صداهایی که فقط برای الحان دینی خلق شده‌اند + فیلم
کد خبر: 4025377
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶

صداهایی که فقط برای الحان دینی خلق شده‌اند + فیلم

یکی از پیشکسوتان قرآنی کشورمان طی مطلبی که در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر کرده است به برخی صداها که فقط برای الحان دینی خلق شده‌اند، اشاره کرده و مرحوم محمد النقشبندی را یکی از این نمونه‌ها معرفی کرده است.

صداهایی که فقط برای الحان دینی خلق شده‌اند

به گزارش ایکنا، غلامرضا شاه‌میوه، پیشکسوت قرآنی کشورمان در صفحه شخصی خود در فضای مجازی ضمن انتشار یکی از اجراهای مرحوم نقشبندی،‌ قاری و مبتهل برجسته کشور مصر به تحسین صدای این چهره مشهور تلاوت و ابتهال پرداخته و آن را در زمره صداهایی معرفی کرده که فقط برای اجرای الحان دینی خلق شده است.

«اگر گفته شود یکی از شگفتی‌های صدا در حوزه اصوات دینی یا مذهبی صدای مرحوم سیدمحمد النقشبندی هست سخنی به گزاف نیست. وقتی از اصوات دینی سخن می‌گوییم منظورمان این نیست که صرفاً هرکس در هنرهای تنغیمی - دینی اعم از تلاوت قرآن، اذان، ابتهال، انشاد، دعاخوانی و مداحی فعالیت می‌کند دارای صدای مذهبی است بلکه به اعتقاد اینجانب صداهایی با رنگ یا طنین خاص وجود دارند که ضمن برخورداری از حجم و انعطاف و تحریر عالی به‌واسطه جنس صدا و رنگ متفاوت‌شان گویی تنها برای اجرای الحان دینی خلق شده‌اند.

هرچند که اگر در سایر هنرهای آوازی هم فعالیت می‌نمودند ممکن بود به توفیقاتی دست یابند اما بدون تردید در حوزه الحان دینی است که به اوج کمال خود رسیده‌اند. برای ما ایرانی‌ها بهترین نمونه صدای خاطره‌انگیز دو برادر مرحوم رحیم و سليم مؤذن‌زاده اردبيلى است. با اينكه هر دو در آواز ايرانى هم توانمند بودند، اما بدون تعارف صدایشان فقط و فقط در اذان و مداحی به جاودانگی رسیده است زیرا واضح است تأثیر چنین زنگ و متالیته گیرایی در این حوزه بسیار بیشتر است تا آواز ایرانی؛ آنچنان که صدای افرادی همچون مرحوم ذبیحی، مرحوم صالحی و مرحوم موسوی قهار در دعا به سبك ايرانى از چنین ویژگی و نسبتی برخوردار بوده است.

در تلاوت قرآن هم می‌توان به صداهایی با همین جنسیت و رنگ ویژه اشاره نمود که انگار برای انجام رسالت تلاوت قرآن آفریده شده‌اند مانند صدای اساتید مرحوم رفعت، منشاوی و عبدالباسط، یقیناً در حوزه ابتهال و انشاد دینی هم مرحوم نقشبندی از چنین جایگاهی برخوردار است. صدایی قدرتمند و با صلابت همراه با طنین خاص، پراحساس و گیرا که مشابه آن حتی تا سال‌ها پس از وی هنوز پا به عرصه جهان نگذاشته است.

صداهایی که فقط برای الحان دینی خلق شده‌اند

اگرچه از ایشان تلاوت‌های زیبایی به ثبت رسیده (خصوصاً اینکه در اثنای تلاوت خود گاه از روش دکلمه هم استفاده کرده و این منحصر به ایشان بوده) اما شهرت وی در مصر بیشتر در حوزه ابتهال، تواشیح و اغانی دینی است زیرا وی مبدع سبکی نو در ابتهال و تواشیح دینی آن هم در زمانی است که استاد بزرگی مانند مرحوم طه الفشنی بر این عرصه سیطره طولانی مدت داشت.

از جمله مشهورترین کارهای ایشان که از سوی گروه‌های ایرانی هم اجرا شده است انشاد «مولای انی ببابک قد بسطت یدی» و نیز «سبحانک ربی سبحانک» ساخته ملحن مشهور مصری «بلیغ حمدی است» وی در اویل دهه پنجاه شمسی سفری هم به ایران داشته و تلاوت‌ها و ابتهالات زیبایی از خود به یادگار گذارده است.

حکایت‌های زیادی از دوستی بین ایشان و مرحوم استاد محمدتقی مروت در ایام سکونت در مصر وجود دارد از جمله اینکه بنده خود در سفر به شهر طنطا از مبتهل مشهور و شاگرد نقشبندی یعنی عبدالرحیم دویدار شنیدم که اولین قاری که در ختم مرحوم نقشبندی تلاوت کرده است مرحوم استاد مروت بوده‌اند.

روح تمامی آن بزرگواران شاد و خدایشان رحمت کند.»

انتهای پیام
captcha