به گزارش ایکنا از فارس، حجتالاسلام والمسلمین محمد استوارمیمندی، مدیر حوزه علمیه فارس، امروز، ۲۷ آذر ماه در نخستین نشست هماندیشی وحدت حوزه و دانشگاه که با حضور رؤسای دانشگاههای شیراز و مسئولان نهاد رهبری در دانشگاه در مدیریت حوزه علمیه استان برگزار شد، گفت: نقطه نظرات مختلف با توجه به شرایطی که در دانشگاهها و ظرفیتهایی که برای تعامل حوزه و دانشگاه وجود دارد، میتواند جهت فعال کردن ظرفیتها و در راستای تعامل سازنده کمک کند.
وی با بیان اینکه چند تفسیر برای وحدت حوزه و دانشگاه وجود دارد، گفت: در تفسیر نخست، وحدت به معنای همزیستی مسالمتآمیز است که نهاد دانشگاه و حوزه با هم الفت و همدلی داشته باشند و به احترام بگذارند که یک تفسیر حداقلی از وحدت این دو نهاد است.
استوارمیمندی به تفسیر دوم که وحدت بر محور دغدغهها و اهداف مشترک است، اشاره کرد و گفت: این مفهوم یعنی نه تنها این دو نهاد با یکدیگر خوب هستند بلکه دغدغههای مشترکی برای تعالی کشور و جامعه دارند که این تفسیر فراتر از معنای اول است و پیوند محکمتری را شکل میدهد و برگزاری همایشها و سمینارها میتواند تحققبخش این معنا باشد.
وی با ذکر این نکته که تحول علوم انسانی و اسلامیسازی علوم انسانی و اقتصادی با تعریف کار ویژههای مشترک قابل تحقق است، افزود: تفسیر سوم، وحدت با محوریت تعریف کارویژههای مشترک است که نه تنها یک همایش گرفته میشود و دغدغهها را فریاد میزند بلکه کار عملیاتی مشترک را برای حوزه و دانشگاه تعریف میکند و حوزه منابع اصیل اسلام شناسی و مبانی اصلی را در اختیار اساتید قرار میدهد و اساتید دانشگاه برای پردازش علوم به زبان علمی دنیا و زبان روز کمک میدهند.
مدیر حوزههای علمیه فارس افزود: امروز نمونههای کار ویژههای مشترک با تعریف رشتههای جدیدی مثل نظام تعلیم و تربیت اسلامی، اقتصاد اسلامی، جامعهشناسی اسلامی، مشاوره اسلامی و... را که در قم شکل گرفته است، مشاهده میکنیم.
استوار میمندی به تفسیر چهارم وحدت میان حوزه و دانشگاه که وحدت با محوریت فلسفه واحد است، اشاره کرد و گفت: همه علوم، فلسفهای دارند و علوم مختلف بر اساس فلسفههای متفرقهای تدوین شده است و بسیاری از این علوم دارای فلسفه غربی و شرقی هستند و با فلسفه توحیدی اسلامی فاصله دارند و باید همه این علوم مبتنی بر فلسفه توحیدی اسلام شود ضمن اینکه باید بدانیم فلسفه واحد از قرآن و عترت نشئت میگیرد.
وی با تصریح اینکه امروز در ۱۶ حوزه دانشی حدود ۴۰۶ رشته و گرایش تخصصی تعریف شده است و در حال ابلاغ است که طلاب بتوانند در این رشتهها تخصص لازم را کسب کنند، گفت: بین حوزه و دانشگاه اگر فلسفه واحد شکل بگیرد با وجود رشتههای مختلف، احساس دوگانگی و تقابل ایجاد نمیشود مگر در عرصههای علمی که کاملاً طبیعی است.
مدیر حوزههای علمیه فارس در ادامه با بیان اینکه در استان فارس 50 مدرسه علمیه و 4 مرکز آموزش تخصصی برای طلاب آقا وجود دارد، افزود: حوزه علمیه استان فارس هماکنون بیش از 3 هزار طلبه آقا و حدود 4 هزار نفر روحانیونی که وارد عرصههای تبلیغی، فرهنگی، مدیریتی و اجرایی شدند دارد و همچنین بانوان طلاب در حدود ۳۰ مدرسه تحصیل میکنند.
استوارمیمندی با یادآوری اینکه در استان فارس حدود 600 مبلغ اعم از مبلغان طرح هجرت، روحانیون مستقر و مبلغان آزاد وجود دارد، گفت: حدود 200 مبلغ طرح امین داریم که در مدارس آموزش و پرورش فعالیت میکنند و 320 استاد در حوزه علمیه استان مشغول تدریس علوم دینی به طلاب هستند.
مدیر حوزههای علمیه فارس با اشاره به سابقه درخشان این مراکز گفت: حوزه علمیه فارس با سابقه ۷۰۰ ساله در تربیت بزرگانی از عرصه علم و دانش، فلاسفه، حکما و فقها که تبدیل به چهره بینالمللی شدهاند، مؤثر بوده است.
وی با بیان اینکه حدود ۴۰۰ سال از قرن ۱۰ تا قرن ۱۴، شیراز در بین اندیشمندان به خاطر وجود حوزههای علمیه، معروف به دارالعلم بوده است، افزود: اگر امروز دانشگاههای شیراز اسباب اعتبار علمی شیراز و فارس شدند، حوزههای علمیه فارس نیز 400 سال سبب اعتبار شیراز بوده است و بزرگانی برای تکمیل علم خود به آنجا میآمدند.
استوارمیمندی با تصریح اینکه امروز حوزههای علمیه در استان فارس دچار افول محسوسی شدند، گفت: این افول علتهای مختلفی دارد اما در عین حال، امروز ظرفیتهای مناسبی به لحاظ زیر ساختی و نیروی انسانی در حوزه علمیه فارس وجود دارد و اکنون ۲۵۰۰ طلبه استان فارسی در حوزه علمیه قم اقامت دارند و عمدتا فعالیتهای علمی میکنند.
مدیر حوزههای علمیه فارس یادآور شد: استان فارس بعد از خراسان و قم که مستقل هستند و بعد از تهران، رتبه دوم کشور را از لحاظ تعداد حوزههای علمیه و طلاب مشغول تحصیل را دارد.
انتهای پیام