آشنایی با زینت‌های اهل تقوا/ استعمار به دنبال تحقیر استعدادهای نخبگان ایرانی است
کد خبر: 4014490
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
امام‌جمعه موقت شیراز:

آشنایی با زینت‌های اهل تقوا/ استعمار به دنبال تحقیر استعدادهای نخبگان ایرانی است

امام‌جمعه موقت شیراز با اشاره به ویژگی‌های اهل تقوا، بیان کرد: زمانی که از تقوا بحث می‎‌کنیم معمولاً این‌گونه به ذهن متبادر می‌شود که منظور اجتناب از گناهان و انجام عبادات است، یقینا چنین است اما تنها این‌ها نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی، امام جمعه موقت شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی، امام‌جمعه موقت شیراز، امروز، 28 آبان‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی در گفتار، رفتار و حتی پندار و واردات ذهنی، گفت: خداوند متعال در آیات متعددی سرگذشت حضرت آدم و حوا را در رویارویی و برخورد با شیطان ذکر می‌کند آیات متعددی است که این جریان را مطرح فرموده است.

وی افزود: همچنین برخی از آیات خطاب به حضرت آدم را به فرزندان حضرت آدم تعمیم داده‌اند یعنی آیات یک خطاب تاریخی را نسبت به همه مخاطبین در طول تاریخ مطرح می‌کند و می‌فرماید: یا بنی آدم ای فرزندان آدم خطاب عمومی است و همه را شامل می‌شود. خداوند در این آیات که خطابش به فرزندان حضرت عالم در طول تاریخ است می‌خواهد دورنمایی از زندگی همه انسان‌های روی زمین با شیطان را به تصویر بکشد و به ما نشان دهد.

محمودی ادامه داد: به دنبال آن یکسری دستورالعمل‌هایی را و برنامه‌های سازنده‌ای را خداوند برای همه فرزندان حضرت آدم بیان می‌فرماید در سوره اعراف آیه ۲۶ می‌فرماید «يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا؛ ای فرزندان آدم لباسی برای شما فرستادیم که اندام شما را می‌پوشاند و همچنین مایه زینت و زیبایی شماست» و در ادامه می‌فرماید «وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِكَ خَيْرٌ ۚ ذَٰلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ» در ابتدای این آیه دو فایده برای لباسی که ما به تن می‌کنیمريال اشاره می‌کند یکی این است که این لباسی که ما تهیه می‌کنیم از منابع حیوانی یا نباتی این لباس فایده اولش پوشاندن تن و مستور کردن آنچه که اظهارش زشت است این فایده اول «قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ» و بعد می‌فرماید فایده دوم لباسی که شما بر تن می کنید این موجب زینت و زیبایی شما می‌شود کلمه ریش که می‌فرماید «قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا» این ریش به معنای پوششی است که مایه زینت و زیبایی می‌شود.

امام‌جمعه موقت شیراز اضافه کرد: خداوند به دنبال این لباسی که برای قامت و ظاهر ماست از لباس دیگری سخن به میان می‌آورد، به عنوان لباس معنوی می‌فرمایند این لباس باطن که لباس تقواست «ذَٰلِكَ خَيْرٌ» چرا ؟ این لباس باطن چیزی است که حیات باطنی را می‌پوشاند و انسان را از شر و گناه که باعث رسوایی و هلاکت انسان می‌شود باز می‌دارد.

تقوای باطنی داشته باشیم

وی با بیان اینکه آثار و پیامدهای معایب باطنی به مراتب بیشتر و زیانبارتر و همچنین دوامش بیشتر است چون موجب شقاوت و بدبختی دائمی انسان می‌شود، گفت: در انتهای آیه خداوند یک هشدار می‎‌دهد و می‌فرماید «ذَٰلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّ، این لباس‌هایی را که بر قامت تن یا قامت جان می‌کنید از نشانه‌ها و آیات خداست» این لباسی که با استفاده از آن انسان هدایت می‌شود این از آیات و نشانه‌های خداوند است، چون همه می‌دانیم که در باطن انسان معایبی است خلأها و کاستی‌ها و زشتی‌هایی است که اگر خدایی ناکرده آشکار شود، موجب رسوایی می‌شود این است که یکی از اذکار دائمی برخی از عرفای ما یا ستار العیوب بوده است.

