علامه مصباح ولایت فقیه را اصل اساسی اسلام و تداوم امامت معصوم می‌دانست
کد خبر: 4026879
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
حجت‌الاسلام رجبی:

علامه مصباح ولایت فقیه را اصل اساسی اسلام و تداوم امامت معصوم می‌دانست

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه ولایتمداری از ویژگی‌های برجسته مرحوم علامه مصباح یزدی بود، گفت: ایشان معتقد بود ولایت فقیه اصل اساسی اسلام و تداوم امامت معصوم است و ولی فقیه را نایب امام زمان(عج) می‌دانست و از عمق وجود به آن باور داشت و معتقد بود باید از رهبری تبعیت کرد و فراتر از آن به ولی زمان خود عشق می‌ورزید.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمود رجبی، از شاگردان برجسته مرحوم علامه مصباح یزدی و رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، امروز 17 دی، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران به مناسبت ایام اولین سالروز درگذشت مرحم ایت الله مصباح یزدی به بیان ویژگی‌های ایشان پرداخت.

وی با بیان اینکه علامه مصباح شخصیتی بود که در ابعاد مختلف الگوی جامعه بود، گفت: اولین ویژگی علامه مصباح این بود که فقط به فکر انجام وظیفه الهی و مطیع فرمان مولای خود بود.

رجبی اظهار کرد: ایشان در طول عمر شریفش در فعالیت‌های فردی، تدریس، نوشتن آثار و نهادسازی و کادرسازی برای نظام و مسائل سیاسی و فرهنگی فقط در این اندیشه بود که وظیفه الهی چیست و وقتی آن را به دقت تشخیص می‌دادند با تمام توان برای انجام آن اقدام می‌کردند و ذره‌ای ملاحظات دیگر نداشتند.

وی افزود: ایشان در برابر تهاجمات به فرهنگ دینی و ارزشهای انقلابی و رهنمودهای امام(ره) و رهبر معظم انقلاب بسیار حساس بودند و همه ما شاهد بودیم در دورانی که رهبر معظم انقلاب از تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی سخن می‌گفتند ایشان با تمام توان در شهرها و مجامع مختلف حوزوی و دانشگاهی حضور یافتند و با جهاد تبیین و روشنگری جلوی این تهاجم را گرفتند و نگذاشتند فرهنگ غربی بر جامعه استیلا پیدا کند.

رجبی بیان کرد: ایشان پیش و بیش از همه بر این تأکید می‌کردند که باید سخنی بگویم که بتوانم در قیامت در پیشگاه خداوند پاسخگو باشم. حتی هناگم بیماری به فکر این بودند که مداوای خودشان مورد پسند خداوند باشد. در آغاز جریان کرونا وقتی رهبر معظم انقلاب فرمودند باید دستورات ستاد کرونا رعایت شود، ایشان وقتی یک از مدیران سخنی گفتند که نشانه تردید در این مسئله بود سه بار محکم فرمودند اشتباه می‎کنید، وقتی رهبری چنین می‌فرمایند همه باید اطاعت کنیم.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) دومین ویژگی ایشان را ولایتمداری خواند و گفت: علامه مصباح به نظریه ولایت فقیه به عنوان یک فرع فقهی یا یک اصل قانون اساسی نگاه نمی‌کرد و هر چند آن دو را درست می‌دانست اما نظریه ولایت فقیه را فراتر از اینها می‌دانست و معتقد بود ولایت فقیه اصل اساسی اسلام و تداوم امامت معصوم است و ولی فقیه را نایب امام زمان(عج) می‌دانست و از عمق وجود به آن باور داشت و معتقد بود باید از رهبری تبعیت کرد و فراتر از آن به ولی زمان خود عشق می‌ورزید.

وی ابراز کرد: ایشان پس از رحلت امام(ره) به خاطر عشق به ایشان بیمار شد و نسبت به رهبر معظم انقلاب نیز عشق می‌ورزید و هم به لحاظ فکری، فقهی و کلامی معتقد به تبعیت و اطاعت مطلق از رهبری و ولی فقیه بود و اطاعت و دفاع از ولی فقیه را یک امر احساسی و سیاسی و اجتماعی نمی‌دانست و رهبر عزیز را نایب امام زمان(عج) می‌دانست.

رجبی اظهار کرد: هر جا که رهبر عزیز سخنی می گفت منتظر این نبود که آیا این حکم حکومتی است یا فرمایش دیگری است و هر فرمایش رهبری را به چشم می نهاد و به همه می فرمود باید اطاعت مطلق کنیم. این عشق فقط هم مربوط به سالهای اخیر نبود و از سال 60 و زمانی که رهبری رئیس جمهور بود وجود داشت.

وی اضافه کرد: ویژگی دیگر علامه مصباح اعتقاد به کار جمعی و تشکیلاتی و همفکری و اتحاد برمحور حق و ولایت و انقلاب و امام بود. ایشان به همه توصیه می کردند که بر روی مشترکات تکیه کنید و سعی کند در هر کاری از همه نیروهای وفادار به انقلاب و نظام و رهبری با وجود اختلاف سلایق استفاده کنید و با هم متحد شوید تا ید واحده در برابر دشمنان نظام و انقلاب باشید.

رجبی بیان کرد: ایشان کار تشکیلاتی را از نهضت 15 خرداد شروع کردند و اساسنامه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را نوشتند و در طول نهضت امام(ره) همواره با آن جمع در دفاع از امام(ره) و نهضت امام(ره) تلاش کردند.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز کرد: ایشان از قبل از انقلاب به فکر کادرسازی برای جامعه اسلامی بودند و از طریق مؤسسه در راه حق و مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و بنیاد فرهنگی باقر العلوم با این ایده نهادسازی کردند که جامعه ما نیازمند روحانیون روزآمد و کارآمد است تا پاسخگوی نیازهای فکری و فرهنگی جامعه باشد و برابر تهاجم های دشمنان مقاوم بایستد و جامعه را هدایت کند.

وی اظهار کرد: علامه مصباح انقدر در کارهایش موفق بود که حتی پس از رحلت دشمنان انقلاب گفتند علامه مصباح برای گام دوم انقلاب هم نیرو تربیت کرد و دشمن ایشان را درست شناخته بود که اینقدر به ایشان تهاجم می کرد. هم دشمن خارجی و دشمن داخلی هر چه توانستند علیه ایشان تهاجم کردند.

رجبی در پایان بیان کرد: یکی از تئوریسین های غربی در این راستا گفت علامه مصباح نظام و تفکر لیبرالیستی غربی را قتل عام کرد. این شخصیت بزرگ در کار فرهنگی و تبیین فرهنگی انقدر تلاش کرد که معاندان حتی پس از رحلتشان به تهاجم و تخریب این شخصیت بزرگ همت گماشتند و در طول این مدت مقام معظم رهبری با سخنان حکیمانه خودشان از علاه مصباح تجلیل کردند و ایشان را آموزگار انقلاب، پشتوانه تئوریک انقلاب و پرکننده خلأ علامه طباطایی و شهید مطهری دانستند.                      

انتهای پیام
captcha