درگذشت هنرپیشه سوری پس از 22 سال انس با قرآن
کد خبر: 4024372
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷

درگذشت هنرپیشه سوری پس از 22 سال انس با قرآن

محمد الشماط، هنرپیشه مشهور سوری پس از 22 سال انس با قرآن برای درمان پیامدهای سکته مغزی خود، در سن 85 سالگی در آمریکا درگذشت.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، این هنرپیشه مشهور سوری پس از سکته مغزی در 63 سالگی با فلج برخی از عضلات خود و ناتوانی در تکلم مواجه شد، با این حال به توصیه پزشکان شروع به قرائت قرآن کریم کرد، امری که تا اندازه زیادی منجر به علاج وی شد.

امروز سه‌شنبه، اتحادیه هنرمندان سوریه در دمشق از درگذشت هنرمند توانا، محمد الشماط، در سن 85 سالگی در آمریکا خبر داد. تعدادی از هنرمندان سوری در صفحات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی درگذشت وی را تسلیت گفته‌اند.

الشماط در سال 1936 متولد شد و کار خود را در تئاتر آغاز کرد، وی از نخستین بازیگران تئاتر ملی سوریه بود، سپس به تلویزیون راه یافت و پس از مدتی وارد وادی سینما شد. از برجسته‌ترین نقش‌های او می توان به شخصیت «ابو ریاح» در سریال مشهور «صح النوم» با بازی درید لحام و نهاد قلعی به کارگردانی خلدون المالح و الخضری «ابومرزوق» در سریال «باب الحاره» اشاره کرد. این آثار در کشورهای عربی دیگر نیز با استقبال فراوان مواجه شد و دوران طلایی فیلم‌های سوری را در جهان عرب رقم زد.  

انس با قرآن و درمان پیامدهای سکته مغزی

الشماط در سال‌های 1995 و 1999 دچار سکته مغزی شد؛ امری که وی را با مشکلات جدی در گفتار و حرکت مواجه ساخت، او گاه حافظه خود را نیز به طور موقت از دست می‌داد. وی ناچار برای معالجه‌ای که حدود 4 سال به طول انجامید، عازم آمریکا شد و در آنجا پزشکان به او گفتند این وضعیت برای تمام عمر او باقی خواهد بود.

با این حال در آنجا به توصیه یک پزشک یهودی ـ آمریکایی، برای بهبودی از عوارض سکته، شروع به قرائت قرآن کرد. پس از سه ماه، او شاهد بهبود در گفتار خود بود. الشماط از آن زمان تا پایان عمر همچنان با قرآن مجید مأنوس بود و بهبود وضعیت خود را ناشی از قرائت پیوسته قرآن کریم  می‌دانست.

این هنرپیشه مشهور سوری در سال 2019 در حالی که در بیمارستانی در دمشق تحت معالجه قرار داشت، دچار حمله قلبی شد و پس از مدتی برای درمان به ایالات‌متحده نزد فرزندان خود رفت و سرانجام در این کشور درگذشت.   

انتهای پیام
captcha