محمودی افزود: به همین دلیل امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه به خداوند عرض می‌کند الهی البسنی زینة المتّقین؛ خدایا زیبایی و زینت اهل تقوا را بر من بپوشان حال این زینت و زیور اهل تقوا چیست؟ در ادامه حضرت زین‌العابدین به ۲۳ مورد از مصادیق زیور و زینت متقین را اشاره می‌فرماید.

امام‌جمعه موقت شیراز یادآور شد: زمانی که از تقوا بحث می‎‌کنیم معمولاً اینگونه به ذهن متبادر می‌شود که منظور اجتناب از گناهان و انجام عبادات است، یقینا چنین است اما تنها این‌ها نیست. در اینجا متوجه بعضی از ابعاد جدیدی از تقوا می‌شویم به برکت آن نکات و مصادیقی که امام سجاد(ع) اشاره می‌فرمایند.

وی، یکی از ۲۳ مورد از مصادیق زیور و زینت اهل تقوا را برشمرد و گفت: بعضی‌ها هستند اگر تفرقه و جدایی و نامهربانی می‌بینند چه در افراد و چه در نهاد یا سازمان یا وزارتخانه‌ای تلاش می‌کنند که این آتش تفرقه و اختلاف را خاموش کنند. دوم، کسانی از جماعت مسلمین ممکن است جدا و متفرق شوند و ممکن است از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب فاصله بگیرند، در اجتماعات شرکت نکنند، تلاش می‌کنند تا این افراد را جذب کنند و با لسان نرم با ارتباط عاطفی مخصوصاً با جوانان که مملو از الطاف و احساسات هستند و تاثیر می‌پذیرند، پس باید با همین عامل با این‌ها مواجه شویم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران فارس با بیان اینکه مورد سوم، اصلاح ذات البین است، افزود: برخی مواقع بین افراد شکرآب می‌شود بین مسئولان و کسانی که در جامعه نقشی دارند و نقش هدایتگری دارند، اختلاف ایجاد می‌شود و این باعث می‌شود که آن فردی که اصلاح ذات‌البین می‌کند این گسست و این شکاف را به هم می‌آورد حال به هر شکلی که ممکن است برخی با پول سفرها و مهمانی راه‌اندازی می‌کنند و افرادی را که دلخور هستند در آن مجلس دعوت می‌کنند و آن مشکل ایجاد شده را اصلاح می‌کنند و برخی هم آبروی خود را برای اصلاح ذات البین هزینه می‌کنند.

محمودی از متدینان خواست در میان دوستان و خویشان خود برای ذات‌البین اقدام کنند و سپس گفت: امام کاظم(ع) فرمودن خوشا به حال کسانی که بین مردم صلح و آشتی ایجاد می‌کنند. این‌ها کسانی هستند که در روز قیامت جزو مقربان درگاه خداوند هستند و روایات در این زمینه بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه ایمان، علم و تقوا دارای مراتب و مراحلی است و از مراحل ابتدایی شروع می‌شود و به مراحل بالا صعود می‌کند، گفت: قرآن کریم در رابطه با تقوا می‌فرماید  «فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ؛ هر چقدر برای شما مقدور است تقوای الهی و پروای الهی داشته باشید». انسان وقتی این مراحل را یعنی آنچه مقدور او بود، انجام داد به مراحل عالی می‌رسد که خطاب این آیه شریفه قرار می‌گیرد «اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ؛ مومنین هر روز باید مراحل عالی‌تر و والاتری از تقوا را بپیمایند» همان تقوایی که محوریت تجمیع عموم مومنین توسط امام عصر(عج) می‌شود به همین خاطر در دعای ندبه صبح‌های جمعه در این فرازش می‌گوییم خدایا کجاست آن آقایی که محور تجمیع عموم مردم را تقوا قرار می‌دهد.

