چند قدم تا رسیدن به سلامت جسم و روح در ماه رمضان
کد خبر: 4049483
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۸
بر خط جامعه

چند قدم تا رسیدن به سلامت جسم و روح در ماه رمضان

نگرانی‌ها از آلودگی هوای شهرهای مختلف کشور به ویژه تهران در کنار لزوم آموزش مباحث سلامت محور ماه رمضان رویکردی آموزشی‌تر به اخبار سرویس اجتماعی ایکنا در هفته‌ای که گذشت، داد.

به انتظار نمایشگاه قرآن با آموزش روزه‌داری صحیح در هوای آلوده

به گزارش ایکنا، سرویس اجتماعی این خبرگزاری طی هفته‌ای که گذشت در کنار خبرهای ویژه ماه مبارک رمضان از جمله اصول تغذیه صحیح در ماه رمضان، سخن قرآن و پویش‌های ویژه رمضان به اعلام برنامه‌های بیست و نهمین نمایشگاه قرآن کریم پرداخت.

سرویس اجتماعی اولین خبر هفته جاری خود را به هشدار در خصوص آلودگی هوای کشور به ویژه تهران اختصاص داد و طی هفته نیز چندین بار با اعلام وضعیت ناسالم هوای پایتخت از هموطنان خواست مراقبت‌های بیشتری از خود به عمل بیاورند. انتشار اخبار آموزشی برای مراقبت از خود در هوای آلوده نیز از دیگر اخباری بود که در همین خصوص منتشر شد.

حدود جلب رضای والدین + فیلم

قسمت چهارم مجموعه «پای درس صحیفه سجادیه» که حاوی تفسیر حجت‌الاسلام سیدمهدی حائری‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه در خصوص صحیفه سجادیه است نیز در این هفته منتشر شد که به موضوع «حدود جلب رضای والدین» پرداخت. در این قسمت حجت‌الاسلام سیدمهدی حائری‌زاده با بیان اینکه فرزندان همیشه بدهکار والدین خود هستند، گفت: رضای والدین را باید تا جایی ترجیح داد و تحصیل کرد که منافاتی با حرف خدا و پیامبر(ص) و امام زمان(عج) نداشته باشد.

هفت قسمت از مسابقه سخن قرآن که به سخنرانی‌های کوتاه حجت‌الاسلام قرائتی در خصوص قرآن اختصاص دارد و مسابقه پیامکی نیز برای آن برگزار می‌شود در هفته‌ای که گذشت منتشر شد. اعجار قرآن و دلیل قبول نشدن دعاهای ما از جمله مباحثی بود که حجت‌الاسلام قرائتی در این مجموعه مطرح کرد.

افتتاح قرارگاه «فرزندان رمضان»

همچنین در این هفته مراسم افتتاحیه قرارگاه «فرزندان رمضان» طی ۲۲ فروردین‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری برگزار شد. جامعه تعلیمات اسلامی با بیش از ۷۵ مدرسه در ۱۱ استان فعالیت می‌کنند که طی سال‌های قبل از شیوع ویروس کرونا در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با همکاری اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در یک غرفه فعالیت‌های خود را تحت عنوان فرزندان رمضان ارائه می‌داد، اما پس از شیوع ویروس کرونا به دلیل برگزار نشدن نمایشگاه طی ۲ سال گذشته به صورت مجازی با دانش‌آموزان ارتباط داشت و این غرفه به قرارگاه بچه‌های رمضان تبدیل شد.

نمره قبولی معاونت گردشگری در مدیریت سفر‌های نوروزی

علیرضا محمدعلی‌زاده، فعال حوزه گردشگری برای بررسی نحوه مدیریت سفر‌های نوروزی سال ۱۴۰۱ یادداشتی با عنوان «نمره قبولی معاونت گردشگری در مدیریت سفر‌های نوروزی» در اختیار ایکنا قرار داده بود که منتشر شد. در بخشی از این یادداشت آمده است: ۶۲% از پایتخت‌نشینان به مسافرت رفتند؛ گردشگران دریایی و ورود مسافران به جزایر، افزایش ۱۵ درصدی داشت که منجر به تکمیل صد درصدی ظرفیت‌های اقامتی و گردشگری کشور شد.

