، اما این چند سال اخیر با رشد رسانه و ابزارهای رسانه‌ای و فضای مجازی بیشتر نمود و بازتاب پیدا کرده است.

وی افزود: در واقع جامعه غربی بعد از دوره رنسانس و اتفاقاتی که در راستای تقدس‌زدایی از مقدسات مسیحیت اتفاق افتاد، مرزی را به‌عنوان تقدس و تقدیس برای خود باقی نگذاشت؛ به همین دلیل عده‌ای دین‌ستیز در کشورهای غربی با هر گزاره مقدسی مقابله می‌کنند و یکی از عرصه‌های توهین و ستیزه آن‌ها خود دین مسیحیت است و توهین به کلیسا، عیسی مسیح و مریم مقدس در دستور کار کسانی است که با نگاه سکولار در جوامع غربی زندگی می‌کنند.

استوار میمندی ادامه داد: با توجه به موجی که دین اسلام در کشورهای غربی در میان حق‌طلب‌ها و عدالت‌طلب‌ها به‌خصوص در بین بانوان ایجاد کرده است و همچنین سالانه به‌صورت تصاعدی موج اسلام‌گرایی در غرب در حال رشد است؛ عده‌ای از دین‌ستیزان و افرادی که در وادی تقدس‌ستیزی قدم برمی‌دارند را نگران کرده است. لذا، هر از گاهی مشاهده می‌کنیم در قالب‌های مختلف مثل قالب کاریکاتور، سوزاندن قرآن، توهین به مقدسات اسلام به ویژه شخص پیامبر گرامی اسلام(ص) این ستیزه خود را ابراز می‌کنند و نام آن را آزادی بیان می‌گذارند.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس اظهار کرد: توهین به مقدسات اسلام، عکس‌العمل به موج اسلام‌گرایی است که در غرب اتفاق افتاده و نشان‌دهنده واهمه‌ای است که دین‌ستیزان در غرب نسبت به موج اسلام‌گرایی پیدا کرده‌اند.

وی عامل دیگر را معرفی غلط آموزه‌های دینی توسط تکفیری‌هایی است که با نام اسلام تبلیغ می‌کنند، دانست و گفت: این موارد دست به دست هم داده است تا عده‌ای از سر عناد یا جهل با قرآن کریم که کتاب شریف پیامبر اکرم(ص) و معجزه جاودانه ایشان است مقابله و ابراز دشمنی کنند.

استوار میمندی با تصریح اینکه چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که آزادی بیان با آزادی توهین تفاوت دارد و جامعه غرب در این زمینه دچار مغالطه شده است، افزود: بیان از تبیین می‌آید یعنی حقیقتی که غبار گرفته، تبیین و ابهام آن را برطرف کنید؛ این آزادی بیان است اما کسی اجازه توهین نمی‌دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس افزود: توهین در واقع ظلمی است که عقل ما نیز آن را رد می‌کند بنابراین خود جوامع غربی نیز آزادی توهین را بر نمی‌تابد و نمونه آن، این است که اگر کسی  به آن‌ها توهین کند یا دست روی شاهرگ حیاتی آن‌ها بگذارد مثل هولوکاست که فلسفه وجودی اسرائیل است، بر نمی‌تابند و با آن مقابله می‌کنند زیرا از منظر خود آن را عرصه بیان و آزادی اندیشه نمی‌دانند، بنابراین بین آزادی بیان و آزادی توهین در اینجا باید فرق گذاشته شود.

انتهای پیام
captcha