تفاوت میان اقامه نماز با خواندن نماز
کد خبر: 4040148
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۹

تفاوت میان اقامه نماز با خواندن نماز

اقامه نماز یکی از دستورات و واجبات دین اسلام است که بر انجام آن سفارش بسیار شده است. شهید آیت‌الله مطهری درباره تفاوت میان اقامه نماز و خواندن نماز نکاتی را بیان کرده است که در این مجال بخشی از آن را مرور می‌کنیم.

اقامه نمازبايد توجه داشت كه قرآن مجيد ـ در بیان اوصاف متقین ـ نمى‌گويد نماز مى‌خوانند، بلكه مى‌‏فرمايد: «وَ يُقيمونَ الصَّلاةَ؛ نماز را به پا مى‌‏دارند.»

فرق است ميان نماز خواندن و نماز را به‌ پا داشتن؛ اصولًا مواردى كه در قرآن «نماز خواندن» تعبير شده است، در مقام مذمّت است؛ يعنى سخن از كسانى بوده كه نمازهايشان ايراد داشته است.

اقامه (به پا داشتن) نماز چيست؟ به پا داشتن نماز آن است كه حق نماز ادا شود، يعنى نماز به صورت يک پيكر بى‏ روح انجام نشود بلكه نمازى باشد كه واقعاً بنده را متوجه خالق و آفريننده خويش سازد و اين است معنى «ذكر اللَّه» كه در آيه شريفه 14 سوره طه بدان اشاره شده: «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرى».

ياد خدا بودن مساوى است با فراموش كردن غير خدا. اگر انسان و لو مدت كوتاهى با خدا در راز و نياز باشد و از او استمداد جويد و او را ثنا گويد، او را به اللَّه بودن، رب بودن، رحمن بودن، رحيم بودن، احد بودن، صمد بودن، «لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يولَدْ. وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً احَد» بودن توصيف كند، عالى‏ترين تأثيرها در نفس او گذاشته مى ‌شود و روح انسان آن‏چنان ساخته مى‌‏شود كه مذهب اسلام مى‏‌خواهد و بدون چنين برنامه‌‏اى امكان‏پذير نيست.

منبع: مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(آشنايى با قرآن(1 - 5))، جلد ‏26، صفحه: 124- با تلخیص و ویرایش جزئی.

انتهای پیام
captcha