صنعت و دانش را به یکدیگر نزدیک‌تر کنیم
کد خبر: 4045686
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳

صنعت و دانش را به یکدیگر نزدیک‌تر کنیم

رئیس جهاددانشگاهی فارس با اشاره به نامگذاری سال‌ توسط رهبر معظم انقلاب که بر حول محور مباحث اقتصادی و تولید است، گفت: اگر بخواهیم در حوزه صادرات به صورت قوی ورود کنیم باید صنعت و دانش را به یکدیگر نزدیک‌تر کنیم.

مظاهر بابایی، رئیس جهاددانشگاهی فارسمظاهر بابایی، رئیس جهاددانشگاهی فارس، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، به نام‌گذاری سال جاری به نام «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرینی» از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: اگر بنا باشد که در سطح بین‌الملل رقابت در عرصه تولید داشته باشیم، باید تولیدات بر اساس علم روز بوده و بتواند تأمین‌کننده خواسته‌های افراد جامعه باشد. اگر بخواهیم در حوزه صادرات به صورت قوی ورود کنیم باید حتماً چنین نگاهی را توسعه دهیم و صنعت و دانش را به یکدیگر نزدیک کنیم.

رئیس پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی فارس با تأکید بر اینکه در بسیاری از موارد نیاز به کارهای خلاقانه و نوآورانه داریم که می‌تواند به همت شرکت‌ها و مجموعه‌های دانش‌بنیان اتفاق افتد، افزود: با توجه به حمایت‌هایی که از تولید شده تلاش بر این بوده است که کارهای خلاقانه‌ای هم انجام شود اما هنوز راه زیادی داریم.

وی تأکید کرد: باید بتوانیم تولید و صنعت را بر اساس علم روز و بر پایه دانش‌بنیان پیش ببریم و سعی کنیم  کالاهایی تولید کنیم که هم کیفیت بهتری داشته باشند و هم تأمین‌کننده نیازهای اساسی باشند ضمن اینکه این تولیدات هم بتواند ما را در استقلال اقتصادی و صنعتی کشور کمک دهند.

بابایی این نکته را متذکر شد که برای رسیدن به بحث پایه دانش‌بنیان یک‌باره نمی‌توان از صفر به صد رسید و افزود: اگر به شعارهای سال‌ها نگاه کنیم، مشاهده خواهیم کرد که همه این شعارها در یک راستا و زنجیروار در امتداد هم بوده و مانند قطعات یک پازل در کنار هم قرار می‌گیرند و نتیجه آن‌ها این می‌شود که امروز می‌خواهیم تولید کشور دانش‌بنیان باشد. اگر با قاچاق کالا مبارزه نمی‌کردیم، نمی‌توانستیم به تولید رونق بخشیم، پس تکمیل‌کننده نهایی زنجیره تولید و اشتغال، اساس دانش‌بنیان است.

وی با بیان اینکه امروز این فرصت به وجود آمده است تا سیستم‌های تولیدی بر اساس دانش‌بنیان عمل کنند، گفت: برای تحقق شعار امسال هم باید مانند سال‌های گذشته، دستگاه‌های متولی و مسئول به این قضیه ورود کرده و مباحث مختلف آن را پیگیری کنند. البته در این مسیر باید از ظرفیت مجموعه‌های دانش‌بنیان ماند دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری و همچنین جهاددانشگاهی که سبقه و تجربه این قضیه را دارند، استفاده کرد.

ظرفیت‌های جهاددانشگاهی برای تحقق شعار سال

رئیس جهاددانشگاهی فارس به ظرفیت‌های این نهاد در تحقق شعار سال اشاره کرد و افزود: جهاددانشگاهی یک نهاد انقلابی و عمومی است که همواره بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب مأموریت‌های خود را انجام می‌دهد و امروز به عنوان یک نهاد موفق در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان پیشگام بوده و مورد وثوق رهبر معظم انقلاب و اکثر مجموعه‌هاست.

بابایی با اشاره به نمایشگاه دستاوردهای جهاددانشگاهی که در سال گذشته برپا شد، گفت: در این نمایشگاه مشاهده کردیم که چگونه نگاه دانش‌بنیان و تولیدات و کارهای علمی و همچنین استفاده از علم در تولید و صنعت در دستاوردهای جهاددانشگاهی وجود دارد و این مسئله بدان معناست که چنین ظرفیت و توانی در داخل کشور وجود دارد.

رئیس خبرگزاری ایکنا شعبه فارس یادآور شد: شعاری که امسال رهبر معظم انقلاب انتخاب کرده‌اند، بدان دلیل است که چنین ظرفیت و شرایط و همچنین نمونه‌های موفق آن را در کشور دیده‌اند لذا تصمیم گرفتند تا این مأموریت را به همه کشور تعمیم دهند.

به گفته وی با توجه به سابقه‌ای که در مجموعه‌های مختلف کشور وجود دارد، تحقق شعار امسال دور از ذهن نیست و مطمئناً می‌تواند اتفاقات خوبی در سطح کشور رقم بزند؛ گرچه مجموعه‌هایی مثل جهاددانشگاهی از روز اول اصول کار خود را بر همین قضیه گذاشته‌اند اما این کار را باید در تمام کشور گسترش داد.

بابایی در ادامه با تأکید بر اینکه مسیری که در سال‌های گذشته طی کرده‌ایم، مسیر تحقق این شعارها بوده است، گفت: البته در برخی از موارد ممکن است به دلایل مختلف درصد تحقق این شعارها کامل نشده باشند اما حمایت، همفکری و همدلی می‌تواند باعث تحقق حداکثری آن‌ها شود.

رئیس جهاددانشگاهی فارس ادامه داد: اگر امروز بحث دانش‌بنیان تولیدات را داریم؛ لازمه‌اش آن است که حداقل 60 الی 70 درصد شعارهای قبلی تحقق پیدا کرده باشد تا بتوانیم به این مسئله دست یابیم؛ اگرچه صد درصد نبوده است اما قطعاً بخش مهمی از آن‌ شعارها تحقق پیدا کرده است. امروز قطعاً بخشی از موانع تولید رفع شده است که می‌توانیم ادعا کنیم تولیدات ما باید دانش‌بنیان باشند و خط تولیدات خود را به سمتی ببریم که کیفیت کالاها خوب شده و قابلیت رقابت در عرصه بین‌الملل را داشته باشند.

قوانین حمایت‌کننده از تولیدات دانش‌بنیان تصویب شود

وی به نقش مجلس و دولت در تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: مطمئناً مجلس و دولت در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند زیرا اکثر کارهای دانش‌بنیان نو و جدید هستند لذا باید مجلس در حوزه قانون‌گذاری و دولت در حوزه اجرای این قوانین از کارهای نوآورانه حمایت کنند و تلاش شود تا حتی در حوزه کارهای اداری و سازمانی هم کارها به روز شوند.

بابایی، تسهیل اخذ مجوز کسب و کارهای دانش‌بنیان را یکی از مهم‌ترین اقدامات مجلس و دولت برای تحقق شعار سال دانست و افزود: اگر این اقدام انجام شود قطعاً در سال جاری شاهد تغییرات شگرفی در عرصه تولیدات دانش‌بنیان خواهیم بود و الزامات تحقق شعار سال هم فراهم شده و می‌توانیم به آن استقلال اقتصادی غیرنفتی دست یابیم.

فلسفه نامگذاری سال‌ها

رئیس جهاددانشگاهی فارس در ادامه سخنان خود به فلسفه نامگذاری سال‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: شعارهایی که رهبر معظم انقلاب هر ساله به عنوان راهبرد و نقشه راه مطرح می‌کنند، بر اساس مشکلات و نیازهای جامعه انتخاب می‌شوند که قطعاً باید راهکارهایی هم برای تحقق این شعارها برنامه‌ریزی شوند.

وی افزود: در دهه اخیر رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال‌ها به مبحث استقلال اقتصادی کشور توجه ویژه داشته‌اند زیرا همان‌طور که در نظام جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف سیاسی، نظامی، اجتماعی، علمی دارای استقلال هستیم باید در عرصه اقتصاد هم استقلال داشته باشیم.

بابایی بیان کرد: هر کدام از شعارهایی که رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته انتخاب کرده‌اند، قطعاً راه برای برطرف کردن بخشی از معضلات و مشکلات اقتصادی جامعه باز کرده و کمک کرده‌اند تا بتوانیم به استقلال اقتصادی دست یابیم.

رئیس خبرگزاری ایکنا شعبه فارس به ارائه مثال‌هایی در این زمینه پرداخت و افزود: در سال‌هایی که رهبر معظم انقلاب مباحث حمایت از تولید و رفع موانع آن را مطرح فرمودند، مشاهده می‌کنیم که اقداماتی در این راستا انجام شد و شاید وضعیت امروز نسبت به دو سال گذشته در این عرصه قابل قیاس نباشد؛ امروز به جرأت می‌توان گفت که استفاده از کالای قاچاق در کشور تقریباً به صفر رسیده است و تولیدات داخلی روز به روز افزایش پیدا کرده و باعث شده است تا بتوانیم بخشی از مشکلات تولید را حل کنیم.

وی با بیان اینکه طی این سال‌های خط تولیدهایی که دچار مشکل بوده‌اند، دوباره به عرصه تولید بازگشته‌اند و این دستاورد خوب از نامگذاری سال‌هاست، گفت: قطعاً هر نامگذاری دستاوردهایی طی سال‌های گذشته داشته است که باید به این دستاوردها هم توجه ویژه داشته باشیم زیرا اهمیت دادن به آن‌ها می‌تواند ما را در حل بسیاری از معضلات و مشکلات کنونی جامعه با توجه به تجربه‌هایی که کسب کرده‌ایم، کمک کند.

بابایی به تأثیر تولید در اشتغال‌زایی اشاره کرد و افزود: رشد تولید و تکیه بر توان داخلی کشور که همواره در شعارهای سال مدنظر بوده است، موجب ایجاد تغییرات شگرفی در این عرصه در کشورمان شده است؛ جلوگیری از ورود و مصرف کالای قاچاق و حمایت از تولیدات داخلی مطمئناً باعث ایجاد اشتغال برای جوانان این مرز و بوم خواهد شد و این‌ها همگی از اثرات داشتن نگاه اقتصادی در نامگذاری سال‌هاست.

رئیس جهاددانشگاهی فارس ادامه داد: قطعاً در جامعه‌ای که در آن درصد اشتغال و تولید سرانه داخلی افزایش پیدا کند، درصد رفاه هم در آن بیشتر شده و مشکلات آن هم کاهش پیدا می‌کند و مهم‌تر از همه آن‌ها دستیابی به استقلال اقتصادی است که عدم وابستگی کشور در این مبحث را در پی دارد.

وی در پایان با تأکید بر اینکه عدم وابستگی کشور به واردات یکی از مسائل استراتژیکی است که می‌تواند در شرایط کنونی تعیین‌کننده باشد، گفت: تجربه نشان داد در مواردی که نیاز به تولیدات سایر کشورها داشتیم در تحریم‌ها دچار چالش شدیم اما امروز در تأمین مایحتاج اساسی و تولید بسیاری از کالاها استقلال وجود دارد و اثرگذاری تحریم‌ها و مشکلاتی که در سطح بین‌المللی به وجود آورده است را به پایین‌ترین حد رسانده است.

انتهای پیام
captcha