تبعات تجمیع ردیف‌‌ها در لایحه بودجه 1401
کد خبر: 4024539
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۸
کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

تبعات تجمیع ردیف‌‌ها در لایحه بودجه 1401

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: به اعتقاد من اینکه دولت بیش از دو هزار ردیف‌ بودجه‌ای را در 50 ردیف تجمیع کرده، اشتباه است، چون وقتی تجمیع انجام می‌شود هم فساد اتفاق می‌افتد و هم رانت و چانه‌زنی را به همراه خواهد داشت.

کوچکی نژاد

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان یکشنبه ۲۱ آذر، با حضور در مجلس شورای اسلامی رسماً لایحه بودجه ۱۴۰۱ را به عنوان اولین لایحه تنظیمی دولت سیزدهم تقدیم وکلای ملت کرد. نسبت به این لایحه انتقاداتی وارد است که یکی از این انتقادات حذف کامل ردیف مرتبط با بودجه قرآنی و تجمیع آن با سایر ردیف‌های فرهنگی است. 

آنچه در لایحه بودجه سال آینده بیشتر نمود دارد که برخاسته از رویکرد دولت سیزدهم و سازمان برنامه و بودجه کل کشور در کم کردن حجم لایحه است، ادغام بسیاری از ردیف‌هاست که این امر در حوزه اعتبارات قرآنی نیز رخ داده است، به نحوی که برخلاف سال‌های گذشته و سال جاری، در لایحه بودجه ردیف خاص قرآنی مشاهده نمی‌شود و در کنار فعالیت‌های قرآنی، نام کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و بسیج محلات نیز دیده می‌شود که در این وضعیت، نمی‌توان سهم روشنی برای فعالیت‌های قرآنی مشخص کرد و این اعتبارات در سایر امور فرهنگی نیز هزینه می‌شود که این سخن به معنای کاهش عددی اعتبارات این حوزه است.


بیشتر بخوانید:


جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره تجمیع برخی ردیف‌های بودجه 1401 گفت: دولت بر تعداد بعضی از ردیف‌ها افزوده اما برخی دیگر از ردیف‌های بودجه‌ای را کم کرده یا تجمیع انجام داده است. به عنوان مثال بودجه پرورشی در آموزش و پرورش با وجود حجم عظیمی از مشکلات تربیتی حدود 65 درصد کاهش داشته است.

تجمیع دو هزار ردیف بودجه‌ای در 50 ردیف!

وی افزود: به اعتقاد من اینکه دولت بیش از دو هزار ردیف‌ بودجه‌ای را در 50 ردیف تجمیع کرده، اشتباه بوده است؛ چون وقتی تجمیع انجام می‌شود هم فساد اتفاق می‌افتد و هم رانت و چانه‌زنی را به همراه خواهد داشت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معتقد است، وقتی‌که چندهزار میلیارد تومان بودجه در اختیار وزیر قرار بگیرد، مطمئناً جهت‌گیری‌های شخص وزیر براساس مراجعات یا سفرهایی که انجام می‌دهد، خواهد بود و طبق این جهت‌گیری‌ها بودجه را توزیع می‌کند، پس پشت بودجه یک منطق قانونی و برنامه‌ریزی‌شده وجود ندارد.

عدم اجرای برنامه‌ها با تجمیع ردیف‌های بودجه

کوچکی‌نژاد افزود: در حال حاضر بیش از 50 درصد برنامه‌های ما اجرا نمی‌شود و با این تجمیع هم قطعاً هیچ برنامه‌ای در کشور اجرا نخواهد شد و قطعاً بودجه به خاطر نگاه سلیقه‌ای وزرا دچار هرج‌‎ومرج می‌شود.  

وی بیان کرد: به اعتقاد من دولت باید یک سری اصلاحات اساسی در لایحه بودجه 1401 انجام دهد اما اگر خود دولت اصلاح نکند مجلس ناچار است به منظور اصلاح ردیف‌های بودجه‌ای ورود پیدا کند. شاید هم اگر دولت نسبت به اصلاح لایحه بودجه مقاومت کند، کلیات آن رد شود.

لایحه بودجه 1401 به نفع مستضعفین نیست

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جهت‌گیری بودجه 1401 به سمت مستضعفین بسیار ضعیف است، گفت: مجلس نسبت به ارز 4200 تومانی واقعاً نگران است و بهتر است که دولت جایگزین مناسبی برای حمایت از دهک‌های پایین در اختیار داشته باشد. اگر جایگزین مناسبی وجود نداشته باشد قطع به یقین سفره مستضعفین کوچک‌تر خواهد شد.

کوچکی‌نژاد بیان کرد: بخشی از جدول 14 که جهت‌گیری فرهنگی داشته به طور کلی حذف و تجمیع شده است. شاید هم دولت می‌خواهد با این کار کسری بودجه خود را جبران کند. به اعتقاد من بهتر است خود دولت این ایرادات را اصلاح کند؛ درغیر این‌صورت اگر مجلس ورود کند اصلاحات بیشتری انجام خواهد گرفت که شورای نگهبان هم تحت این شرایط با اصلاحات وسیع مخالفت می‌کند.

وی در پایان گفت: به اعتقاد من با وجود اینکه مجلس خیلی به دولت کمک می‌کند، باید بُعد نظارتی خود را همچنان حفظ کند تا مردم از ما رضایت داشته باشند.

کد

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha