ضرورت پایان‌دهی به مدیریت جزیره‌ای در چله دوم انقلاب / مزیت‌های اقتصادی ایران چیست؟ + صوت
کد خبر: 4033965
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۳
محمودی اصل در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

ضرورت پایان‌دهی به مدیریت جزیره‌ای در چله دوم انقلاب / مزیت‌های اقتصادی ایران چیست؟ + صوت

کارشناس اقتصادی اصلاح نظام مدیریتی کشور را یک ضرورت مهم عنوان کرد که می‌تواند به مدیریت جزیره‌ای و عوام‌فریبی در چله دوم انقلاب پایان دهد.

محمودی اصل

حسین محمودی اصل، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران چالش‌های بسیاری را تجربه کرده است، گفت: این چالش‌ها تا حدودی سرعت رشد اقتصادی کشور را کُند کرده و اجازه نداده رویکردهای مثبت اقتصادی به درستی پیش برود. عدم توازن میان سیاست و اقتصاد و عدم توازن در قدرت‌بخشی به بخش‌های مختلف باعث شکاف در حوزه‌های متعدد اقتصادی شده تا همانند حوزه‌های بین‌الملل، سیاسی و منطقه‌ای که شاهد پیشرفت بودیم در حوزه اقتصاد این پیشرفت‌ها مشاهده نشود.

دلیل مشکلات اقتصادی در 43 سال گذشته

وی افزود: معمولاً چالش‌های سیاسی و منطقه‌ای بر اقتصاد تأثیرگذار هست و این تأثیرگذاری باعث می‌شود ما در حوزه اقتصادی دچار تورم و تحریم شویم. تورم و تحریم به معنای فاصله طبقاتی و دوری از عدالت است. ما می‌توانستیم با مسائل مختلف مانند تحریم بهتر برخورد کنیم. درواقع شیوه برخورد با تحریم‌ها و نحوه بی‌اثر ساختنش مهم است تا اقتصاد کشور کمترین تأثیر را از تحریم بپذیرد، اما متأسفانه مسئولان ما به‌ویژه مسئولان میانی فقط شعار دادند و با وجود اینکه همه اینها گفتند تحریم بی‌تأثیر است، هیچ کاری برای ثبات و مبارزه با تحریم و مقاوم‌سازی اقتصاد انجام ندادند؛ اقتصاد مقاومتی اجرا نشده و همچنان تصمیمات خلق‌الساعه گرفته می‌شود، رویکردها کارشناسی‌شده نیست، انتخاب مدیران و نظام مدیریتی کشور همچنان برمبنای روابط و رویکردهای سیاسی است. در یک کلام باید گفت نظام اقتصادی با رویکرد سیاسی دلیل اصلی مشکلات امروز  است.

استاد دانشگاه با بیان اینکه حرکت‌های پوپولیستی باعث شده ریشه‌های مشکلات اقتصادی مشاهده نشود، اظهار کرد: رویکردهای پوپولیستی تصمیمات سطحی و موقت را به دنبال دارد و همچنین این تصمیمات سطحی چالش‌ها را به ابرچالش تبدیل می‌کند و در ادامه رنگ بحران به خود می‌گیرد. تسلط رانت‌خواران بر مسئولان و فضای مجازی و تأثیرگذاری آنها بر مشکلات اقتصادی افزوده و کار را برای مقابله با آنها مشکل ساخته است. به نظر من برای موفقیت بیشتر در حوزه اقتصاد نسبت به قبل باید تصمیمات قوی‌تر اتخاذ شود و بایستی نظام مدیریتی ما براساس میزان توانمندی در حل مشکلات اقتصادی باشد. مثلاً اگر می‌خواهیم وزیر انتخاب کنیم این انتخاب باید برمبنای یک نظام رتبه‌بندی و امتیازدهی باشد.

محمودی اصل اضافه کرد: هنوز هستند افرادی که تحریم‌ها را به نفع خود می‌بینند و منافع ملی برای آنها اهمیت ندارد، لذا ضروری است مدیران دلسوز و توانمند انتخاب شوند تا تصمیمات معقول اقتصادی اتخاذ شود.