در کل با مدیریت مناسب سفر‌ها و سوانح جاده‌ای از هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف (از جمله ۲۳ دستگاه عضو ستاد هماهنگی خدمات سفر، استانداری‌ها، ستاد اجرایی خدمات سفر استان‌ها و...) با افزایش میانگین اقامت مسافران و بهره‌برداری از ظرفیت‌های گردشگران مواجه شدیم.

پویش‌های هفته

انتشار اخبار مربوط به پویش‌های ویژه ماه رمضان از دیگر اخبار سرویس اجتماعی بود که از جمله می‌توان به پویش «میهمان سفره کریمان» در منطقه ۵ تهران و آغاز پویش نذر عتبات عالیات همزمان با ماه مبارک رمضان اشاره کرد. همچنین اخبار مربوط به برگزاری مراسم ویژه دختر و پسرهای روزه‌اولی در میدان امام حسین(ع)، برپایی غرفه‌های اکرام ایتام و محسنین در برج میلاد، آغاز نمایشگاه و بازار فروش هفتمین جشنواره اسباب‌بازی، با هدف تشویق کودکان به نماز؛ پویش «۷ سالگی» و ۷ طرح بازی به مرحله ارزیابی نهایی تولید بازی‌های موبایلی رسیدند، به اطلاع مخاطبان ایکنا رسید.

جمعه/ به انتظار نمایشگاه قرآن با آموزش روزه‌داری صحیح در هوای آلوده

اخبار مراسم سالروز وفات حضرت خدیجه 

هفته‌ای که گذشت مصادف بود با سالروز وفات حضرت خدیجه ام المومنین (ع) که اخبار مربوط به مراسم بزرگداشت این بانوی جلیل‌القدر نیز منتشر شد. از جمله این اخبار می‌توان به برگزاری همایش «خدیجه؛ مادر امت» در برج میلاد و برگزاری هفتمین سوگواره شعر ام‌البنین حضرت خدیجه کبری(س) با حضور شاعران دینی کشور در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران اشاره کرد. همچنین فاطمه قاسم‌پور، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از برگزاری جایزه حضرت خدیجه کبری(س) به صورت بین‌المللی و در راستای فعالیت‌های اجتماعی بانوان خبر داد.

تمکن مالی خدیجه(س) در خدمت رشد اسلام 

حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی، عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه در گفت‌و‌گو با ایکنا، به بررسی ابعاد وجودی حضرت خدیجه(س) از منظر قرآن کریم پرداخت و اظهار کرد: حضرت خدیجه(س) اولین همسر پیامبر اسلام(ص) و مادر تنها فرزند باقیمانده ایشان حضرت فاطمه(س) است که در قرآن کریم حدود ۲۲ آیه مستقیم و غیرمستقیم به ایشان اشاره کرده است. همچنین، در تفاسیر نیز بدان‌ها پرداخته شده و در کتاب‌های مرتبط با حضرت خدیجه(س) گاهی به برخی آیات اشاره شده است.

اقتدار حضرت خدیجه در تأیید پیامبر(ص) مقابل مخالفان

فریبا علاسوند، عضو هیئت علمی مرکز مطالعات زنان حوزه علمیه بانوان، ۲۳ فروردین در همایش «خدیجه؛ مادر امت» ویژه بزرگداشت سالروز وفات حضرت خدیجه(س) با بیان اینکه رسیدن به الگوی سوم بی نظیر است، گفت: البته رسیدن به این هدف ساده نیست. اگرچه زنان ایرانی این الگو را به کرات در زندگی خود پیاده کرده اند، اما پیاده‌سازی کامل آن در جامعه امری ساده نبوده و باید برای آن تلاش کرد.

وی در ادامه ضمن ارائه تعریفی از مفهوم زن قدرتمند در جامعه، افزود: اگر بتوانیم نقاط پیچیده جمع بین نقش‌های متفاوت‌ را در خود محقق کنیم، کاری کرده‌ایم کارستان.

علاسوند در ادامه با اشاره به شخصیت حضرت زهرا(س)، تصریح کرد: دختر پیامبر(ص) راهبه‌ای در دیر نبود که فقط به ذکر و عبادت بپردازد، بلکه ایشان به عنوان همسر امیرالمومنین(ع) و مادر فرزندان خویش، نقش ویژه‌ای در این زمینه داشتند.

راه‌اندازی ۵ هزار طرح کارگاهی برکت در مناطق محروم

مرتضی نیازی، معاون توسعه اشتغال اجتماع‌محور بنیاد برکت نیز در تشریح اقدامات جدید این بنیاد در حوزه اشتغال‌زایی گفت: در سال ۱۴۰۱به عنوان سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» راه‌اندازی پنج هزار طرح کارگاهی خرد و کوچک در مناطق محروم و روستایی کشور در دستور کار است که از جمله اقدامات جدید بنیاد برکت در حوزه ایجاد اشتغال به شمار می‌رود.

نیازی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم در هر این کارگاه‌ها بین پنج تا ۱۰ نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم مشغول به‌کار شوند و راه‌اندازی این پنج هزار طرح کارگاهی خرد و کوچک ایجاد اشتغال برای حداکثر ۵۰ هزار نفر را به دنبال خواهد داشت.

آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت شوند

سیدمحمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور نیز بر لزوم تدوین قانون برای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در سه سطح «مردم نسبت به مردم»، «دولت نسبت به مردم» و «مردم نسبت به دولت» تأکید کرد و گفت: تعالیم مترقی اسلام در صحنه اجتماع برای نظام جمهوری اسلامی باید محقق شود و الگویی برای سایر کشورها باشد.

اخبار هفته

از دیگر اخبار منتشر شده در هفته جاری می‌توان به خبرهای؛ رونمایی از کتابچه بیانات رهبری در روز اول رمضان، انتصاب مشاور عالی رئیس سازمان حج و زیارت در حوزه عتبات و اولویت ثبت نام اولیه در بانک؛ ملاک اعزام زائران به حج ۱۴۰۱، برگزاری نخستین رویداد تخصصی پوشاک سنتی جهان اسلام در برج میلاد، ۳ شب جشن و شادی در «باغ رمضان» عباس‌آباد و رونمایی از سایت دائمی جشنواره مد و لباس فجر/ چادر مشکی ارزان می‌شود اشاره کرد. وزیر کشور نیز اعلام کرد: برای تجمعات ماه مبارک رمضان به غیر از رعایت شیوه‌نامه‌های قبلی، محدودیت خاصی نداریم. همچنین کارگاه زوج درمانی با رویکرد اسلامی از سوی مرکز خدمات مشاوره و روانشناسی ظهیر زیرمجموعه جهاددانشگاهی برگزار می‌شود.

اصلاح فکر؛ گام اول روزه‌داری مؤمنانه

محمدرضا ستوده‌نیا، پژوهشگر قرآنی، دانشیار و عضو هیئت علمی گروه قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان، در گفت‌و‌گو با ایکنا، درباره روزه‌داری مؤمنانه و شاخصه‌های مربوط به آن اظهار کرد: روزه‌داری دو صورت ظاهری و باطنی دارد. صورت ظاهری آن طبق دستورات شریعت، که در اغلب ادیان الهی نظیر یهودیت و مسیحیت آمده، این‌گونه است که انسان از سحرگاهان تا هنگام غروب آفتاب روزه‌دار باشد و چیزی تناول نکند.

وی با بیان اینکه روزه‌داری در اسلام به طریق اولی به صورت سیستم منسجم‌تری از ادیان دیگر آمده است، تصریح کرد: چنانچه به مفطرات روزه دقت کنیم، برخی از آن‌ها مانند نخوردن، نیاشامیدن و نرساندن چیزی به حلق مادی هستند، اما برخی دیگر مانند دورغ نگفتن و دروغ نبستن به خدا و پیامبر(ص) معنوی هستند.

جمعه/ به انتظار نمایشگاه قرآن با آموزش روزه‌داری صحیح در هوای آلوده

اخبار نمایشگاه قرآن

وحید مهدی‌پور، مدیر بخش عفاف و حجاب بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: طی نمایشگاه سال جاری در سه حوزه به بازدیدکنندگان خدمات ارائه خواهیم‌ کرد. برپایی «نمایشگاه تجسمی» در رابطه با ترویج عفاف و حجاب که توسط یکی از هنرمندان خوب کشورمان اجرا می‌شود، بخش «نذر حجاب و دوخت رایگان چادر» که انجمن عفاف و حجاب اجرای آن را بر عهده دارد و بخش «حس خوب» که توسط فعالان بسیجی با برپایی غرفه‌هایی انجام می‌شود، سه حوزه بخش عفاف و حجاب نمایشگاه سال جاری است.

مدیر بخش نوجوان بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع سواد بازی در غرفه نوجوان این نمایشگاه خبر داد و اعلام کرد: در بخش دیگری از غرفه نوجوان مرکز بازی مهیا کرده‌ایم تا نوجوانان بتوانند به صورت رایگان و آزادانه بازی‌های ایرانی فاخری که تاکنون تولید شده را تجربه کنند.

رویداد استارت‏اپی اسلامی ـ قرآنی با عنوان «۱۱۴ استارتاپ» با هدف آموزش تجربه‌محور در راستای کارآفرینی اسلامی ـ قرآنی از ۵ تا ۷ اردیبهشت‏‌ سال جاری، در نمایشگاه بین‌‏المللی قرآن برگزار می‌شود.

ارائه مشاوره خانواده رایگان در نمایشگاه بین‌المللی قرآن

سیدمحمدحسین چاوشیان، رئیس مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم و مدیر بخش مشاوره بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا به تشریح خدمات این مرکز در نمایشگاه قرآن سال جاری پرداخت و گفت: ارائه خدمات مشاوره قرآن بنیان، محور خدمات غرفه «ضیافت خاتم» در نمایشگاه قرآن خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر میرمحمدیان، مدیر بخش مسجد جامعه‌پرداز و تمدن‌ساز بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح اقداماتی که این بخش از نمایشگاه به مخاطبان خود ارائه خواهد کرد پرداخت و گفت: نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ۲۷ فروردین تا ۹ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و دومین نمایشگاه «مسجد جامعه‌پرداز» نیز در نمایشگاه قرآن به عنوان بخش ویژه بنیاد هدایت و سازمان تبلیغات اسلامی در مساحتی دو هزار و ۶۰۰ متری در شبستان اصلی مصلی امام خمینی(ره) دایر خواهدبود.

بخش سلامت سرویس اجتماعی ایکنا

در هفته جاری اخبار مربوط به کرونا نشان دهنده روندی ثابت و بعضاً کاهشی در تعداد مبتلایان و فوتی‌ها بود. اگر چه زمزمه‌هایی از شیوع سویه جدید این بیماری به گوش می‌رسد اما هنوز از سوی هیچ کشوری اخبار جدی و نگران کننده از شیوع گسترده سویه جدید مخابره نشده است.

در هفته جاری سه قسمت از مجموعه آموزشی سواد عاطفی با محور مدیریت احساسات (مدیریت خشم) و چهار قسمت از مجموعه آموزشی سلامت در رمضان که به آموزش روزه‌داری صحیح می‌پردازد، منتشر شد.

کاهش صدمات ناشی از آلودگی هوا با طب سنتی

سیدمهدی میرغضنفری، مشاور توسعه طب ایرانی در نیروهای مسلح با بیان اینکه در طب ایرانی شش اصل ضروری برای داشتن زندگی سالم داریم که بنیان بهداشت در طب سنتی را تشکیل می‌دهند؛ گفت: یکی از مهم‌ترین آن، آب و هوا و ارتباط آن با مزاج افراد است و توصیه ما این است که افراد مزاج خود را شناسایی کرده و تا حد امکان سبک زندگی خود را بر پایه آن قرار بدهند.

