جهاد تبیین در کلام حضرت زینب(س)
کد خبر: 4037066
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۰

جهاد تبیین در کلام حضرت زینب(س)

یک پژوهشگر دینی گفت: یکی از  توصیه‌های امام زمان (عج ) تاکید بر حفظ خطبه حضرت زینب(ع) در مجلس یزید لعنه الله علیه در شام است.

حضرت زینب(س)حجت الاسلام محمد ناطقی، پژوهشگر دینی و مدیر کانون فرهنگی تبلیغی والفجر مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص اهمیت جهاد تبیین ابراز کرد: یکی از  توصیه‌های امام زمان (عج ) به  آیت الله مرعشی نجفی (ره) که در کتاب پرسش‌های شما پاسخ‌های امام زمان(عج) آمده است، تاکید بر حفظ خطبه حضرت زینب(ع) در مجلس یزید لعنه الله علیه در شام است.

وی افزود: اینکه حضرت تاکید بر حفظ این خطبه دارند، نشان از شخصیت والای حضرت صدیقه صغری زینب کبری و هم درس شجاعت و ایستادگی می‌دهد و هم  یک کلاس درس تبیین حقایق نهضت حسینی است که دشمنان می‌خواستند جای حق و باطل را عوض کنند.

ناطقی اظهار کرد: حضرت زینب(ع) با آن نطق آتشین و خطبه غرا سناریوی یزید و هم فکرانش را درهم کوبید و به قول شاعر زینب آمد شام را یکباره ویران کرد و رفت.

این پژوهشگر دینی ادامه داد: یزید آمده بود خاندان عصمت و طهارت را تحقیر و سرزنش کند و خود را پیروز نشان دهد، اما با تبین صریح و گفتمان انقلابی حضرت زینب (س) مبدل به شکست خورده‌ای در کاخ خود شد.

وی اضافه کرد: حضرت زینب (س) با نطقی که چندبار از آیات زیبای قرآن در آن استفاده شد به شامیان فهماند که ایشان خارجی نیستند واین تهمتی بیش نبوده تا یزید لعنت الله علیه به شهادت رساندن  نوه رسول الله (ص) حضرت ابی عبدالله الحسین را توجیه کند.

این پژوهشگر دینی در ادامه گفت: در بخشی از خطبه حضرت اینچنین آمده است: زينب دختر علی بن ابی طالب(ع) برخاست و گفت: «سپاس خدای را كه پروردگار جهانيان است» و درود خدا بر پيغمبر و همه خاندان او باد. راست گفت خدای سبحان كه فرمود: «سزای كسانی كه مرتكب كار زشت شدند زشتی است، آنان كه آيات خدا را تكذيب كردند و به آنها استهزاء نمودند.» ای يزيد آيا گمان می‌بری اين كه اطراف زمين و آفاق آسمان را بر ما تنگ گرفتی و راه چاره را بر ما بستی كه ما را به مانند كنيزان به اسيری برند، ما نزد خدا خوار و تو سربلند گشته و دارای مقام و منزلت شده‌ای، پس خود را بزرگ پنداشته به خود باليدی، شادمان و مسرور گشتی كه ديدی دنيا چند روزی به كام تو شده و كارها بر وفق مراد تو می‌چرخد و حكومتی كه حق ما بود در اختيار تو قرار گرفته است، آرام باش، آهسته‌تر. آيا فراموش كرده‌ای قول خداوند متعال را که «گمان نكنند آنان كه كافر گشته‌اند اينكه ما آنها را مهلت می‌دهيم به نفع و خير آنان است، بلكه ايشان را مهلت می‌دهيم تا گناه بيشتر كنند و آنان را عذابی باشد دردناك». آيا اين از عدالت است، ای فرزند بردگان آزاد شده كه تو، زنان و كنيزگان خود را پشت پرده نگه داری ولی دختران رسول خدا اسير باشند؟

.....ای يزيد! اگر امروز ما را غنيمت خود دانستی زود باشد كه اين غنيمت موجب غرامت(ضرر) تو گردد در هنگامی كه «نيابی مگر آنچه را كه از پيش فرستاده‌ای و نيست خداوند بر بندگان ستم‌كننده». به خدا شكايت و بر او اعتماد می‌نماييم.

ای يزيد! هر كيد و مكر كه داری بكن، هر كوشش كه خواهی بنمای، هر جهد كه داری به كار گير، به خدا سوگند هرگز نتوانی نام و ياد ما را محو كنی، وحی ما را نتوانی از بين ببری، به نهايت ما نتوانی رسيد، هرگز ننگ اين ستم را از خود نتوانی زدود، رای توست و روزهای قدرت تو اندك و جمعيت تو رو به پراكندگی است، در «روزی كه منادی حق ندا كند»كه «لعنت خدا بر ستمكاران باد»

سپاس خدای را كه اول ما را به سعادت و مغفرت ثبت كرد و آخر ما را به شهادت و رحمت فائز گرداند، از خدا می‎خواهيم كه ثواب آنها را كامل كند و بر ثوابشان بيفزايد  و برای ما نيكو خلف و جانشين باشد  كه «اوست خداوند رحيم و پروردگار ودود» و «ما را كافی در هر امری و نيكو وكيل است.»

ناطقی افزود: اینچنین بود که همه از شجاعت و بلاغت گفتار دختر امیرالمومنین (ع)  و فاطمه زهرا(ع) متحیر مانده بودند. البته خطبه حضرت در کوفه هم بسیار کوبنده و مبین حقایق است و متن کامل این خطبه در كتاب ابو مخنف و همچنین در کتاب لهوف موجود است.

انتهای پیام
captcha