ضرورت برنامه‌ریزی‌های هدفمند در تحقق شعار سال
کد خبر: 4045067
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵

ضرورت برنامه‌ریزی‌های هدفمند در تحقق شعار سال

استاندار فارس با تأکید بر برنامه‌ریزی‌های هدفمند برای تحقق شعار سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرینی» از سوی نهادهای مستقر در این استان، گفت: با توجه به اینکه استان فارس، یک استان دانشگاهی و علمی است، توقع بیشتری از آن می‌رود که فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره دانش‌بنیان بودن فعالیت‌ها و اشتغال‌هایی که ایجاد می‌شود را بیشتر محقق کند.

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارسبه گزارش ایکنا از فارس، محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس، امروز، ششم فروردین در جمع خبرنگاران با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرینی» از سوی رهبر معظم انقلاب به تشریح برنامه‌ریزی برای تحقق این شعار در استان فارس پرداخت و گفت: با توجه به اینکه استان فارس، یک استان دانشگاهی و علمی است، توقع بیشتری از آن می‌رود که فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره دانش‌بنیان بودن فعالیت‌ها و اشتغال‌هایی که ایجاد می‌شود را بیشتر محقق کند.

وی افزود: شخصاً از دانشگاه‌های استان به خصوص دانشگاه‌هایی که مرتبط با بحث اشتغال، صنعت، معدن، کشاورزی، باغداری و خدمات هستند و برای آن‌ها زمینه‌هایی فراهم می‌کنند، این است که بیشتر از قبل در کنار همدیگر قرار گیرند؛ البته از قبل هم به دنبال پیگیری این موارد بودیم و تا حدودی هم عملیاتی شده است.

ایمانیه ایجاد دفتر صنعت در دانشگاه‌ها و دفتر دانشگاه‌ها در سازمان صمت، ایجاد دفتر جهاد در دانشگاه‌ها و برعکس ایجاد دفتر دانشگاه در سازمان جهاد کشاورزی را دو تدبیری برشمرد که برای این کار پیگیری شد و ابراز امیدواری کرد: در کنار هم قرار گرفتن دانشگاه‌ها و مراکز علمی استان اعم از دانشگاه‌ها، پارک علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد که همگی زیرساخت‌های خوبی برای تحقق شعار سال هستند، بتوانند موارد مطرح شده را از حالت تئوری به عمل تبدیل کنند و عملیات ما هم به بحث‌های علمی نزدیک‌تر شود تا بتوانیم آن نتیجه‌ مدنظر را به دست آوریم.

استاندار فارس همچنین بر ضرورت افزایش بهره‌وری در این زمینه تأکید کرد و گفت: تولید و صنعت ما باید همراه با اشتغالزایی فراوان و بهره‌وری بیشتر باشد، به‌عنوان مثال تولیدات ما باید مصرف آب، برق و گاز کمتر و از سوی دیگر کیفیت بالاتری داشته باشند که قابلیت صادرات بیشتر و رقابت با اجناس خارجی پیدا کنند.

وی بیان کرد: متأسفانه بسیاری از محصولات کشاورزی استان فارس به‌صورت خام صادر می‌شود در صورتی که قابلیت این را دارند که با فناوری‌های بالا، هم آب کمتری برای تولید آن‌ها استفاده شود و هم اشتغال بیشتری ایجاد کرده و هم کیفیت آن‌ها را بالا برد که البته این کار را باید از طریق صنایع تبدیلی دنبال کنیم و آن‌ها را تبدیل به محصولات باغی و کشاورزی کنیم که قابلیت صادرات و رقابت با اجناس خارجی داشته باشند.

ایمانیه همچنین ظرفیت‌های گردشگری استان فارس را یادآور شد و گفت: در بخش خدمات به خصوص در صنعت گردشگری استان فارس توان زیادی هم در ابعاد مختلف گردشگری اعم از زیارتی و سلامت دارد زیرا اینجا سومین حرم اهل بیت(ع) است و از سوی دیگر قطب سلامت هم محسوب می‌شود و این بحث گردشگری سلامت می‌توان اشتغال بسیار بالایی را ایجاد کند.

استاندار فارس ادامه داد: به‌عنوان مثال وقتی گردشگران از کشورهای دیگر به خصوص کشورهای خلیج فارس برای بحث سلامت به شیراز مراجعه می‌کنند، اشتغال‌های خوبی می‌توان هم در بحث درمان، هم خدمات، هم نقل و انتقال، هم تغذیه، هم گردشگری و... از طریق حضور گردشگران سلامت ایجاد کرد که همگی می‌توانند دانش‌بنیان بوده و با دانش و کیفیت خوبی همراه باشند تا هر کدام از گردشگران خارجی که حضور پیدا می‌کنند، خودشان تبدیل به یک مبلغ برای صنعت گردشگری سلامت ما در کشورشان شوند، اما برعکس اگر خدمات ما دانش‌بنیان نباشد و دارای کیفیت پایینی باشد، قطعاً نتیجه برعکس داشته و تبلیغ منفی انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: قرار گرفتن دانشگاه‌ها، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار صنایع کشاورزی، خدمات و دامداری می‌تواند استان فارس را پیشتاز حرکت اشتغال دانش‌بنیان کند.

ایمانیه در ادامه سخنان خود همچنین به بحث راه‌اندازی مشاغل خانگی اشاره کرد و افزود: بنا داریم بحث مشاغل خانگی را به‌صورت ویژه با همکاری نهادهای مختلفی نظیر کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستعضفان، اداره تعاون و کار، سازمان فنی و حرفه‌ای، صمت و... دنبال کنیم.

استاندار فارس بیان کرد: پیگیری راه‌اندازی مشاغل خانگی موجب می‌شود اشتغال فراوان با هزینه کم ایجاد شود، همان‌طور که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند حتماً نیاز نیست هزینه‌های زیادی برای اشتغال صرف شود؛ لذا با حمایت از مشاغل خانگی اعم از صنایع دستی و خانگی با هزینه و وام‌ها کم می‌توان اشتغال گسترده‌ای در سطح استان ایجاد کرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود به راه‌اندازی پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی در استان فارس اشاره کرد و گفت: این پارک ظرفیت خوبی برای بحث اشتغالزایی اعم از مشاغل خانگی هم صنایع فرهنگی دارد که قطعاً در سال جدید از فعالیت‌های آن حمایت خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha