محافظه‌کاری، آفت جهاد تبیین + صوت
کد خبر: 4039768
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

محافظه‌کاری، آفت جهاد تبیین + صوت

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم گفت: محافظه‌کاری یکی از آفت‌های جهاد تبیین است که برخی برای حفظ پست و مقام خود و یا ماندگاری در یک جریان سیاسی از تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی خودداری می‌ورزند.

جمالی نوبندگانی

محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه دستاوردهای انقلاب اسلامی علی‌رغم همه تحریم‌ها و تهدیدها خیره‌کننده و حائز اهمیت است، اظهار کرد: حداقل 10 سال جنگ مستقیم (هشت سال جنگ تحمیلی) و غیرمستقیم (جنگ در استان‌های مرزی مانند کردستان) را تجربه کرده‌ایم. همچنین بیش از 40 سال است تحریم بر این کشور فشار می‌آورد و تحریم‌هایی که طی سال‌های گذشته وضع شده ادامه‌دهنده تحریم‌های دوران جیمی کارتر است. این تحریم‌ها علاوه‌بر اینکه تحریم‌های اقتصادی را شامل شده، تحریم بخش‌های فنی و علمی را هم در برگرفته است.

پیوست جنگ روانی تحریم‌های دشمن

وی افزود: تحریم‌های دشمنان در این چهار دهه پیوست جنگ روانی را هم به دنبال داشته است. یکی از زوایای جنگ روانی که وجود دارد همین هست که آن‌قدر تبلیغات سوء علیه جمهوری اسلامی انجام دادند که این دستاوردها دیده نشود. به نظر من عوامل داخلی هم تأثیر بسیار زیادی در دیده نشدن این دستاوردها داشتند؛ آن کسانی که متولی امور فرهنگی و متولی قضایای تبلیغی کشور هستند واقعاً درک صحیحی از مسائل فرهنگی و تبلیغی ندارند. این افراد تمام کار فرهنگی و تبلیغی را در چاپ چند بروشور و کتاب خلاصه کرده‌اند! مسئولان فرهنگی کشور یا این کاره نیستند یا آنقدر مشغول دعواهای جناحی شده‌اند که از کار اصلی خود؛ یعنی جهاد تبیین غافل شده‌اند.


بیشتر بخوانید:

کارشناس مسائل سیاسی گفت: برخی از همکاران ما در مجلس قبل و مجلس فعلی وجود دارند که وقتی در حوزه انتخابیه حضور پیدا می‌کنند طوری سخن می‌گویند که گویا حوزه انتخابیه خود را متحول کرده‌اند و موجب پیشرفت حوزه نمایندگی خود شده‌اند، اما وقتی همین نماینده پشت تریبون مجلس قرار می‌گیرد برای اینکه دستگاه‌های مجری را حساس‌تر کند و دل برخی از کسانی‌که ناراضی هستند را به دست آورد، به سیاه‌نمایی دست می‌زند و تمام خدمات ارائه‌شده به حوزه نمایندگی خود را انکار می‌کند. این نوع رفتارها، رفتارهای متناقضی هستند که نباید از سوی نمایندگان سر بزند.

توقع‌زایی؛ مانع جهاد تبیین

جمالی نوبندگانی اضافه کرد: مسئله دیگری هم که وجود داشته و هم دشمن و هم برخی نمایندگان به آن دامن می‌زنند، توقع‌‎زایی است. به‌عنوان مثال توقعی را ایجاد کرده‌اند که باید پیشرفته‌ترین امکانات در همه شهرستان‌ها وجود داشته باشد؛ درصورتی‌که در پیشرفته‌ترین کشورها هم چنین رفتاری را مشاهده نمی‌کنیم. همین دستگاه MRI در کشورهای پیشرفته فقط در مراکز استان‌ها یا ایالت‌ها قرار دارد اما در ایران این توقع وجود دارد که باید در همه شهرستان‌ها یک دستگاه MRI نصب شود و این توقع درستی نیست.

وی به خدمات فنی صورت‌گرفته در این چهار دهه اشاره کرد و گفت: 57 سال حکومت پهلوی در کشور مستقر بود، یک کیلومتر خط مترو ساخته نشد یا در اکثر نقاط کشور خطوط لوله‌کشی گاز و آب وجود نداشت اما امروز 90 درصد روستاهای بیش از 20 خانوار به امکانات لوله‌کشی آب، گاز و سیم‌کشی برق و تلفن مجهز هستند. اینها دستاوردهای کمی نیست اما متأسفانه جناح‌های سیاسی کشور آنقدر درگیر رقابت با هم شده‌اند که بیان این دستاوردها را رها کرده‌اند و گاهاً به سیاه‌نمایی متوسل می‌شوند. این رفتارها باعث می‌شود تا خودمان به دست دشمن بهانه دهیم.

لزوم استفاده از افراد متخصص در بیان دستاوردها

این نماینده سابق مجلس تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی را امری واجب برای نیروهای سیاسی و مسئولان اجرایی و غیراجرایی توصیف کرد و در این باره افزود: برخی مسئولان حتی یک دقیقه هم برای تبیین دستاوردهای انقلاب وقت نمی‌گذارند و یا آنهایی هم که می‌خواهند وقت بگذارند، روش تبیین را نمی‌دانند. به نظر من نیازمند فرد متخصص برای تبیین دستاوردها هستیم؛ فردی که هم روش را می‌داند و هم به دستاوردها اشراف داشته باشد.

جمالی نوبندگانی با بیان اینکه جوانان ما در حوزه‌های تبیین رساله و احکام دینی عقب افتاده‌اند، گفت: چون عالمان دینی از تریبون‌های نماز جمعه و اجتماعات به‌جای اینکه به تبیین مسائل و احکام دینی و اخلاقی بپردازند، به درگیری‌های جناحی و درگیری خود با فلان مسئول می‌پردازند. لذا به همین دلیل جوانان امروز نسبت به جوانان اوایل انقلاب اسلامی در حوزه مسائل و احکام دینی و اخلاقی ضعف دارند.

محافظه‌کاری برخی مسئولان

به گفته وی، محافظه‌کاری یکی از آفت‌های جهاد تبیین است که برخی برای حفظ پست و مقام خود و یا ماندگاری در یک جریان سیاسی از تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی خودداری می‌ورزند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم معتقد است هر مسئول و مقامی خدمتی را انجام می‌دهد این خدمت انقلاب و نظام است و همه از آن سود خواهند برد، لذا نباید به دلیل مسائل سیاسی و جناحی خدمات مسئولان و مقامات قبلی را نفی و انکار کرد.

جمالی نوبندگانی وجود یک مدیریت کارآمد در حوزه جهاد تبیین را ضروری دانست و گفت: ده‌ها نهاد تبلیغاتی در کشور وجود دارند که بودجه کلانی را هم دریافت می‌کنند که یکی از کارهای مهم آن تبیین دستاوردهای انقلاب است. این نهادها باید به یک شکل جوان‌‎پسند بر دستاوردهای انقلاب کار کنند و آن را تبیین کنند. متأسفانه ضعف این نهادهای تبلیغاتی، ضعف در تبلیغ است؛ درصورتی‌که یک شرکت تبلیغاتی خصوصی از یک نهاد تبلیغاتی حکومتی موفق‌تر عمل کرده است. باید تمام نهادهای تبلیغی در حکومت ذیل یک مدیریت واحد تعریف شوند تا به کارآمدی آنها منجر شود.

کد

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha