نامه‌های بی‌جواب مؤسسات قرآنی/ اثرات منفی تعطیلی مراکز آموزشی به‌راحتی جبران نمی‌شود
کد خبر: 4018717
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۷

نامه‌های بی‌جواب مؤسسات قرآنی/ اثرات منفی تعطیلی مراکز آموزشی به‌راحتی جبران نمی‌شود

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت امام حسن مجتبی(ع) اراک با بیان اینکه اتحادیه مؤسسات قرآنی همراه ما نیست گفت: مدیران برای رفع مشکلات به اداراتی که از آنان مجوز دریافت کرده‌اند مراجعه می‌کنند و در برخی موارد نیز به ادارات نامه‌هایی ارسال می‌شود که بدون پاسخ مانده و رسیدگی نمی‌شود.

مؤسسات قرآنیزهرا چگینی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت امام حسن مجتبی(ع) اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به اینکه فعالیت این مؤسسه از سال 95 آغاز شده است، اظهار کرد: قبل از تأسیس این مجموعه 2 سال مربی و 3 سال مدیر مؤسسه‌ای در ساروق بودم.

وی تصریح کرد: فعالیت این مؤسسه قرآنی با کودکان کمتر از 5 سال در قالب مهد قرآن و آموزش سوره‌های کوچک آغاز شد و پس از آن گروه‌های سنی نوجوان، جوان و بزرگسال اضافه شد. پس از گذشت مدت زمان کوتاهی با اخذ مجوز از آموزش و پرورش تصمیم به افتتاح پیش‌دبستانی گرفتم، دانش‌آموزان در این مقطع با سوره‌هایی که قرار بود کلاس اول بیاموزند، علاوه بر حفظ در قالب ترجمه و مفاهیم به زبان کودکانه آشنا می‌شدند.

چگینی ادامه داد: ترجمه و مفاهیم جزء سی‌ام قرآن ویژه نوجوانان، برگزاری کلاس‌های تجوید سطح یک و دو، آموزش صحیح سوره مبارکه «انعام»، روخوانی و روان‌خوانی از دیگر کلاس‌هایی بود که برگزار می‌شد. متأسفانه فعالیت‌ها با شروع بیماری کرونا متوقف شد و بیش از یک ماه است که کلاس‌ها بار دیگر آغاز به‌کار کرده‌اند.


بیشتر بخوانید:


وی در خصوص فعالیت‌های این مؤسسه در زمان کرونا، بیان کرد: سال اول در فضای مجازی فعال بودیم و آموزش‌های لازم به قرآن‌آموزان داده می‌شد، اما پس از آن با وجود فرزندان دانش‌آموز و دانشجو بودن خود نتوانستم در این فضا ادامه فعالیت را داشته باشم. خوشبختانه در حال حاضر فعالیت‌های حضوری آغاز شده و ثبت‌نام‌ها نیز ادامه دارد.

چگینی عمده مشکل مؤسسات قرآن را قصه پُرغصه منابع مالی و فقدان مکانی برای برپایی کلاس‌ها بیان کرد و افزود: حمایت‌های همسرم مرا به ادامه کار امیدوار کرده است، مدیران مؤسسات با شرایط سختی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و در شرایط کرونایی کار بر آنان سخت‌تر هم شده است. پرداخت ماهیانه 6 میلیون تومان اجاره‌بها و پرداخت بهای آب و ... انگیزه کار کردن را از ما می‌گیرد.

وی با گلایه از اینکه هیچ ارگان و سازمانی مؤسسات قرآنی را حمایت نمی‌کنند، ادامه داد: مؤسسات انتظار زیادی ندارند و اغلب آنان دلی کار می‌کنند، اما در شرایط اقتصادی فعلی اگر مورد پشتیبانی قرار نگیرند نمی‌توانند فعال باشند. دخل و خرج‌ها هیچ تناسبی با یکدیگر ندارند. گاه مدیران خودشان با علاقه شخصی و از روی عشق مرکز را مدیریت می‌کنند، اما مربی آموزشی از مدیر انتظار هزینه، بیمه و ... دارد و متأسفانه نمی‌توان هزینه‌ها را پرداخت کرد. ما سربازان گمنام در خدمت قرآن هستیم، اما هزینه‌های سنگین بخش اعظم انرژی ما را تلف می‌کند. انرژی و فکری که قرار است در خدمت آموزش نوین باشد باید صرف مباحث مالی شود.

