پنجاه و نهمین دوره جایزه البرز برگزار شد
کد خبر: 4011038
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴

پنجاه و نهمین دوره جایزه البرز برگزار شد

پنجاه و نهمین دوره جایزه البرز جمعه، ۱۴ آبان‌ماه با معرفی ۴۷ دانش‌آموز به‌عنوان برگزیده البرز ۱۴۰۰ برگزار شد.

جایزه البرزبه گزارش ایکنا، در مراسم آیین اهدای جایزه البرز ۱۴۰۰ ویژه دانش‌آموزان که جمعه، ۱۴  آبان‌ماه در  هتل ارم تهران برگزار و به صورت زنده از رادیو فرهنگ پخش شد. حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: تلاش می‌کنیم جایزه دانش‌آموزی البرز را دو برابر کنیم.

وی با اشاره به مجاهده مال و نفس حسینعلی البرز افزود: ایشان علاوه بر منزل، اموالش را نیز وقف علم کرد. مجاهدت با مال و نفس کلید بهشت است تا انسان به فلاح و رستگاری برسد، انسان‌ها از این دنیا می‌روند ولی انتخاب صحیح، شخص را مستمر و دائمی می‌کند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه وقف بنیاد البرز حمایت از فعالیت‌های علمی جوانان و‌ نوجوانان است، گفت: در نظر داریم مجدداً رقم جایزه را در سال آینده و پس از تصویب در هیئت امنای بنیاد تا دوبرابر افزایش دهیم.

خاموشی سپس به‌ مرور توصیه‌های امام خمینی(ره) در چهل حدیث و همچنین منویات رهبر انقلاب اسلامی در گام دوم پرداخت و گفت: در زمینه توسعه علم و دانش خداوند در  قران کریم آورده که هر فردی بر مبنای شاکله خودش عمل می‌کند. امام خمینی(ره) در ۴۰ حدیث عنوان کردند: سعی کن خدا را در قیامت با اراده ملاقات کنی که اگر بی‌اراده محشور شوی، به چهره انسان محشور نخواهی شد. آن انگیزه و اراده، همان تعقل صحیح است که با مقدمه بی‌غل و غش فراهم شده باشد. بی‌شک، انسان‌های عاقل خداجوی هستند. باید موحد بود و موحد زیست تا خداوند را موحد ملاقات کرد. درست کردن این شاکله با ایمان به خدا امکان‌پذیر است. اگر فردی در جایی علم‌آموزی کرده، تعقل او براساس رتبه علمی‌اش شکل می‌گیرد. اگر معلومات خودتان را در شناخت عالم افزایش بدهید، تعقلتان در ان زمینه شکل می‌گیرد.

وی در ادامه به ماجرای شهید نوجوان علی لندی و انتخابش اشاره کرد و ‌افزود: ما در زمان جنگ از این نمونه‌ها زیاد داشتیم، برای انتخاب، فکر و تعقل می‌کنیم و این باور از عالم بودن می‌آید که زندگی دنیا محدود است. و عالم باشد و برای فهم بیشتر تلاش کند و آگاه باشد که این فهم بیشتر شاکله من را می‌سازد. وقتی این شاکله ساخته شود، شهید چمران از آن منتج می‌شود.

وی مقدمه تعقل را فراگرفتن دانست و گفت: با طی کردن مراحل علم شاکله انسان  شکل می‌گیرد. پس مقدمه صحیح عقل، علم‌آموزی است. این مقدمه را شما به عنوان دانش‌آموز در حال طی کردن هستید اما راه زیادی در پیش‌رو دارید. انسان به انتهای مسیر به صورت قانع شده نمی‌رسد.

خاموشی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، آینده خود را براساس تفکرات دانش‌آموزان شکل خواهد داد. بی‌اثر کردن تحریم، اصلاح موازنه منفی صادرات و واردات، خروج از تک محصولی نفت، قوت پول ملی و... بستگی به علم‌آموزی دانش‌آموزان  دارد.

وی افزود: هیچ کشوری با وابستگی به کشور دیگر به ارزش نرسیده است پس سازنده آینده این کشور، دانش‌آموزان هستند پس در این مسیر نباید خسته شوند. همچنان که علم، جهاد و تلاش و شب بیداری می‌طلبد، مدیریت صحیح کشور نیز در آینده همین را می‌خواهد .

حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز نیز در ادامه این مراسم ضمن  تجلیل از دانش‌آموزان، والدین آنها و تمام کسانیکه در این مسیر گام برمی‌دارند، با بیان گوشه‌ای از تاریخچه بنیاد فرهنگی البرز و اهداف شکل‌گیری آن، گفت: در ایران زمین از دیرباز، زنان و مردان فرهیخته‌ای وجود داشته‌اند و دارند که داشته‌ها و اموال خود را بی‌دریغ در راه هم‌نوعان خویش انفاق کرده‌اند.

وی ادامه داد: این خدمات اعم از احداث اماکن علمی و فرهنگی، کمک به درمان بیماران، رهانیدن اسیران و زندانیان از بند و خدمات علمی و فرهنگی و... همچون صدقه جاریه  تا نسل‌ها ادامه می‌یابد.

