اتاق فکری برای تولیدکنندگان تشکیل شود
کد خبر: 4045483
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
مدرس حوزه علمیه قم مطرح کرد:

اتاق فکری برای تولیدکنندگان تشکیل شود

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف با بیان اینکه تولید باید با دو ویژگی اشتغالزایی و دانش‌بنیان همراه باشد، گفت: باید NGO هایی در جامعه شکل دهیم که بتوانند برای کسانی که می‌خواهند در عرصه تولید دانش‌بنیان و اشتغالزا کار کنند، زمینه‌ساز باشند یعنی به منزله اتاق فکری برای تولیدکنندگان عمل کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قمحجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به راهکارهای تحقق شعار امسال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» گفت: مقام معظم رهبری سال‌هاست که بحث اقتصاد را به عنوان شعار سال نام‌گذاری می‌کنند.

وی با تصریح اینکه نقطه هدف این نام‌گذاری دقیقاً آن چالشی است که امروز در جامعه وجود دارد، افزود: در بسیاری از عرصه‌ها پیشرفت‌های خوبی داشتیم اما در مسائل اقتصادی دچار چالش‌هایی هستیم که اتفاقاً دشمنان با این چالش‌ها می‌خواهند اصل انقلاب را به چالش بکشند بنابراین توجه خاص به این شعارها در حقیقت خدمت بزرگی به انقلاب، مردم و اسلام است.

رصاف با یادآوری اینکه شعار سال امسال تولید همراه با دو ویژگی اشتغال‌زایی و دانش‌بنیان بود، بیان کرد: تولید‌‌کنندگان باید با توجه به این دو ویژگی در عرصه حاضر شوند. 

وی با بیان اینکه قبل از اینکه به این ویژگی‌ها پرداخته شود باید توجه مسئولان برای هموارسازی مسئله تولید جدی شود، اظهار کرد: امروز یکی از چالش‌های جدی این است که تولیدکنندگان برای اینکه بتوانند مسئله تولید را به راحتی انجام دهند دچار مشکلاتی هستند، باید این موضوع را که مجلس و دولت نیز پیگیر آن است در عمل ببینیم که تحقق پیدا کرده است و یک تولیدکننده باید بتواند در مدت کوتاهی مجوزهای لازم را بگیرد.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: بانک‌ها به عنوان کسانی که باید واسطه در تولید باشند و نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنند به این دو ویژگی که مقام معظم رهبری فرمودند توجه خاص داشته باشند و وقتی در یک پروژه تولیدی این دو ویژگی وجود دارد، سرعت و مبلغ تسهیلات باید بالا رود و حمایت‌ها کاملاً جهت‌دار و مشخص شده باشد برای اینکه افراد تشویق شوند در این مسیر حرکت کنند.

وی با تأکید اینکه تولیدکنندگان باید به صورت جدی به دو ویژگی دانش‌بنیان بودن و اشتغالزایی توجه کنند، گفت: از طرفی باید نیروهای متخصص در زمینه‌های تولیدی، دانش خود را در اختیار تولیدکنندگان بگذارند و همچنین به این سمت برسیم که علوم در دانشگاه جنبه عملی پیدا کند و یک دانشجو بداند اگر خوب درس بخواند و تجربه‌اندوزی کند، نتیجه خواهد داشت.

عضو جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس با تصریح اینکه توجه به صنعت‌هایی که زود بازده و در عین حال دانش‌بنیان باشد برای دوران‌گذاری که ما داریم بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: باید NGOهایی در جامعه شکل دهیم که بتوانند برای کسانی که می‌خواهند در عرصه تولید دانش‌بنیان و اشتغالزا کار کنند، زمینه‌ساز باشند یعنی به منزله اتاق فکری برای تولیدکنندگان عمل کنند.

رصاف ادامه داد: اینکه جاهایی داشته باشیم که در زمینه تولید ایده‌پردازی کند بسیار حائز اهمیت است زیرا ممکن است کسانی سرمایه و توانایی را داشته باشند اما ندانند از کجا شروع کنند بنابراین NGO هایی را باید شکل دهیم که بتوانند بین تولیدگران واسطه شوند و عملاً زمینه تولید دانش‌بنیان را برای آن‌ها فراهم کنند.

وی اضافه کرد: همچنین اینNGO ها عملاً یاد دهند که چطور می‌توان یک کار تولیدی با این خصوصیتی که مقام معظم رهبری فرمودند ایجاد شود و علاوه بر این هم با تولیدکنندگان و هم دانشگاه و هم مراکز کار و جاهایی که نیروی کار در اختیار دارد مرتبط باشند تا اگر کسی می‌خواهد به آن مراجعه کند سردرگم نباشد.

رصاف با بیان اینکه امروز بخش عظیمی از جامعه ما نقدینگی در دست دارد ولو محدود باشد ولی نمی‌داند چگونه باید کار را شروع کند، تصریح کرد: مراکزی نیاز داریم که فعال باشند که بتوانند با تنوع‌های فراوان به تولیدکننده کمک کنند و تسهیل‌گرانی را نیاز داریم برای اینکه بتوانیم به شعار سال جامعه عمل بپوشانیم، بنابراین پیشنهاد بنده این است که باید مراکز مردمی دانش‌بنیانی داشته باشیم که زمینه اینکه تولیدگران بتوانند به ایده‌های دانش‌بنیان و اشتغالزا دسترسی پیدا کنند را فراهم کنند.

وی در پایان گفت: این مسئله نیز حائز اهمیت است که با گران شدن نیروی کار و بالا رفتن هزینه تولید، دولت باید بتواند نقش خود را خوب ایفا کند یعنی در ارائه یکسری تسهیلات باید آن هزینه‌ها را جبران کند تا تولیدکنندگان تشویق شوند.

انتهای پیام
captcha