لازمه تعامل با ماه رمضان درک عظمت آن است
کد خبر: 4050214
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳

لازمه تعامل با ماه رمضان درک عظمت آن است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم گفت: هر چه فهم ما از ماه مبارک بالاتر برود، تعامل ما نیز بیشتر می‌شود و لازمه تعامل با این ماه درک عظمت آن است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رضا نوروزی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به گزارش​​​ ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رضا نوروزی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و عضو هیئت علمی دانشگاه قم در سخنرانی ماه مبارک رمضان که 28 فروردین‌ماه مسجد الغدیر دانشگاه قم برگزار شد، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان بسیار با ارزش و عظیم است و لازمه تعامل با این ماه درک عظمت آن است.

وی ادامه داد: دهه دوم ماه مبارک فضیلت بیشتری نسبت ‌به دهه اول دارد و دهه سوم نیز فضیلت بیشتری نسبت ‌به دهه دوم دارد، تا حدی که گفتند بالاترین ایام در طول سال دهه سوم ماه مبارک رمضان است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری افزود: انسان به اندازه‌ای که برای کسی ارزش قائل شود به همان اندازه با او وارد تعامل می‌شود و به همان اندازه به آن فرد بها خواهد داد که این امر در مورد ماه مبارک رمضان نیز صدق می‌کند هر چقدر یک فرد برای ماه مبارک رمضان ارزش قائل باشد، به همان میزان تعامل با این ماه را نیز رعایت می‌کند.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه قم گفت: در دعای امام سجاد(ع) نیز می‌بینید وقتی می‌خواهد برای ورود به ماه رمضان دعا کند تعبیر بسیار زیبایی به کار می‌برد که خدایا به من عظمت و بزرگی ماه رمضان را الهام کن.

وی اضافه کرد: هر چه فهم ما از ماه مبارک بالاتر برود تعامل ما نیز بیشتر می‌شود، به‌ طور مثال اگر در مقابل کودک یک سکه طلا قرار دهید به همراه یک شکلات به‌ طور یقین شکلات را انتخاب می‌کند، چرا که ارزش آن شکلات را درک کرده‌ است.

نوروزی ادامه داد: گاهی نگاه بزرگان به ما در تعامل با ماه رمضان همان نگاهی است که بزرگترهای آن کودک هنگام برگزیدن شکلات به جای سکه طلا به او دارند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری گفت: ماه رمضان ارزش بالایی دارد و این امر طبق روایات موجود است، به‌ طور مثال پیامبر اکرم (ص) پیش از ماه رمضان مردم را جمع می‌کردند و سه مرتبه فرمودند: بدانید که این ماه چه ماهی است؛ بی‌شک در این‌ همه اصرار پیامبر(ص) امری ارزشمند نهفته بود. 

وی بیان کرد: بعضی اوقات تفاوت زندگی انسان در ماه رمضان و پیش ‌از آن تنها به تغییر وعده‌های غذایی وی ختم می‌شود، اما حقیقت ماه رمضان این است که بسیار پیچیده‌تر و عظیم‌تر از این تفاوت جزئی است، مصداق این امر در دنیا نیز وجود دارد آن‌ هم بدین ‌گونه که عالمی به بزرگی دنیا و ملکوتی عظیم‌تر در بطن خود جای داده ‌است.

نوروزی گفت: ماه مبارک رمضان به‌ قدری عظمت دارد که امام معصوم با اشک و آه با آن وداع می‌کند، گویی که با یک مخلوق بزرگ درحال وداع است، دعای امام سجاد(ع) به‌ قدری عظمت این ماه را نشان می‌دهد که باید در ابتدای ماه رمضان آن را خواند تا به درک درستی از ارزش ماه مبارک رسید.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم در پایان یادآور شد: نوع تعامل با ماه مبارک گاهی بسیار سطحی می‌شود، زیرا فرد ارزش و قیمت این ماه را متوجه نیست درحالی ‌که قیمت این ماه در روایت بسیار بیشتر از آن است که در فکر بگنجد و اگر استفاده به حد کافی نباشد در روز قیامت به حسرتی بزرگ تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام
captcha