ضرورت عملیاتی کردن آموزه‌های قرآنی برای رسیدن به جامعه بهشتی
کد خبر: 4053413
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷

ضرورت عملیاتی کردن آموزه‌های قرآنی برای رسیدن به جامعه بهشتی

مدیر موسسه السابقون المقربون گفت: اگر آموزه‌های قرآن در حوزه اندیشه، اخلاق، احکام و رفتار به مرحله عملیاتی شدن برسد و کاربردی شود، جامعه ما یک بهشت کوچک می‌شود.

حجت الاسلام مجید حیدری‌فر، مدیر موسسه السابقون المقربون به گزارش ایکنا از قم، به نقل از ستاد خبری نمایشگاه قرآن کریم «بر آستان بهشت»، آیت‌الله مجید حیدری‌فر، مدیر موسسه السابقون المقربون در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری در توصیفی از قرآن اظهار کرد: قرآن کتاب آسمانی است که برای زمینیان قابل توصیف نیست. همین توصیف و اشاره کافیست که قرآن کتاب زندگی پاک‌زیستی و به‌زیستی است.

حیدری‌فر بیان کرد: اگر آموزه‌های قرآن در حوزه اندیشه، اخلاق، احکام و رفتار به مرحله عملیاتی شدن دست یابد و کاربردی شود؛ جامعه ما یک بهشت کوچک خواهد بود. به این صورت که ما بهشت آخرتی را می‌توانیم در دنیا تجربه کنیم.

وی افزود: ساکنان بهشت همدیگر را دوست می‌دارند، به یکدیگر علاقمند هستند. هیچ‌فردی نسبت به دیگری خیانت نمی‌کند و حسادت ندارند.

مدیر موسسه السابقون المقربون گفت: اینکه امروزه گاهی خانواده‌های ما دچار گسست از هم هستند و یا از پیوست لازم در خانواده برخوردار نیستند نیاز به تامل دارد. اینکه چقدر ما از آموزه‌های قرآنی به صورت کاربردی و به عنوان یک وظیفه دینی استفاده می‌کنیم نیاز به تأمل دارد.

وی بیان کرد: باید از خودمان بپرسیم چرا هر روز که می‌گذرد، پیوندهای صمیمیت و مهرورزی کمتر می‌شود. اگر دقت کنیم این‌ها به خاطر حضور بدبینی‌ها و عداوت‌هاست.

‌استاد حوزه علمیه عنوان کرد: اگر عداوت جای خود را به محبت، دوستی و حمایت دهد در واقع نمونه کوچکی از بهشت آخرتی رقم می خورد.

حیدری‌فر گفت: اگر زندگی ما، بازار ما و دانشگاه ما قرآنی باشد؛ اگر حوزه ما و ادارات ما قرآنی باشد جامعه رنگ اختلاس نخواهد دید و در همسایگی ما خانواده‌ای نیست که افطاری یا سحری نداشته باشد.

وی افزود: ما باید در زمینه بسط و پایبندی به مفاهیم و تدبر کلام قرآن فرهنگ‌سازی کنیم و این نیاز به اقتدار دارد و اقتدار یعنی حکومت اسلامی.

حیدری‌فر گفت: شما اگر به مراسم‌های میهمانی رهبر معظم انقلاب دقت کنید همه در ساده‌زیستی تعریف می‌شود و این باید برای دیگران از جمله رئیس جمهور، رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه و وزرای ما الگو باشد؛ اگر زندگی این افراد سمت و سوی ساده و بی‌آلایش پیدا کند قطعا در جامعه و فرهنگ‌سازی تاثیرگذار است که این خیلی تلاش می‌خواهد.

این استاد حوزه علمیه که از فرماندهان هشت سال جنگ تحمیلی است گفت: ما هشت سال جنگ تحمیلی را با فرهنگ‌سازی متمرکز بر مفاهیم قرآن اداره کردیم. آن زمان کشور در شرایط جنگ بود اما شاهد ایثار و فداکاری بودیم. هیچ‌شخصی به خودش فکر نمی‌کرد بلکه به خدا، ارزش ها و به کشورش فکر می‌کرد.

حیدری‌فر که تاکنون بیش از 40 سال سابقه تدریس، تحقیق و نزدیک به 40 مقاله علمی و 40 کتاب تالیف دارد و تاکنون بیش از 200 رساله حوزوی و دانشگاهی و راهنمایی و مشاوره و داوری در نقاط مختلف کشور انجام داده است تصریح کرد: موسسه ما امروز بعد از یک سال و نیم دوندگی هنوز یک نوزاد شش‌ماهه است که بر اساس تجربیات و درخواستی که طلبه‌ها و دانشجویان ما و حتی بسیاری از اساتید داشتند تلاش دارد تا به تربیت روش‌مند دست یابد.

وی که حدود سه سال به عنوان کارشناس ارشد حوزه در نمایشگاه‌ بین‌المللی قرآن و یک سال مدیر بخش پژوهش و مشاوره‌های نمایشگاه قرآن بوده بیان کرد: به نظر می‌رسد اگر تعداد روزهای برپایی نمایشگاه حداقل تا دو هفته ادامه داشت بهتر بود که پیشنهاد می‌شود متولیان با توجه به گستردگی استان قم، چهار تا پنج نقطه مرکزی پرتردد را شناسایی کنند و به برپایی این قبیل نمایشگاه اهتمام داشته باشند.

مدیر موسسه السابقون المقربون با اشاره به تاثیر تبلیغات در جذب مخاطبان به مفاهیم قرآنی، گفت: هم‌جواری نمایشگاه قرآنی قم با حرم مطهر طرح خوبی بود منتها اگر به حرم وصل می‌شد شاهد حضور افراد بیشتری بودیم؛ البته معتقدم این نمایشگاه برای قم خیلی کم است و صرفا برای یک محله خوب است.

انتهای پیام
captcha