میرغضنفری افزود: افراد به خصوص کسانی که دارای مزاج خشک هستند روزانه مایعات بیشتری مصرف کنند. این مایعات می‌تواند آبمیوه‌ها از جمله آب لیمو شیرین، پرتقال، گریپ فروت، سیب و هویج باشد. افرادی که مشکلات ریوی، اسم یا برونشیت دارند می‌توانند دمنوش‌های برگ آویشن، گل بابونه، برگ مرزنجوش، برگه ناخنک را به صورت جداگانه با کمی عسل و لیمو ترش تازه مصرف کنند. همچنین می‌توانند با آنها بخور بدهند. این دمنوش‌ها خلط آور هستند و باعث باز شدن مجاری هوایی می‌شوند.

دلایل سردرد در ماه رمضان و راه‌های بهبود، اصول تغذیه صحیح برای نوجوانان در ماه رمضان، توصیه‌های بهداشتی برای سالمندان روزه‌دار، برگزاری وبینار حضرت علی(ع)؛ انسان کامل صاحب قلب سلیم و آیا می‌توانیم هم روزه بگیریم و هم ورزش کنیم از اخبار سلامت هفته جاری بود.

والدینی که مغز کودک خود را تخریب می‌کنند

علی صاحبی، روانشناس بالینی و مربی ارشد مؤسسه واقعیت درمانی ویلیام گلسر و وحیده شهیدی روانشناس تحولی ـ اجتماعی طی نشستی آنلاین با موضوع روابط والدین و تأثیر آن بر روی کودکان به تحلیل تأثیراتی پرداخت که تعارضات والدین در کودکان ایجاد می‌کند.

در این نشست ابتدا علی صاحبی، روانشناس بالینی به این سؤال پاسخ داد که کیفیت روابط والدین با هم چه قدر بر سلامت روانی و هیجانی کودک تأثیر می‌گذارد؟ و گفت: فرزندان مخصوصاً هنگامی که خردسال‌تر هستند افراد بی‌پناهی هستند که یا تحت تأثیر روابط والدین تخریب می‌شوند و آسیب می‌بینند و یا به خوبی تربیت می‌شوند. فرزندان بی‌پناه‌ترین افرادی هستند که خودشان هیچ کنترلی بر خودشان ندارند و سلامتشان در کودکی و بزرگسالی تحت تأثیر روابط والدین قرار دارد.

وی ادامه داد: بچه‌ها می‌توانند قربانی والدینی باشند که حتی نمی‌دانند چه قدر باید برای روابطشان با همدیگر وقت بگذارند و یا حتی نمی‌دانند هر قدر هم که فرزندشان را دوست داشته باشند اگر رابطه آنها با والد دیگر خوب نباشد به کودک آسیب وارد می‌شود.

جمعه/ به انتظار نمایشگاه قرآن با آموزش روزه‌داری صحیح در هوای آلوده

استخاره با نیت ویروس؛ بدافزار‌هایی با ظاهر بی‌خطر

کاوه منگلی، محقق و پژوهشگر فضای مجازی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام ضمن هشدار جدی نسبت به ساخت نرم‌افزار‌های مخرب و سوءاستفاده‌های مالی و هویتی از کاربران نوشت: با افزایش روزمره نرم‌افزار‌های اندرویدی و انواع اپلیکیشن‌های کاربری، رصد بدافزار‌های ایجاد شده، هر روز سخت‌تر از قبل می‌شود و در این میان بدافزار‌هایی با ظاهر بی‌خطر و گا‌هاً با ادعای مذهبی در مناسبت‌های خاص، موفق به ایجاد آلودگی‌های زیادی می‌شوند.

نرم‌افزار اندرویدی استخاره به عنوان یک تبلیغ افزار تعداد زیادی تبلیغات را برای کاربر نمایش داده و وی را به سمت سایت‌های خاص هدایت می‌کند و ضمن ثبت و درج اطلاعات تلفن وی مانند موقعیت مکانی کاربر و IMEI آن‌ها را برای اهداف بعدی به سرور‌های خود ارسال می‌کند.

انتهای پیام
captcha