مزیت‌های اقتصادی ایران برای گسترش عدالت

وی درباره مزیت‌های اقتصادی کشورمان در امر گسترش عدالت و مقابله با بی‌عدالتی گفت: در دنیای فعلی نیروی انسانی و توانمندی علمی مزیت محسوب می‌شود. بنابراین نیروی جوان و متخصص می‌تواند مزیت باشد و اگر مدیریت نشود به یک آسیب و بحران تبدیل خواهد شد.

کارشناس اقتصادی ذخایر ارزشمند ایران را یکی دیگر از مزیت‌های اقتصادی نام برد و افزود: با ایجاد ارزش افزوده برای این ذخایر می‌توان صادرات غیرنفتی انجام داد اما متأسفانه در حوزه رشد صادرات غیرنفتی خیلی عملکرد مطلوبی صورت نگرفته و بیشتر صادرات مواد خام در دستورکار مجریان اقتصادی قرار داشته است.

محمودی اصل اضافه کرد: مزیت سوم اقتصادی ایران در موقعیت سوق‌الجیشی آن نهفته شده است. ایران بهترین موقعیت استراتژیک را در جهان دارد و این کشور هم به آب‌های آزاد دسترسی دارد و هم در بین خطوط مواصلاتی بین‌قاره‌ای واقع شده است. این موقعیت به حدی برای ما مزیت ایجاد می‌کند که تأمین گاز از ایران برای اروپا و چین سریع‌ترین مسیر به حساب می‌آید. اما اتفاقات بین‌المللی به نحوی رقم خورده که ایران را ناامن جلوه داده‌اند و نیز کشورمان را با بخش‌های مختلف درگیر ساخته‌اند تا برخی کشورها بتوانند منابع نفت و گازشان را به راحتی به اروپا و چین صادر کنند.

مسئولان باید 50 سال پای مردم را ببوسند تا جبران کنند

کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: آمریکا در تحریم‌های ایران بازنده شده و مقاومت مردم در باخت آمریکا اثرگذار بوده است. مقاومت مردم تحت این حجم از فشارهای اقتصادی غیرقابل باور بود و واقعاً من نمی‌دانم مسئولان چگونه باید از مردم قدردانی کنند، البته شاید پای مردم را 50 سال ببوسند بتوانند جبران کنند.

وی با اشاره به مزیت‌های بخش پتروشیمی کشورمان ادامه داد: کشور ما تنها کشوری است که در حوزه پتروشیمی و نفت حدود 200 میلیارد دلار ظرفیت برای سرمایه‌گذاری دارد که به‌‎دلیل تحریم‌ها فرصت سرمایه‌گذاری در این بخش از دست رفته و همچنین خود ما هم نتوانستیم در این حوزه موفق عمل کنیم.

استاد دانشگاه تأکید کرد: وجود ظرفیت به تنهایی کافی نیست. ممکن است 20 سال ظرفیت بالقوه داشته باشیم و بعد از 20 سال این ظرفیت به مزیت تبدیل نشود. باید از ظرفیت‌های بالقوه کشور استفاده شود. به‌عنوان مثال نیروی جوان ایران ظرفیت بود اما زیرسایه عدم استفاده از این ظرفیت، چالش و بحران‌هایی به وجود آمد.

وی اصلاح نظام مدیریتی کشور را یک ضرورت مهم عنوان کرد که می‌تواند به مدیریت جزیره‌ای و عوام‌فریبی پایان دهد.

وی همچنین گفت: بدنه تصمیم‌گیری کشور باید از سفارشی کار کردن به شدت پرهیز کند و باید در نظر گرفت که ناترازی‌های اقتصادی محصول همین مدیریت جزیره‌‎ای و سفارشی کار کردن است. تا زمانی‌که نظام مدیریتی اصلاح نشود حتی لغو تحریم‌ها به یک مُسکن موقتی در چله دوم انقلاب تبدیل خواهد شد.

کد
انتهای پیام
captcha