اجازه دستگاه‌های اجرایی برای هزینه‌کرد دو درصد اعتبارات هزینه‌ای در بخش‌های قرآنی و فرهنگی
کد خبر: 4020224
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
لایحه بودجه 1401 در بوته نقد / 1

اجازه دستگاه‌های اجرایی برای هزینه‌کرد دو درصد اعتبارات هزینه‌ای در بخش‌های قرآنی و فرهنگی

براساس بند «ز» تبصره 9( آموزش، پژوهش و فرهنگ)، لایحه بودجه سال آینده دستگاه‌های اجرایی مجازند تا دو درصد(2%) از بودجه هزینه‌ای خود را برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب و گردشگری اختصاص دهند.

لایحه بودجه 1401

به گزارش ایکنا، متن کامل لایحه بودجه سال 1401 کل کشور؛ به عنوان اولین بودجه دولت سیزدهم منتشر شد که براساس آن سقف کل بودجه کشور عددی بیش از 3600 هزار میلیارد تومان است.

براساس بند «ز» تبصره 9( آموزش، پژوهش و فرهنگ)، لایحه بودجه سال 1401، دستگاه‌های اجرایی مندرج در این قانون و پیوست‌های آن مجازند تا دو درصد(2%) از بودجه هزینه‌ای خود را برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب و گردشگری اختصاص دهند.

آیین‌نامه این بند باید توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه و به تصویب هیئت وزیران برسد.

در ادامه به برخی اعداد کلان لایحه بودجه سال آینده اشاره می‌شود:

کل منابع بودجه عمومی دولت (بجز درآمدهای اختصاصی و نیز شرکت‌های دولتی) ۱۳۷۲ هزار میلیارد تومان است که نسبت به منابع عمومی بودجه در ۱۴۰۰ که بالغ بر ۱۲۷۷ هزار میلیارد بود رشد ۷ درصدی نشان می‌دهد.

(منابع عمومی بودجه به اضافه منابع اختصاصی دولت) ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان است که نسبت به بودجه ۱۳۷۳ هزار میلیاردی سال ۱۴۰۰ حدود ۹.۲ درصد رشد نشان می‌دهد.

حقوق کارمندان دولت در بودجه میانگین ۱۰ درصد اضافه شده است.

در این لایحه کل اوراق منتشره از سوی دولت و شرکتهای دولتی حدود ۱۰۹ هزار میلیارد تومان خواهد بود که ۱۰ هزار میلیارد تومان آن صرف بازپس‌دهی اصل و سود اوراق سررسید شده و قبلی است. ۸ هزار میلیارد تومان اوراق شهرداری‌ها هم به این مبلغ اضافه میشود.

کل سهم دولت از صادرات نفت ۳۸۱ هزار میلیارد تومان معادل ۲۵ درصد از کل بودجه کشور است که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد نشان میدهد.

در این لایحه میزان مالیات از درآمدهای دولت به ۵۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

در این لایحه برای اولین بار همه خودروهای بالای ۱ میلیارد و منازل مسکونی و ویلاهای بالای ۱۰ میلیارد تومان مشمول مالیات بر دارایی میشوند که بصورت سالانه اخذ خواهد شد.

نرخ تسعیر دلار ۲۳ هزار تومان است.

فروش نفت حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز و قیمت نفت حدود ۶۰ دلار درنظر گرفته شده است.

متن کامل لایحه بودجه 1401 کل کشور

مجتبی برزگری

انتهای پیام
captcha