طب سنتی را به اسلام منتسب نکنیم
کد خبر: 4021407
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۷
سیدمصطفی سجادی:

طب سنتی را به اسلام منتسب نکنیم

حجت‌الاسلام سیدمصطفی سجادی، کارشناس فقه و احکام گفت: ما نمی‌گوییم طب اسلامی مردود است ولی حق نداریم طب کنونی سنتی را به اسلام و در نهایت به خداوند متعال منتسب کنیم.

سیدمصطفی سجادیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی سجادی، کارشناس فقه و احکام، 25 آذرماه در  نشست علمی «بررسی حکم فقهی کرونا» که با حضور اساتید و طلاب مدرسه شهابیه جامعه المصطفی، برگزار شد، با اشاره به پیشینه واکسن در زندگی بشر، گفت: با توجه به اینکه بیماری‌های واگیردار در مقاطع مختلفی جهان بشری را تهدید می‌کنند، همواره پزشکان در صدد کم کردن این تهدید با تقویت سیستم ایمنی بدن و داروهای مورد نیاز بدن بوده‌اند.

وی افزود: هدف از واکسیناسیون عمومی که نزدیک به یک قرن است که مورد استفاده قرار گرفته، تقویت سیستم ایمنی بدن است؛ به این شکل که ویروس به بدن شناسانده می‌شود تا آمادگی لازم را در مقابله با آن و ایمنی‌سازی خود به دست آورد.

این کارشناس فقهی و احکام، با اشاره به تهدید کنونی جهان با ویروس واگیردار کرونا، بیان کرد: اسفاده از ویروس ضعیف شده، ویروس غیرفعال یا کشته شده، mrna و dna؛ چهار روش کنونی ساخت واکسن کرونا به شمار می‌رود. هر کدام از این روش‌های واکسن‌سازی مزایا و معایبی دارند که در انتخاب واکسن مورد نظر باید به آن دقت کرد.

سجادی، با اشاره به تفاوت بین واکسن‌های ساخته شده در داخل و بیرون از کشور، اظهار کرد: ایران، بیش از پنجاه سال در زمینه ساخت و استفاده از واکسن سابقه پزشکی دارد. افتخار ساخت واکسن کرونا توسط متخصصان ایرانی تا آن اندازه ارزشمند است که مقام معظم رهبری، تولید واکسن ایرانی کرونا را در کنار افتخاراتی مانند ایستادگی ملت در دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی ایران برشمردند.

سجادی تصریح کرد: ایشان با تجلیل از تولید واکسن فرمودند که جوانان ما منتظر واکسن خارجی نماندند و امروز جزء ششمین کشور تولید کننده واکسن در دنیا هستیم، البته در اوایل نتوانستیم از آن به خوبی استفاده کنیم  ولی به تدریج نقش این واکسن بیشتر شده و به کشورهای دیگر هم صادر خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: تعبیر ارزشمند مقام معظم رهبری که «واکسیناسیون عمومی مسئله بسیار مهمی است که حتما بایستی انجام بگیرد» دلالت بر لزوم فراگیر شدن واکسیناسیون در میان جامعه دارد که تنها با مشارکت بخشی از آحاد ملت محقق نخواهد شد، به خصوص آن که نخستین افرادی که اقدام به تزریق واکسن داخلی کردند، عوامل ساخت واکسن، مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و مسئولان بلند پایه کشور بودند که نشان از اعتماد بالای آنها به واکسن ایرانی دارد.

وی با تاکید بر اهمیت این فرمایش رهبری، اضافه کرد: البته ممکن است کسانی بگویند ایشان در این تعبیر فتوا نداده‌اند یعنی وجوب فقهی ندارد ولی آیا از نوع تعبیر نمی‌توانیم بفهمیم که مسئله بسیار مهمی و در حد وجوب است؟ ایشان تاکید کرده‌اند که مردم هم وظایفی دارند که طبیعتا مهمترین وظایف مردم رعایت مسائل بهداشتی و تزریق واکسن بوده است. 

سجادی بیان کرد: ایشان همچنین در 21 آذرماه فرمودند که خدا رحم کرد که دانشمندان ما توانستند واکسن را تولید کنند و اگر این کار نشده بود معلوم نبود ما می‌توانستیم واکسنی وارد کنیم، برخی از رنج ملت ایران لذت می‌برند، این تعبیر نشان می‌دهد که ایشان دغدغه زیادی برای این موضوع داشتند که الان برطرف شده است بنابراین آیا تکلیف من و شما این نیست که واکسن را تزریق کنیم؟ آیا رفتار برخی افراد در ترغیب دیگران برای واکسن نزدن توجیهی دارد؟

این کارشناس فقه اضافه کرد:  برخی از درون مجموعه‌های حوزوی در این کار تشکیک ایجاد کرده و گفتند واکسن، درمان‌زایی ندارد و عوارض بدی تولید می‌کند ولی دیدیم که وقتی واکسن فراگیر شد چهره کشور در بحث کرونا دچار تغییر شد. البته کسی ادعا ندارد که اگر واکسن زده شود عوارضی ندارد و یا کاملا جلوی بیماری را خواهد گرفت ولی قطعا در کاهش بیماری مؤثر است و خیلی‌ها با زدن واکسن، کرونا نگرفتند.

این کارشناس فقهی آمار بسیار پایین کنونی از مبتلایان روزانه کشور و وضعیت رنگ‌بندی کنونی کشور را نشان از تاثیرگذاری عیان واکسیناسیون عمومی در وضعیت سلامت جامعه دانست و افزود: این موضوع هرگونه شک و تردید در تأثیرگذاری واکسن در جامعه را از بین می‌برد؛ در وضعیت فعلی که رسانه‌های مغرض، جریان فکری جوامع بین‌المللی و تا حدودی جامعه ما را رقم زده یا مخدوش می‌کنند، باید با جهاد در همه عرصه‌ها از جمله ادای دین به نظام و مردم، خود و دیگران را گزند فتنه‌ها مصون داریم.

وی افزود: برخی متاسفانه فرمایشات رهبری را طور دیگری تعبیر می‌کنند و می‌گویند اطلاعات غلطی به ایشان می‌دهند زیرا رهبری نمی‌دانند که 90 درصد مردم واکسن خارجی زده‌اند در صورتی که این افراد تعبیر ایشان را به درستی نخوانده‌اند، ایشان نفرمودند که ما واکسن وارد نکردیم بلکه مرادشان این بود که اگر تولید نمی‌کردیم دیگران حاضر نبودند به ما واکسن بدهند.

این کارشناس فقه بیان کرد: برخی افراد با تمسک به موضوعاتی مانند طب اسلامی که اثبات شده نیست تلاش می‌کنند آن را درمان برای بیماری‌ها نشان دهند ولی اصل طب اسلامی، پشتوانه و تاییدیه‌ای در میان بسیاری از مراجع تقلید ندارد و حتی مقام معظم رهبری، کلمه‌ای در رد یا اثبات آن نفرموده‌اند. سکوت ایشان در مورد طب اسلامی خودش حکمتی دارد. 

وی تاکید کرد: ما نمی‌گوییم طب اسلامی مردود است ولی حق نداریم طب کنونی سنتی را به اسلام و در نهایت به خداوند متعال منتسب کنیم؛ هرچند این نوع از طب، دارای مزایای انکار نشدنی است و تأثیر به سزایی در پیشگیری و درمان برخی از بیماری‌ها دارد. 

سجادی با اشاره به دقت فراوان در پذیرش روایات از سوی فقها، اظهار کرد: متاسفانه در روایات مرتبط با طب اسلامی از سوی برخی طلاب، این حساسیت به خرج داده نشده است و روایات ضعیف را هم مدنظر قرار دادند و آن را به اسلام منتسب کردند که این کار خطرناک است.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۶ - ۱۲:۲۵
0
1
کافی یکی از کتاب اربعه شیعه است چگونه می توان این کتاب را قبول نکرد
captcha