امام‌جمعه موقت شیراز در خطبه دوم به دیدار رهبر معظم انقلاب با نخبگان جوان و استعداد برتر علمی اشاره کرد و گفت: ایشان در این دیدار ضمن یادآوری اینکه ملت ایران اولاً ملتی هستند که بالقوه نخبه هستند یعنی ضریب استعداد آن‌ها از ضریب متوسط بالاتر است، این را در مراکز علمی و بر اساس آن آمارهایی که در اختیار دارند انجام داده‌اند، بیان فرموده‌اند.

وی تصریح کرد: همین مسئله باعث شده است هدف جنگ نرم تحقیرکننده‌های استعمارگر این ملت شریف ایران قرار بگیرد زیرا استعمار وقتی که ظرفیت‌هایی در هر جا ببیند چه ظرفیت‌های نرم و چه ظرفیت‌های سخت چه استعدادهای فوق‌العاده علمی را و چه منابع طبیعی را توطئه می‌کند تا اینکه اولاً این توانایی‌های کلان ملت‌ها از جمله ملت ایران را به زعم خود این استعدادها را از آن‌ها به غفلت و فراموشی بگذارد.

مسئولان از ظرفیت نخبگان غافل نشوند

محمودی با بیان اینکه نقشه استعمارگران این است ابتدا ملت‌ها را از داشته‌ها و ظرفیت‌هایشان غافل  کنند و وقتی مردم غافل شدند و احساس کردند از این ظرفیت‌ها تهی هستند، آن موقع شروع می‌کنند به اقدام بعدی که غارت آن ملت‌هاست، گفت: این است که مقام معظم رهبری بر ظرفیت و توانمندی‌های داخلی تحت عنوان اقتصاد مقاومتی تأکید و تکیه داشتند و توصیه می‌کردند مسئولان باید به ظرفیت‌های کلان و عظیم خدادادی خود توجه داشته و از این ظرفیت‌ها غافل نباشند و با همین ظرفیت‌ها برای آینده هدف گذاری کنند.

امام‌جمعه موقت شیراز اضافه کرد: همچنین ایشان فرمودند باید به‌گونه‌ای حرکت علمی داشته باشیم که در آینده ایران منبع علم جهانی شود و هر کس برای دسترسی به جدیدترین تکنولوژی و فناوری به ناچار زبان فارسی را یاد بگیرد. ما در برخی از برهه‌های تاریخ در این جایگاه و منزلت علمی قرار گرفته بودیم چه در بخش علوم انسانی و چه در بخش علوم تجربی و رهبر معظم انقلاب برای احیای این مجد و عظمت و شکوه ایران اسلامی و رسیدن به یک آینده روشن و افتخار آمیز سه  مرحله را توصیه فرمودند که این سه مرحله باید هم جوانان نخبه و هم مسئولان در نظر بگیرند.

وی مورد نخست را تلاش فراوان برای پر کردن فاصله وضعیت کنونی با خط مقدم علم جهانی، مورد دوم عبور از مرزهای دانش جهانی و رسیدن به اکتشافات و نوآوری‎‌های علمی جدید و مورد سوم را بنا کردن تمدن نوین اسلامی بر اساس و پایه علم نافع  برشمرد و گفت: ما دنبال علم نافع هستیم و به همین خاطر در دعاها معصومین به ما یاد داده‌اند که از خداوند علم نافع را طلب کنید.

