توضیحات مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی درباره برگزاری مجمع عمومی + صوت
کد خبر: 4022057
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴

توضیحات مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی درباره برگزاری مجمع عمومی + صوت

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت گفت: برخی معتقدند که مجمع سالیانه اتحادیه کشوری در مورد انتخاب نکردن اعضای هیئت‌مدیره حساسیتی ندارد، در حالی که چنین نیست. تقاضای تصحیح و تکمیل وظایف اساسنامه، پرداختن به مباحث اقتصادی و راه‌اندازی دیجی آرا و نیز تصویب سیاست‌ها و کلیات برنامه 1401 از جمله مواردی است که در این مجمع به آنها پرداخته می‌شود.

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تعیین تکلیف مجامع عمومی استان‌ها همچون قزوین، قم، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی، تهران، مازندران و کرمان پیش از برگزاری مجمع عمومی سالیانه اتحادیه اظهار کرد: نکته مهمی که در اساسنامه‌های اتحادیه نیز آمده این است که اگر به هر دلیلی اتحادیه نتواند مجمع عمومی‌اش را در تاریخ مقرر برگزار کند، هیئت‌مدیره‌ای که وجود دارد قانونی است.

وی ادامه داد: تنها مشکل درباره تعاملات بانکداری است، زیرا نظام بانکی کشور اجازه نمی‌دهد که زمان انتخاب قانونی هیئت‌مدیره و تشکیل مجمع عمومی از حساب اتحادیه‌ای برداشت شود. بنابراین براساس ماده 32 اساسنامه اتحادیه‌ مؤسسات که بدین شرح است: «پس از انقضای مدت مأموریت هیئت‌مدیره، بازرسان يا مديرعامل در صورتی که هیئت‌مدیره، بازرسان يا مدير عامل جدید انتخاب نشده باشند، هیئت‌مدیره، بازرسان يا مديرعامل موجود تا انتخاب و قبولی مدیران و بازرسان جدید کماکان به وظایف خود در اتحادیه ادامه داده و مسئولیت اداره امور را بر عهده خواهند داشت»، هیئت‌مدیره این استان‌ها نیز قانونی است.


بیشتر بخوانید:


انجم‌شعاع گفت: دو استان آذربایجان غربی و چهارمحال و بختیاری در فرایند انتخابات با پیچیدگی‌هایی روبه‌رو بودند که از آقای مهدی محمدی، دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی، خواستیم که نماینده‌ای به منظور بررسی مشکلات به استان‌ها اعزام شود. در یکی از این دو استان ضرورت ورود فراتر از استان وجود دارد، زیرا یکی از دستگاه‌های حاکمیتی به نیت حمایت، قصد دخالت دارد و اجازه نمی‌دهیم استقلال اتحادیه‌های استانی با حمایت دستگاه‌های دولتی مخدوش شود. در آذربایجان غربی نیز مشکل پشتیبانی از این موضوع وجود دارد که هیئت‌مدیره فعلی نزدیک به یک سال غیرفعال است و به یک نفر بسنده شده و قالب هیئت‌مدیره و ساختاری ندارد. در پی گفت‌وگو با آقای محمدی، پیش از مجمع عمومی سالیانه اتحادیه در تاریخ ۱۰ دی‌‌، تکلیف انتخابات این دو استان مشخص می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت اظهار کرد: تکلیف هیئت‌مدیره مازندران نیز قطعاً پیش از مجمع عمومی و طبق زمانی که اعلام‌شده در 9 دی‌ مشخص می‌شود و تنها انتخاب عباس جانباز به عنوان عضو اصلی هیئت‌مدیره با کسب ۸۱ رأی مأخوذه مورد تأیید قرار گرفته است و طبق اساسنامه و ماده گفته‌شده نیز مدیرعامل قبلی هنوز هست. همچنین تکلیف هیئت‌مدیره اتحادیه کرمان مشخص شد. استان‌های قم، قزوین و تهران نیز تعیین تکلیف می‌شوند و دوم دی‌ مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان‌ تهران نیز برگزار می‌شود. از مدیران مؤسسات قرآنی استان تهران درخواست می‌کنم که در تاریخ مقرر در مجمع حضور یابند تا انتخابات به مرحله دوم کشیده نشود و در غیر این صورت ساختار فعلی باید پاسخگو باشد و نمایندگان آنها با تعیین هیئت‌مدیره فعلی در مجمع حضور خواهند یافت.

انجم‌شعاع گفت: برخی معتقدند که مجمع سالیانه اتحادیه کشوری در مورد انتخاب نکردن اعضای هیئت‌مدیره حساسیتی ندارد، در حالی که چنین نیست. تقاضای تصحیح یا تکمیل وظایف اساسنامه را در مجمع داریم که بااهمیت است. همچنین وارد بحث دیجی‌آرا نشدیم، چرا که در اساسنامه درباره آن تصریح نشده و منوط به اجازه اساسنامه است و باید درباره فعالیت اقتصادی مجمع تصمیم‌گیری شود. علاوه بر آن باید برای سیاست‌های کلان سالانه تصمیم گرفته شود که متأسفانه به دلیل شیوع کرونا در ابتدای سال 1400 این کار انجام نشد. اگر جلسه مجمع برگزار شود، سیاست‌های کلان را تصویب کنیم و درخواستمان از مجمع آینده این است که سیاست‌ها و کلیات برنامه 1401 را برای هیئت‌مدیره تصویب و تعیین کند تا در چارچوب آنها در سال جدید برنامه‌ریزی کنیم.

کد

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت درباره کش و قوس درخواست اتحادیه برای فرایند صدور مجوز مؤسسات قرآنی تصریح کرد: اختلاف جدی وجود دارد و با شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز مکاتبه شده است. با توجه به اینکه آخرین کارگروه قرآن و مؤسسات مردمی با موضوع موارد قابل واگذاری تشکیل شد و دستگاه‌های حاکمیتی بر سر تعاریف حاکمیتی بحث کردند، برداشت‌ها متفاوت بود. بنابر این قرار شد که کمیسیون تبلیغ و ترویج فراخوانی را منتشر کند و جلسات هم‌اندیشی برگزار شود و ظاهراً باید شورای توسعه فرهنگ قرآنی بر آن صحه بگذارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر درباره مصادیق حاکمیتی و غیرحاکمیتی، که قابل واگذاری است، اختلاف مبنایی و ماهوی داریم که بیشتر اختلاف بر سر الفاظ است. البته تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان دارالقرآن الکریم و اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در اوایل آذر 1400 منعقد شد که براساس آن عضویت اتحادیه در هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی کشور، مشارکت در صدور مجوز تأسیس مؤسسات و خانه‌های قرآنی و همچنین واگذاری دوره‌های آموزش عمومی به اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی مورد موافقت قرار گرفت و طی آن سازمان دارالقرآن در این واگذاری‌ها بر حُسن اجرای آن به عنوان دستگاه حاکمیتی نظارت خواهد کرد.

انجم‌شعاع با تأکید بر اینکه موضوع این تفاهم‌نامه «مشارکت در انجام برخی از برنامه‌ها و فعالیت‌های تحت راهبری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان دارالقرآن با اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت» بود، گفت: معاونت قرآن و عترت بر عدم واگذاری اصرار دارد که باید مراجع تقنینی چون مجلس شورای اسلامی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی ورود کنند. استفساریه (رفع ابهام خواستن) این موضوع برعهده این مراجع است که اتحادیه کشوری از آنها درخواست کرد که معنای حاکمیتی این واگذاری را تبیین کنند تا مشخص شود که مصداق‌های ماندگار در دستگاه‌های حاکمیتی چه مواردی است. در این مرحله اعتقاد نداریم که همه فرایند را ما باید انجام دهیم، بلکه ما به عنوان بازوان اجرایی، فرایند اجرا را دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha