طرح نامزدی محمد جعفر باقر الصدر برای نخست‌وزیری عراق
کد خبر: 4042455
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴

طرح نامزدی محمد جعفر باقر الصدر برای نخست‌وزیری عراق

رسانه‌های عراقی می‌گویند نام محمد جعفر باقر الصدر در محافل سیاسی عراق برای تصدی نخست‌وزیری بیش از دیگران مطرح است.

به گزارش ایکنا به نقل از موازین نیوز، اعضایی از کمیته هماهنگی شیعیان عراق معروف به الاطار التنسیقی می‌گویند که طی نشست‌های جدید این کمیته نامزدهایی برای تصدی پست نخست‌وزیری مطرح شده است که برجسته‌ترین آنها جعفر محمد باقر الصدر و قاسم الاعرجی هستند.

آن طور که رسانه‌های عراقی طی روزهای گذشته گزارش دادند، مقتدی الصدر در گفت‌و‌گوی پنجشنبه گذشته خود با نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولة القانون، جعفر الصدر پسر عمویش را به عنوان نخست‌وزیر عراق پیشنهاد کرده است.

جعفر الصدر، پسر شهید آیت‌الله محمد باقر صدر و هم اکنون سفیر عراق در انگلیس است.

جعفر محمد باقر الصدر متولد هفتم سپتامبر 1970 در شهر نجف اشرف در عراق است. او متأهل و صاحب شش فرزند چهار دختر و دو پسر است.

 مناصب او تاکنون نماینده دائم جمهوری عراق در سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) از فوریه 2020.، سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار سفارت جمهوری عراق در بریتانیا از اکتبر 2019، رئیس اداره سازمان‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی از آوریل 2019 تا اکتبر 2019، پیروزی در انتخابات پارلمانی عراق در سال 2010 و مشاور رئیس جمهور عراق در سال 2009 است.

مدارک تحصیلی جعفر الصدر نیز کارشناسی ارشد علوم اجتماعی از دانشگاه لبنان در سال 2018 و فارغ‌التحصیل رشته مطالعات دینی در نجف اشرف در سال 1995 تا 2007 است.

جریان صدر عراق طی انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

جریان صدر با وجود اینکه بیشترین کرسی‌های پارلمانی را در انتخابات کسب کرده اما برای تشکیل دولت باید با سایر گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات، ائتلاف تشکیل دهد.

انتهای پیام
captcha