نحوه اعتراض به رای قطعی دیوان عدالت اداری
کد خبر: 4027317
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷

نحوه اعتراض به رای قطعی دیوان عدالت اداری

هنگام داشتن اعتراض به رای قطعی دیوان عدالت اداری باید دادخواست خود را در این دیوان ثبت کنید. یکی از سریع ترین راه ها به منظور ثبت اعتراض به رای قطعی دیوان عدالت اداری مراجعه حضوری به دبیرخانه آن می باشد؛ چنانچه نتوانستید به صورت حضوری به دبیرخانه دیوان عدالت اداری مراجعه کنید می توانید از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و یا دفاتر استانی دیوان که در مراکز استان ها مستقر است دادخواست خود را ثبت نمایید.

نحوه اعتراض به رای قطعی دیوان عدالت اداری به گونه ای است که همانند دیگر آرای مراجع قضایی بایستی از طریق قانون و راه های مرتبط با آن اقدام کرد. چنانچه اگر از موسسات یا ادارات مختلف دولتی شکایتی دارید می توانید از طریق مراجعه به دیوان عدالت اداری شکایات خود را ثبت و پیگیری نمایید. در ادامه نحوه اعتراض به رای قطعی دیوان عدالت اداری را به طور کامل شرح داده و جوانب مختلف آن را مورد بررسی قرار خواهیم دادید.

هنگام داشتن اعتراض به رای قطعی دیوان عدالت اداری باید دادخواست خود را در این دیوان ثبت کنید. یکی از سریع ترین راه ها به منظور ثبت اعتراض به رای قطعی دیوان عدالت اداری مراجعه حضوری به دبیرخانه آن می باشد؛ چنانچه نتوانستید به صورت حضوری به دبیرخانه دیوان عدالت اداری مراجعه کنید می توانید از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و یا دفاتر استانی دیوان که در مراکز استان ها مستقر است دادخواست خود را ثبت نمایید.

پیش از تهیه و تنظیم قرار داد، ارتباط داشتن با یک وکیل کار دست و حرفه ای می تواند تاثیر زیادی در کسب موفقیت در آینده داشته باشد، از همین رو پیشنهاد می کنیم که با سپردن مسائل حقوقی خود به مجموعه وکلای دیوانخیالتان را از هر بابت راحت کنید. این مجموعه از وکلای حرفه ای و کاربلد بهره می برد و می تواند راه های ساده را در اختیار شما قرار دهد.

همچنین یکی دیگر از راه های ثبت دادخواست در دیوان عدالت اداری و اعتراض به رای قطعی آن مراجعه به سایت دیوان بوده که از طریق سامانه ساجد، دادخواست یه صورت الکترونیکی به ثبت خواهد رسید. نحوه اعتراض به رای قطعی دیوان عدالت اداری به ۵ صورت امکان پذیر می باشد که بر اساس قانون می توانید پس از ثبت شکایت خود، نسبت به آن اقدام کنید که عبارتند از:

1. اولین راه اعلام اشتباه از طرف قاضی پرونده خواهد بود که بر اساس ماده ۷۴ و ۷۵ دیوان عدالت اداری حق اعتراض محرز می باشد.
2. همچنین اگر رای بر خلاف قانون و یا شرع صادر شده باشد می توانید بر اساس ماده ۷۹ قانون نسبت به ثبت اعتراض اقدام کنید.
3. در صورت اعتراض به رای قطعی دیوان عدالت اداری این امکان وجود دارد تا بر طبق ماده ۹۸ قانون، درخواست اعاده دادرسی نمایید.
4. به علاوه در صورت مغایرت رای، می توانید از طریق ماده ۸۹ اعتراض خود را ثبت نمایید.
5. آخرین نحوه اعتراض به رای قطعی دیوان عدالت اداری، اعتراض ثالث ماده ۵۷ قانون خواهد بود.

تغییر وضعیت اشتغال از قراردادی به رسمی

افرادی که در دستگاه های اداری و شرکت های مختلف دولتی مشغول به کار هستند با موانع و مشکلات عدیده ای در مورد تغییر وضعیت اشتغال از قراردادی به رسمی روبرو می شوند؛ در صورتی که نسبت به این تغییر وضعیت شکایتی داشته باشند می‌توانند از طریق دیوان عدالت اداری، اعنراض خود را بیان کنند.

آیین نامه ها و قوانین مختلف در مورد تغییر وضعیت اشتغال از قراردادی به رسمی توسط قانونگذار تعیین و تثبیت شده است که روند رسیدگی به هر پرونده توسط دیوان عدالت اداری مختلف بوده و کسانی که نسبت به این تغییر وضعیت اعتراضی دارند بهتر است از طریق تخصص وکیل پایه یک دادگستری که در پرونده های حقوقی عمومی نیز فعالیت دارد اعتراض خود را به ثبت رسانده و آن را پیگیری کنند.

نحوه اعتراض به رای قطعی دیوان عدالت اداری نسبت به تغییر وضعیت اشتغال از قراردادی به رسمی به این صورت است که در صورت داشتن شرایط لازم پس از ثبت شکایت در مورد این تغییر وضعیت، پرونده در شعب مختلف دیوان عدالت اداری مورد پذیرش قرار می‌گیرد و خواهان می‌تواند آن را پیگیری و نسبت به نتیجه پرونده و رای نهایی آن امیدوار باشد.

مقاله پیشنهادی وکیل تامین اجتماعی :

https://vokalaye-divan.com/social-supply-lawyer/

در اعتراض به تغییر وضعیت اشتغال از قراردادی به رسمی اگر مراحلی قانونی همچون: قبولی در آزمون و مصاحبه پس از آن که از تشریفات قانونی استخدامی می باشد انجام نشده باشد امکان رد شدن اعتراض و دادخواست از سوی شعب دیوان عدالت اداری وجود خواهد داشت.

بر اساس قانون و ماده ۵۷ آن، شرایط خاصی برای تبدیل و تغییر وضعیت قراردادی به رسمی وجود دارد که یکی از آنها جذب نیروی انسانی به صورت رسمی با حفظ رعایت اعتبارات و مجوزهای استخدامی می باشد و بر اساس آن و با تشخیص معاونت توسعه مدیریت و تایید معاونت سرمایه انسانی رئیس جمهور، به برگزاری آزمون موکول خواهد شد؛ این تبصره برای تغییر وضعیت اشتغال از قراردادی به پیمانی نیز صادق است.

شرط بعدی برای تغییر وضعیت اشتغال از قراردادی به رسمی، تشخیص و تایید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور بدون نیاز به آزمون بوده که البته بایستی با رعایت سقف اعتبارات و مجوزهای استخدامی صورت پذیرد.

چنانچه نسبت به این تبدیل وضعیت ها از سوی داوطلبین و یا کارکنان دولت ادارات، شکایتی وجود داشته باشد می‌توانند به رای قطعی دیوان عدالت اداری اعتراض کنند.

اعاده به خدمت کارکنان بازنشسته

در پی بررسی نحوه اعتراض به رای قطعی دیوان عدالت اداری، برای اعاده به خدمت کارکنان بازنشسته قوانینی وجود دارد که بر اساس آن وزارتخانه ها و موسسات دولتی می‌توانند آن دسته از کارمندان رسمی خود را که طبق شرایط و ضوابطی بازنشسته کرده اند مجددا اعاده به خدمت کنند.

این شرایط بدین صورت است که اگر کارمند رسمی ۱۵ سال سابقه خدمت دولتی داشته و بر اساس آن بازنشسته شده باشد طبق قوانین مرتبط با بازنشستگی امکان اعاده خدمت او با تصویب هیئت وزیران وجود خواهد داشت. لازم به ذکر است آن دسته از کارمندانی که بیشتر از ۶۵ سال سن داشته باشند نمی‌توانند به منظور اعاده به خدمت پس از بازنشستگی به رای قطعی دیوان عدالت اداری اعتراض نمایند.

در صورتی که کارمندان دولت نسبت به رای دیوان عدالت اداری در مورد اعاده بازنشستگی خود معترض باشند و با شکایت آنان موافقت شود، با توجه به تخصص ایشان شرایط احراز شغل ارجاعی طبق آخرین پایه قبل از بازنشستگی برای آنان در نظر گرفته خواهد شد.

همچنین اگر معترضان نسبت به رای قطعی دیوان عدالت اداری، دارای پایه های قضایی بوده و یا یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات دولتی باشند اعاده به خدمت آنان پس از بازنشستگی در صورتی که به تخصص آنان نیاز باشد بر اساس آخرین رتبه علمی و پایه قضایی ایشان اعمال می شود.

پس از اعتراض به رای قطعی دیوان عدالت اداری و در پی آن موافقت با اعاده خدمت آنان این امکان وجود دارد تا از مرخصی استعلاجی و استحقاقی که در طول مدت اشتغال به آنان تعلق می‌گرفت، با رعایت تمامی مقررات از این مرخصی ها استفاده نمایند.

شرایط بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور

کسانی که در مشاغل سخت و زیان‌آور مشغول به کار هستند و پیش از موعد بازنشستگی درخواست بازنشسته شدن دارند می‌توانند بر اساس شرایطی، درخواست بازنشستگی خود را به ادارات کار استان های مزبور ارائه نمایند و در صورت موافقت نشدن با آن می توانند با مراجعه به دیوان عدالت اداری درخواست خود را پیگیری و نسبت به رای قطعی دیوان اعتراض نمایند.

برخی از شرایط بازنشستگی پیش از موعد به شرح زیر می‌باشند:

افرادی که به مدت حداقل ۲۰ و یا ۲۵ سال در کارهای سخت و زیان‌آور مشغول به کار بوده اند و به دنبال آن حق بیمه خود را نیز پرداخت کرده باشند بدون شرط سنی امکان موافقت با بازنشستگی پیش از موعد آنان وجود خواهد داشت.
اگر فردی پیش از اشتغال به مشاغل سخت و زیان آور در مشاغل عادی مشغول به کار بوده باشد به ازای هر سال سابقه بیمه ای که پرداخت کرده معادل ۱ سال و نیم برای او پرداخت می شود که در این صورت شرط سنی لحاظ خواهد شد.

با توجه به قوانین و تبصره هایی که در دیوان عدالت اداری تعیین شده اند شرایط بازنشستگی برای زنان و مردان در مشاغل سخت و زیان آور متفاوت می باشد که در صورت مغایرت با شرایط خود می‌توانند به دیوان عدالت اداری مراجعه کرده و با ثبت اعتراض به پیگیری آن بپردازند.

شرایط بازنشستگی کارمندان در مشاغل سخت و زیان‌آور به شرح زیر می باشد:

شروط بازنشستگی آقایان در مشاغل سخت:

حداقل داشتن ۵۰ سال سن و ۳۰ سال سابقه کار
دارا بودن ۲۰ سال سابقه کار و داشتن ۶۰ سال سن
پرداخت حق بیمه و ۳۵ سال سابقه کار، بدون در نظر گرفتن شرایط سنی

شروط بازنشستگی خانم ها در مشاغل سخت و زیان آور:

۳۰ سال سابقه کار و داشتن ۴۵ سال سن
دارا بودن ۵۵ سال سن و داشتن ۲۰ سال سابقه کار در مشاغل زیان آور
داشتن ۳۵ سال سابقه کاری و فعالیت در مشاغل سخت به همراه پرداخت حق بیمه، بدون در نظر گرفتن شرط سن
ضمنا افرادی که دارای ۲۰ سال سابقه کار مرتبط با مشاغل سخت و زیان آور بوده و 42 سال سن داشته باشند می‌توانند با ۲۰ روز حقوق در ماه درخواست بازنشستگی نمایند.

طبق آیین نامه دیوان عدالت اداری تمامی افرادی که دارای ۲۵ سال سابقه متناوب و یا ۲۰ سال سابقه متوالی در مشاغل زیان آور و سخت باشند می‌توانند بدون شرط سنی تقاضای بازنشستگی پیش از موعد خود را ارائه دهند.

نتیجه گیری

بر اساس قوانین و مقررات اداره کار که توسط دیوان عدالت اداری تعیین می شود نحوه اعتراض به رای قطعی دیوان عدالت اداری بر اساس شرایط و ضوابطی امکان پذیر است که کارمندان و مستخدمین رسمی و پیمانی دولت می‌توانند در صورت داشتن اعتراض نسبت به حق خود در ادارات مرتبط، به این دیوان شکایت کرده و پس از پیگیری و صادر شدن رای توسط دیوان عدالت اداری، نسبت به رای صادره معترض و درخواست تجدیدنظر را از آن دیوان خواهان باشند.

در نهایت چنان چه تمایل به رسمی شدن و یا گرفتن حقوق ضایع  شده دارید می بایست از یک وکیل خوب و حرفه ای قوی  داشتن ارتباطا ببرید.

برای آشنایی با تمام مراحل دیوان عدالت اداری اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام
captcha