الخزعلی: در پاسخ به حوادث بغداد مقابله به مثل نمی‌کنیم / تعهد الکاظمی به شناسایی عوامل تیراندازی
کد خبر: 4010887
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰

الخزعلی: در پاسخ به حوادث بغداد مقابله به مثل نمی‌کنیم / تعهد الکاظمی به شناسایی عوامل تیراندازی

دبیرکل عصائب اهل الحق از شاخه‌های سازمان الحشد الشعبی در عراق اعلام کرد که نیروها و طرفداران این سازمان در پاسخ به تیراندازی‌های دیروز به معترضان علیه نتیجه انتخابات در بغداد مقابله به مثل نمی‌کند، در همین حال دولت الکاظمی به شناسایی و مجازات عوامل این اتفاق تعهد داد.

به گزارش ایکنا به نقل از موازین نیوز، تظاهرات روز جمعه، 14 آبان معترضان به نتیجه انتخابات عراق با حمله نیروهای امنیتی به معترضان به خشونت کشیده شد که بنا به اعلام وزارت بهداشت این کشور به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن ۱۲۵ نفر  منجر شده است.

احزاب و گروه‌های نزدیک به معترضان از جمله گروه‌های الحشد الشعبی، حمله به معترضان را محکوم کردند و خواستار مجازات عوامل آن شدند.

قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل‌الحق عراق شب گذشته تأکید کرد که معترضان به نتیجه انتخابات در جواب حملات نیروهای امنیتی مقابله به مثل نمی‌کنند.

الخزعلی طی حضور در میدان تحصن مخالفان به نتیجه انتخابات عراق در بغداد گفت: ما کسانی را که به تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو حمله می‌کنند، مجازات خواهیم کرد.

وی افزود: حتی اگر نیروهای امنیتی ما را به قتل برسانند، پاسخشان را نخواهیم داد و روز شنبه مجلس عزایی برای شهدای اعتراضات در محل جنایت برپا خواهیم کرد.

دبیرکل عصائب اهل‌الحق گفت که حملات به معترضان توسط نهادی مشخص خارج از نیروی مأمور به حفظ امنیت منطقه خضراء انجام شده است.

یک هیئت بلندپایه از دولت مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق هم شب گذشته به دیدار شیخ الخزعلی رفت تا او را از تلاش‌های جاری در خصوص تشکیل کمیته ویژه‌ای از نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی برای تحقیق درباره حادثه روز جمعه بغداد مطلع کند.

در بیانیه دفتر دبیرکل عصائب اهل‌الحق آمده است: هیئت دولت به شیخ الخزعلی تأکید کرد که برای مشخص شدن طرف‌ها و شخصیت‌های دخیل در تیراندازی به سمت معترضان تلاش خواهد شد و این کمیته کار خود را در شناسایی عوامل این حمله گناه‌آلود به طور جدی دنبال می‌کند.

الخزعلی هم بر اهمیت حفظ رابطه میان الحشد الشعبی و برادرانشان در دیگر نهادهای امنیتی عراق تأکید کرد و گفت که این سازمان تحت تأثیر رفتارهای غیرقانونی شخصیت‌های سیاسی و نظامی قرار نمی‌گیرد.

او بر ضرورت تشکیل کمیته‌ای قضایی در سطح بالا برای شناسایی عوامل حملات دیروز با هر عنوان و منصبی تأکید کرد.

سازمان الحشد الشعبی هم اعلام کرد که کمیته تحقیقی را در خصوص حوادث روز جمعه بغداد تشکیل داده است.

این سازمان با بیان اینکه هنوز هیچ بیانیه‌ای رسمی درباره حوادث تأسف بار دیروز که از میان معترضان مسالمت‌جو قربانی داشته، صادر نکرده است، گفت: کمیته تحقیقی را فوراً تشکیل داده‌ایم و نتایج آن را به‌زودی اعلام خواهیم کرد.

سازمان الحشد الشعبی از رسانه‌ها خواست اخبار و بیانیه‌های این سازمان را از سایت رسمی آن دریافت کنند.

شهروندان معترض به نتیجه انتخابات عراق از 25 روز پیش با برپایی تظاهرات و همچنین تحصن در نزدیکی منطقه سبز بغداد به نتایج انتخابات عراق اعتراض کرده و خواستار شمارش دستی آرا هستند.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق هم به تشکیل کمیته عالی تحقیق درباره حوادث روز جمعه بغداد دستور داده است.

ستاد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق اعلام کرد که الکاظمی دستور داده است کمیته تحقیق عالی که دستگاه امنیتی الحشد الشعبی هم در آن حضور دارند به حوادث تأسف بار دیروز جمعه رسیدگی کنند.

در بیانیه این ستاد آمده است: کمیته مذکور فوراً تحقیقات خود را برای شناسایی جزئیات و پیامدهای اتفاقی که به شهید و زخمی شدن معترضان و نیروهای امنیتی منجر شد، آغاز کرده است و عوامل آن را به دلیل تخطی از فرمان فرمانده کل معرفی خواهد کرد تا مؤاخذه شوند.

الکاظمی همچنین دستور پرداخت غرامت به قربانیان را صادر کرد و تصمیم گرفت شخصاً بر پیشرفت روند تحقیقات و اقدامات لازم برای احقاق حق قربانیان نظارت کند.

با اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی عراق که روز دهم اکتبر (۱۸ مهرماه) برگزار شد، شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی به نتیجه اعلامی اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج این انتخابات سخن گفتند.

به عقیده کارشناسان و سیاستمداران در عراق، امارات، انگلیس و آمریکا با دستکاری در انتخابات عراق، نتیجه را به نفع گروه‌های مد نظر خود تغییر دادند.

انتهای پیام
captcha