محمودی تأکید کرد: رسیدن به این هدف بلند و جهانی علاوه بر حضور فعال و پرتلاش علمی نخبگانان حمایت همه جانبه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مدیران اجرایی وتقنینی و قضایی جامعه را می‌طلبد وگرنه اگر استعداد در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه باشد اما توسط مدیران اجرایی و تقنینی و قضایی در صحنه جامعه نیایند، این سرمایه‌ها تضییع می‌شوند. امیدوار هستیم بتوانیم با یک وفاق عمومی و با همت عمومی بر این خواسته به حق مقام معظم رهبری لبیک بگوییم.

عضو جامعه روحانیت شیراز در ادامه به در پیش رو بودن هفته بسیج اشاره کرد و گفت: بدون شک یکی از الطاف الهی به جامعه ما که توسط بنیانگذار و رهبر انقلاب اسلامی حضرت امام(ره) اعلام و تدبیر و مدیریت شد، تشکیل نهاد مخلص و خدوم بسیج در ۵ آذر ۱۳۵۸ بود. بداهت و روشن بودن خدمات بسیج در عرصه‌های مختلف برای همگان بسیاری روشن است.

دائره بسیج همگان را شامل می‌شود

وی با بیان اینکه بسیج یعنی متن مردم، آن مردمی که می‌توانیم به امید دفاع آن‌ها از انقلاب امیدوار باشیم، گفت: دایره بسیج می‌تواند همه را  شامل شود. هر کسی در جایگاه خودش می‌تواند این ظرفیتی را که خداوند داده بالفعل کند. کاسب، کارمند، روحانی، طلبه، دانشگاهی، استاد دانشگاه و همه آحاد مردم می‌توانند در هر جایگاهی که هستند انقلاب و رهبری امیدوار باشند به دفاع این عزیزان از انقلاب اسلامی.

محمودی با یادآوری پیشینه سراسر افتخار و سربلندی و خدمت و جهاد و شهادت بسیج در این ۴۲ سال، هفته بسیج را فرصتی دانست تا فراخوانی مجدد شود که این ارزش‌های بسیج و بسیجی در تمامی سازمان‌ها و نهادها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی همه این ارزش‌ها در آن‌ها متبلور شود، بازخوانی کنیم.

وی با طرح این سؤال در این فرهنگ بسیج و بسیجی جایگاه ما و سازمانی که مدیریت می‌کنیم، کجاست، گفت: امیدوار هستیم که به لطف ایثار و حضور همه جانبه بسیجیان عزیز کما اینکه در گذشته از موانع متعددی که شاه بیت آن هشت سال دفاع مقدس بود که با همت بسیج و بسیجی و رهبری امام عزیز از این مانع بزرگ و سایر موانعی که با همت مقام معظم رهبری و بسیجیان پشت سر گذاشته شد ان‌شاءالله در آینده هم موانعی که در سر راه انقلاب ایجاد می‌شود بتوانیم با این فرهنگ و روحیه بسیجی و بسیجی عبور کنیم.

امام‌جمعه موقت شیراز در ادامه سخنان خود از حضور مستقیم و چهره به چهره رؤسای قوای سه گانه تقدیر کرد و گفت: اینکه رئیس جمهور حتی در آن مناطق جنوب شهرستان‌ها حضور پیدا می‌کند برای این است که برای شخص اول قوه مجریه مشهود و ملموس شود خلأها و کاستی‌ها فوائد بسیار زیادی دارد از جمله فوائد این است که بعضی مواقع رئیس‌جمهور وقتی حضور پیدا می‌کند یا رئیس قوه مقننه یا قضائیه مرهمی بر دردهای مردم می‌شود و بسیار مؤثر است.

وی نخستین اثر را حسن نداری و فقر مردم با تمام وجود دانست و گفت: اثر دوم آن هم یک اثر اساسی است که وقتی فهم و مشاهده در این مسئله داشت اولویت‌ها و نیازهای مبرم و اساسی را متوجه می‌شود و در سیاستگذاری خود هم این را مبنا قرار می‌دهد.خوشبختانه مجلس شورای اسلامی هم در چند هفته اخیر بر اساس آن رسالت و وظیفه تقنینی و نظارتی و اولویت‌گذاری خود با تصویب قوانین تسهیل کسب و کار و صدور مجوزها و همچنین قانون جهش تولید مسکن و همچنین قانون تعالی خانواده گام‌های موثری را در جهت تسهیل رفاه و تعالی جامعه برداشته و این خیلی مهم است جامعه خانواده ما که مقام معظم رهبری در یک جمله کوتاه بسیار زیبا فرمودند مهم‌ترین سلول جامعه خانواده است.

