هجرت پیامبر(ص) یکی از بنیان‌های لازم برای نظام‌سازی بود
کد خبر: 4039646
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
حجت‌الاسلام نیلی‌پور تبیین کرد؛

هجرت پیامبر(ص) یکی از بنیان‌های لازم برای نظام‌سازی بود

رئیس بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان گفت: پیامبر بزرگ اسلام با ورود خود به مدینه هسته اولیه تمدن اسلامی و نظام‌سازی را ایجاد کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی نیلی‌پور، رئیس بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی نیلی‌پور، رئیس بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان، شامگاه گذشته نهم اسفندماه، در نشست تخصصی «مبنا» با موضوع «نظام‌سازی در سیره پیامبر(ص)» از منظر رهبر معظم انقلاب که به همت دفتر نمایندگی حفظ و نشر مقام معظم رهبری در مشهد به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: نکته اولی که در بحث نظام‌سازی وجود دارد این است که آیا بحث نظام‌سازی مسئله‌ای است که جنبه شرعی دارد و یا اینکه فراتر از این است و جنبه عقلانی دارد؟

وی عنوان کرد: از نگاه عقلی و عرفی به دلیل اینکه انسان موجودی است که خداوند او را مدنی‌الطبع آفریده، از این‌رو ناگزیر هستیم که برای داشتن یک زندگی اجتماعی مطلوب از نظام‌سازی استفاده کنیم و اگر از این مسئله فرار کنیم، بدین معناست که از یکی از امور ضروری که نیاز زندگی اجتماعی و انسانی است، فرار کرده باشیم و به‌نوعی یک زندگی بدون انضباط و انتظام را پذیرفته‌ایم.

رئیس بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بخش مهمی از نیازها، روحیات و زندگی انسان به اجتماع وابسته است و در این اجتماع، تعامل یکی از مباحث جدی ما انسان‌هاست، از این‌رو قاعدتاً ما بایستی بپذیریم که نظام‌سازی امر معقولی است و در عرف‌های بشری و در تمام مکاتب و ایده‌پردازی‌ها، نظام‌سازی امری ضروری است.

نیلی‌پور بیان کرد: نکته دوم این است که وقتی قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام»، بدین معناست که خداوند متعال تنها کانونی که ضامن سلامت روح، روان، دنیا، آخرت و معنویت انسان است را اسلام معرفی می‌کند و به نوعی این آیه شریفه لزوم نظام‌سازی را به ما یادآوری می‌کند.

وی عنوان کرد: بنابراین با توجه به این آیه شریفه عقل به ما حکم می‌کند که اگر اسلام بناست که جهانی باشد نه تنها در ذهن‌ها بلکه در عمل هم باید جهانی شود و این جهانی شدن نیاز به نظام‌سازی دارد.

رئیس بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان اظهار کرد: نکته آخر در این خصوص این است که بسیاری از احکام دین ما چه در بحث فقه و یا اخلاق، جنبه اجتماعی دارد و از همین‌رو نیازمند نظام‌سازی است و اگر یک نظام‌سازی مشروع و معقولی وجود نداشته باشد، اساساً بسیاری از احکام دین جنبه اجرایی پیدا نمی‌کند.

نیلی‌پور خاطرنشان کرد: در حقیقت اگر ما مدعی هستیم که احکام دین نه فقط برای کتاب و کتابخوانی، بلکه برای میدان و اجرا در سطوح مختلف اجتماع وارد شده، قاعدتاً ما نیاز به یک نظام اسلامی و نظام‌سازی داریم تا در همه عرصه‌ها و ابعاد زندگی بشری این احکام الهی جاری شود. از این‌رو اگر این نگاه معقول و دینی به اسلام و انسان وجود داشته باشد، آنچه که می‌تواند تحقق بخش ایده‌های عقلانی و مکتب باشد، قاعدتاً ضروری است که یک نظام‌سازی صورت گیرد.

نظام‌سازی پیامبر اکرم(ص) در دوران مدنی خود

وی عنوان کرد: پبامبر(ص) در دو دوران مکی و مدنی، جریان مکتبی و اسلامی خود را داشتند. در دوران فعالیت‌های رسالی پیامبر(ص) در مکه محدودیت‌های فراوانی سر راه نظام‌سازی ایشان وجود داشت و به همین دلیل سه سال دعوت ایشان مخفیانه بود و سپس آمادگی‌های اولیه ایجاد شد و این دعوت به صورت خانوادگی، عشیره‌ای و در نهایت نیز به صورت اجتماعی صورت گرفت.

رئیس بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان بیان کرد: با توجه به حاکمیت و تفکری که اشرافیت و جاهلیت عرب داشتند و سرسختانه در برابر نظام‌سازی مطلوب برای گسترش اسلام مقاوت می‌کردند، پیامبر بزرگ اسلام به مدینه هجرت کردند که این هجرت یکی از بنیان‌های لازم برای نظام‌سازی به‌شمار می‌رود.

نیلی‌پور اظهار کرد: در حقیقت پیامبر بزرگ اسلام با ورود به مدینه ساختار نظام‌مندی را تعریف کردند و دست به یک نظام‌سازی و دولت‌سازی زدند که این دو نه با نگاه محدود و در شهر مدینه بلکه در طی چند سالی که در مدینه حضور داشتند، این طرح نظام‌سازی دینی خود را به سراسر جهان اعلام کردند و اگر امروز ما پیامبر اسلام را با عنوان «رحمت‌للعالمین» می‌‌نامیم، به‌جهت رحمت گسترده‌‌ای است که ایشان از طریق ساختارسازی و نظام‌مندی به جهانیان انتقال دادند.

وی عنوان کرد: در حقیقت ایشان با ورود به مدینه هسته اولیه تمدن اسلامی و نظام‌سازی را ایجاد کردند و بعد از آن نیز طی چند مرحله به رشد و تکامل رساندند. در مرحله اول ایشان حکومتی را تشکیل دادند و با کارهای تبلیغاتی گسترده، نظام و حاکمیت را تثبیت و سپس آن را شکوفا کردند و در نهایت هم در غدیر خم انتقال حاکمیت را به علی(ع) تحت ساختار نظام امامت انجام دادند.

رئیس بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه به این بحث اشاره دارند و می‌فرمایند: «اطاعت از امام به مردم و امت اسلامی نظام می‌دهد» که در حقیقت بیان این بانوی بزرگ اسلام نشان می‌دهد که در ادبیات سیاسی، گفتاری و رفتاری حضرت زهرا(س)، پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) نیز موضوع نظام‌سازی وجود داشته است.

دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در خصوص نظام‌سازی

نیلی‌پور بیان کرد: امروز نیز رهبر معظم انقلاب ما دیدگاه‌های ارزشمندی در راستای نظام‌سازی دارند. در یکی از دیدارهایی که با دانشجویان داشتند فرمودند که ما لازم است که دقت کنیم در اهدافی که از حرکت بزرگ اسلامی داشتیم و یکی از هدف‌های مهم در انقلاب اسلامی این بود که اسلام و شریعت از محوریت زندگی انسان‌ها خارج نشود.

وی تأکید کرد: همچنین ایشان هدف دوم انقلاب اسلامی را نظام‌سازی دانستند و یک ضرورت برای صیانت از اسلام و انقلاب اسلامی مطرح کردند و می‌فرمایند که اگر ما به تاریخ انقلاب‌هایی که در کشورهای مختلف مانند الجزایر و... رخ داده دقت کنیم، شاهد خواهیم بود که این کشورها چون موفق به نظام‌سازی نشدند و سران این کشورها تفکر نظام‌سازی را نداشتند، دچار مشکلات و آسیب‌هایی شده‌اند.

رئیس بنیاد مهدویت و آینده‎پژوهی اصفهان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در ادامه فرمایشات خود مطرح کردند که ضرورت‌های نظام‌سازی تبیین آرمان‌هاست. بدین منظور که اگر ما خواستیم نظام‌سازی کنیم باید چشم‌انداز و آرمان‌هایی را در سه بخش کوتاه‌مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف کنیم و سپس ایشان برای آرمان‌های بلند مدت سه مقوله تشکیل جامعه اسلامی، تثبیت عدالت اجتماعی و حفظ استقلال در همه عرصه‌ها و آزادی را تبیین می‌کنند.

نیلی‌پور اظهار کرد: اما برای تحقق این آرمان‌ها نیز به آرمان‌های میان مدتی هم نیازمندیم که این آرمان‌ها اجزای تشکیل دهنده آرمان‌های بزرگ هستند که در اینجا ایشان سه بحث پیشرفت علمی، خارج کردن خود از شبکه‌های قدرت‌های مستکبر و همچنین خودکفایی اقتصادی، یادآور شدند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین می‌فرمایند که در ذیل این آرمان‌های میان‌مدت عملیات‌های کوتاه مدتی نیز باید انجام دهیم که نهادسازی، اسلامی شدن دانشگاه، تبدیل شدن صداوسیما به یک دانشگاه، از جمله این آرمان‌هاست.

مباحث مهم مورد توجه در بحث نظام‌سازی

رئیس بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان بیان کرد: در اینجا ما باید به نقش مردم در حاکمیت و حکومت که این نقش باید واقعی و حقیقی باشد، توجه ویژه‌ای داشته باشیم و این در حالی است که اگر در نظام‌سازی انقلاب اسلامی، مردم از صحنه خارج شوند به بحران‌های مختلفی گرفتار خواهیم شد. پس اولاً حضور مردم یکی از ارزش‌هایی است که ما باید در همه ابعاد به آن توجه کنیم، تا این مردم همیشه در صحنه حضور داشته باشند.

نیلی‌پور اضافه کرد: دوماً توجه به استقلال فرهنگی در برنامه‌ریزی‌ها نیز از عوامل مهم دیگری است که باید موردتوجه قرار گیرد، بدین منظور که ما باید با یکدیگر تعامل فرهنگی داشته باشیم و به‌واسطه این مقوله مهم در برابر فرهنگ‌های بیگانه تسلیم نشویم، چرا که نظام سلطه در ابعاد مختلف درصدد است که سلطه خود را تثبیت کند.

وی عنوان کرد: سوماً عدالت نیز از موضوعات مهم دیگری است که این موضوع هم باید مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد، چرا که این ویژگی در زمان امام عصر(عج) جزو مهم‌ترین مسائل به‌شمار می‌رود و در نهایت هم نفی نظام سلطه نیز یکی دیگر از این مقوله‌های مهم است و باید بدانیم که اگر ما نظام سلطه را پذیرفتیم این نظام ما را حذف می‌کند و نظام اسلامی را پیدا نمی‌کنیم.

رئیس بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان تأکید کرد: بنابراین ما باید به این نکات که حقیقتاً مباحث مهمی هستند را مورد توجه قرار دهیم و اگر خواستیم نظام‌سازی اسلامی داشته باشیم، نگاه ما باید مکتبی باشد و درون‌مایه حرکت ما نیز باید برگرفته از آیات شریفه قرآن کریم، فرهنگ تشیع و سیره اهل‌بیت(ع) باشد.

انتهای پیام
captcha