ارشدی افزود: در عصر ما باید از شادروان حسینعلی البرز، مؤسس بنیاد فرهنگی البرز نام برد که خدمات آن همچنان ادامه دارد. جایزه البرز معروف به نوبل ایرانی، به‌عنوان قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین جایزه علمی کشور با پیشینه قریب به شصت سال است که ریشه آن از اندیشه پاک زنده‌باد حسینعلی البرز نشئت گرفته است.

وی تصریح کرد: جایزه البرز جایزه‌ای برخاسته از ایمان، انگیزه و اراده است که امید است در اندیشه و علم نخبگان راهنما و شوق‌آفرین بوده و موجب تقویت روحیه دانش‌پژوهی جامعه علمی شود.

ارشدی افزود: زنده‌یاد البرز در سال ۱۳۴۲ شمسی تمام اموال خود را با تأسیس بنیاد علمی البرز به منظور توسعه فرهنگ علم و دانش و حمایت از دانشمندان، مخترعان، دانشگاهیان و دانش‌آموزان برتر کشور وقف کرد تا برای تسکین آلام بشری، ارتقای رفاه زندگی انسانی و اعتلای نام ایران در جامعه جهانی عزت و افتخار کسب کنند. بیش از نیم قرن از اقدامی که مرحوم البرز بنیان نهاد می‌گذرد و تاکنون هزاران نخبه و پژوهنده علمی و فرهنگی ایرانی، مورد حمایت و تشویق این بنیاد قرار گرفته‌اند.

دبیرکل جایزه البرز به ظرفیت علمی، فرهنگی و... این جایزه اشاره کرد و گفت: به‌منظور ترویج فرهنگ وقف علمی در جامعه و توجه مردم نسبت به عرصه‌های جدید وقف متناسب با نیازهای روز در جامعه، مطابق با تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ارتقای سهم وقف در توسعه علم و فناوری و همچنین معرفی مرحوم حسینعلی البرز به عنوان چهره ماندگار وقف علمی، با هدف معرفی واقفین و خیرین به جامعه، اقدامات بیشتری در راستای معرفی این بنیاد به جامعه در دست بنیاد علمی ـ فرهنگی البرز قرار گرفته است.

وی توضیح داد: امروزه جامعه ما بیش از هر زمان دیگری نیاز به تولید و ترویج ایده‌هایی همچون بنیاد البرز دارد تا خیرین و واقفین در مسیر توسعه و پیشرفت علمی کشور، تأثیر بیشتری داشته باشند تا از این رهگذر شاهد پیشرفت و شکوفایی هرچه بیشتر استعدادها و نخبگان علمی کشور و اعتلای نام ایران عزیزمان باشیم.

ارشدی گفت: شیوه اجرایی نیت واقف در بنیاد البرز، به عنوان متولی باسابقه علمی ایران از طریق برگزاری سالانه مراسم ملی در دو بخش دانشگاهی و دانش‌آموزی است که در سال جاری مراسم جایزه البرز دانشگاهی با هدف تجلیل از دانشمندان، نوآوران، دانشگاهیان و حوزویان برتر سراسر کشور، در نیمه اول سال برگزار شد. به مناسبت ۱۳ آبان و‌ روز دانش‌آموز و آیین تقدیر از دانش‌آموزان برتر سراسر کشور این مراسم برگزار شده است .

دبیرکل جایزه البرز درباره فرایند انتخاب دانش‌آموزان برتر در جایزه البرز ۱۴۰۰ بیان کرد: پس از ابلاغ بخشنامه وزارت آموزش و پرورش، ادارات کل استانی از بین دانش‌آموزان واجد شرایط در هر استان، نفرات برتر را به همراه مدارک و مستندات آن‌ها از طریق سامانه البرز معرفی کردند. با خاتمه فرایند ثبت نام و بارگذاری مدارک دانش‌آموزان و بررسی و ارزیابی مستندات ایشان از سراسر کشور، آیین داوری و انتخاب نهایی از میان افراد واجد شرایط معرفی شده به صورت همزمان و به تفکیک توسط هیئت انتخاب جایزه البرز در مهرماه سال جاری و با حضور قریب به سی چهره علمی و اساتید و معلمان پیشکسوت و ممتاز کشور و براساس شاخص‌ها و حد نصاب‌های معین، برگزار شد.

جمعه ۱۴ آبان آیین ۵۹ امین جایزه بزرگ البرز با هدف تقدیر از دانش‌آموزان برتر کشور برگزار شده است. لازم به ذکر است در این مراسم جایزه ویژه البرز دانش‌آموزی به پاس اقدام فداکارانه دانش‌آموز شهید علی لندی، به خانواده صبور ایشان اهدا شد.

در این دوره ۴۷ نفر به عنوان برگزیده البرز ۱۴۰۰ دانش‌آموزی معرفی شدند. در بخش متوسطه اول ۷ آقا و ۲۰ بانو و در بخش متوسطه دوم ۹ آقا و ۱۱ بانو معرفی و تجلیل شدند. این مراسم با همکاری و پشتیبانی سازمان اوقاف، بنیاد نخبگان و وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

جایزه البرز در سال ۱۳۴۲ به‌صورت وقف علمی با هدف پیشرانی حرکت علمی تأسیس شده است.

انتهای پیام
captcha