محمودی با بیان اینکه ما یک سیاست انقباضی را براساس سیاست‌های قبلی داشتیم، گفت: در سیاست تعالی خانواده با پیش‌بینی تسهیلات و تدارکاتی برای فرزندآوری و تربیت فرزند و آرامش مادر هنگام فرزندداری تسهیلات خوبی را تدارک دیده‌اند که امیدوار هستیم با عزم راسخ دولت در این عرصه انشاالله گام‌های موثری برداشته شود.

ضرورت نظارت بر حسن اجرای قوانین

امام‌جمعه موقت شیراز از نمایندگان مجلس خواست تا علاوه بر تقنین قوانین که بسیار مهم است، به مسئله نظارت بر حسن اجرا و تسریع این قوانین هم توجه داشته باشند و گفت: تقنین قوانین یک موضوع مهم است، ولی در جامعه فعلی ما مهم‌تر از تقنین قوانین نظارت بر حسن اجرا و تسریع این قوانین است. مردم نباید معطل شوند، مدت‌های مدیدی قانون مصوب شود بعضی مواقع حتی به آن عمل هم نمی‌شود.

وی یادآور شد: همچنین در این جریان رئیس قوه مجریه با حضور در استان زنجان دستورهای عاجلی را مطرح کرده و برای رفع گرفتاری‌های مردم دستوراتی را به وزرا دادند که ایشان را همراهی می‌کردند. آنچه که خوشبختانه در این بین شاید مقداری مورد توجه آحاد قرار نگرفت جلسات اختصاصی رئیس جمهور با نخبگان و کارشناسان دستگاه‌های مختلف است که موجب اقدامات و تصمیمات واقع‌بینانه و استوار می‌شود، از طرف دیگر وقتی یک استاد دانشمند فرهیخته یا تحصیل کرده‌ که سالیان سال از عمر خود را در مراکز علمی سپری کرده است وقتی ببیند مخاطب ریاست جمهوری قرار می‌گیرد نظر و آرای خود را احساس می‌کند در صحنه نظر و عمل جامعه دیده شده است اما در این بین هم شاهد حضور ریاست قوه قضاییه در بنادر و انبارهای گمرک بودیم که چه در این انبارها چه سرمایه‌هایی در حال تضییع شدن و از بین رفتن و فاسد شدن هستند و ایشان از این قضیه جلوگیری کردند و دستورات مقتضی را برای تخلیه این اقلام ضروری و استراتژیک جامعه صادر کردند.

محمودی در پایان از مسئولان قوه قضائیه خواست تا دادخواه قشر کارگر باشند و ادامه داد: آیا غیر از این است که قوه قضائیه باید ورود کند و داد این عزیزان را از برخی خود محورها و برخی افرادی که جز منافع خود را نمی‌بینند، را بگیرد. این است که مقام معظم رهبری در نوبت‌های متعدد دیدارهایی که با مسئولان قوه قضائیه داشته و بیان کرده‌اند. اگر قوه قضائیه آن رسالت و وظایف خود را انجام دهد ما شاهد این هستیم که قوه مقننه و قوه مجریه هم به رسالت‌ها و مسئولیت‌ها و وظایف خود خوب عمل می‌کند چون وقتی که قوه قضاییه در جامعه حضور موثر و به عنوان مدعی‌العموم حضور دائمی داشت ظالم جرئت نمی‌کند ظلم کند و ملجأیی برای مظلوم می‌شود.

انتهای پیام
captcha