این مدیر مؤسسه قرآنی از دور شدن خانواده‌ها از فرهنگ قرآنی گلایه کرد و گفت: اگر فعالیت مراکز قرآنی و ایجاد رغبت بین مادران نباشد، حضور دانش‌آموزان و حتی بزرگسالان در کلاس‌های آموزشی از این تعداد نیز کمتر خواهد بود. دشمن از تمام ظرفیت خود برای جلب نظر خانواده‌ها جهت حضور فرزندانشان در کلاس‌های غیر قرآنی استفاده می‌کند و در مقابل ما نباید برابر این تهاجم که گریبان جامعه را گرفته است بی‌تفاوت باشیم.

چگینی از استاندار خواستار فراهم کردن زیرساخت‌های قرآنی جهت بها دادن به قرآن شد و ادامه داد: متأسفانه سال‌های قبل شاهدیم هیچ بهایی به قرآن داده نمی‌شد، امیدواریم تغییر استاندار با تغییر نگاه به قرآن در استان همراه باشد. انتظار این است که مدیران ارشد استان در بخش‌های مختلف با نگاه قرآنی برنامه‌های خود را پیش برند. شاهدیم با تغییر شرایط اقتصادی و شیوع بیماری کرونا بسیاری از مراکز قرآنی تعطیل شدند، 10 مرکز که از دوستانم بودند امروز فقط 3 مرکز فعال هستند، بیایید از کنار مؤسسات بی‌تفاوت و به سادگی نگذریم. بی‌تردید با تعطیلی مراکز قرآنی مراکزی غیر قرآنی فعال خواهند شد که گاه ضرر آن را در سال‌های آینده نمی‌توان جبران کرد.

وی ضرورت به‌روزرسانی سطح علمی مدیران مؤسسات در حوزه قرآن را مورد تأکید قرار داد و افزود: گردهمایی مدیران مؤسسات و خانه‌های قرآنی بسیار اهمیت دارد، اما کمتر شاهد برگزاری چنین گردهمایی هستیم، چراکه با انجام این کار علاوه بر آشنایی تبادل اطلاعات و تجربیات نیز اتفاق می‌افتد. بهتر است تا در این جلسات نمایندگانی از استانداری، شهرداری، شورای شهر و تمامی دستگاه‌های متولی قرآن حضور داشته باشند تا بتوان در پایان به نتیجه مطلوب در راستای رفع مشکلات رسید.

چگینی در پاسخ به این پرسش که آیا انتظارات از اتحادیه تشکل‌های قرآنی برآورده شده است یا خیر، گفت: اتحادیه مؤسسات قرآنی در کنار ما نیست و مدیران برای رفع مشکلات خودشان به اداراتی که از آنان مجوز دریافت کرده‌اند مراجعه می‌کنند، گاه نیز به ادارات نامه‌هایی ارسال می‌شود که بدون پاسخ مانده و رسیدگی نمی‌شود. در طی این چند سال خدمت اعضای اتحادیه حتی یک بار مراجعه نکردند تا با بنده حضوری صحبت کنند. فقط بازرسانی برای ارائه آمار مراجعه می‌کنند تا روند فعالیت را گزارش دهند. ارائه آمار برای ما آزاردهنده است، مراکز قرآنی نیاز به ارائه گزارش ندارند ما نیازمند حمایت و رسیدگی به مشکلات هستیم و امیدواریم رفع مشکلات تمام مؤسسات و خانه‌های قرآنی در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha