به‌روز نبودن نیات واقفان؛ عامل متروکه شدن موقوفات
کد خبر: 4020977
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱

به‌روز نبودن نیات واقفان؛ عامل متروکه شدن موقوفات

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان به‌روز نبودن نیت واقفان و عدم توجه به نیازهای جامعه را یکی از دلایل متروکه شدن موقوفات خواند و گفت: متأسفانه برخی از نیات واقفان به نحوی است که نمی‌توان از موقوفه برای اموری که به درآمدزایی بیشتر بینجامد، استفاده کرد.

مختار کرمی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجانحجت‌الاسلام مختار کرمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، در مورد موقوفه‌های متروکه اظهار کرد: متأسفانه برخی از نیات واقفان به نحوی است که نمی‌توان از موقوفه برای اموری که به درآمدزایی بیشتر بینجامد، استفاده کرد و از طرفی با قوانین و مقررات پیچیده‌ای در ارتباط هستیم که کار را دشوار می‌کند.

وی ابراز کرد: به عنوان مثال فردی یک خانه کلنگی را برای حسینیه‌ای وقف می‌کند، ما چند سال می‌توانیم از آن استفاده کنیم و بعد از مدتی فرسوده می‌شود و قابل استفاده نیست و به‌جای ایجاد درآمد، هزینه‌هایی برای تعمیر و نگهداری تحمیل می‌کند و به نوعی موقوفه متروکه می‌ماند و باعث بدبینی مردم می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه برخی موقوفات انتفاعی است و نمی‌توان کاری روی آن انجام داد، بیان کرد: برخی موقوفات نیز منفعتی است و نیاز به سرمایه‌گذار دارد. از طرفی سرمایه‌گذاری روی املاک موقوفه نیز دشوارتر از حالت عادی است. در مورد موقوفات نمی‌توانیم خودمان برایشان تصمیم‌گیری کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه اجازه فروش، انتقال و تخریب موقوفات را نداریم، تصریح کرد: در قوانین وقف شرایطی برای تبدیل به احسن و واگذاری به صورت تملک اعیان داریم اما مشمول قوانین سختی است و به راحتی نمی‌توان این کار را انجام داد.

وی یادآور شد: در استان زنجان موقوفات زیادی داریم که روی آن‌ها سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. روستای ته‌دره که یکی از مناطق موقوفه است، در حال حاضر سالانه 2 میلیون تومان درآمد دارد که اوقاف چندین برابر مبلغ روی آن می‌گذارد و در قالب بسته‌های معیشتی به روستائیان هدیه‌هایی اعطا می‌کند اما اگر پروژه زیتون‌کاری این روستا محقق شود، سالی 30 میلیارد تومان آورده خواهد داشت.

کرمی ادامه داد: اوقاف و امور خیریه در حال تعامل با یک موسسه تسهیل‌گر برای جذب سرمایه‌گذار در موقوفات است تا بهره‌وری ارتقا یابد، درآمد افزایش پیدا کند و اجرای نیت واقفان نیز به نحو مطلوب‌تری انجام گیرد.

وی از راه‌اندازی شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های حقوقی اوقاف در دادگستری شهرستان زنجان خبر داد و گفت: این اقدام فرصت مناسبی برای احیا و ارتقای موقوفات است.

انتهای پیام
captcha