مردی که شبیه شعرش بود + فیلمی منتشرنشده از شعرخوانی قیصر امین‌پور
کد خبر: 4008905
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸
سعید بیابانکی:

مردی که شبیه شعرش بود + فیلمی منتشرنشده از شعرخوانی قیصر امین‌پور

سعید بیابانکی با انتشار فیلم منتشرنشده‌ای از شعرخوانی قیصر امین‌پور در همایش فصلی ادبیات اصفهان در سال 1379 نوشت: خودش به مهربانی شعرش بود. نه مثل شاعرانی که از افتادگی می‌سرایند و خودشان تندیس نخوتند، از مهربانی می‌گویند و خودشان کینه‌توزند. قیصر شبیه شعرش بود.

 فیلم منتشر نشده از شعرخوانی قیصر امین‌پوربه گزارش ایکنا؛ سعید بیابانکی، از شاعران پیشکسوت کشورمان به مناسبت سالروز درگذشت قیصر امین‌پور با انتشار فیلمی برای نخستین‌بار از این شاعر فقید گفت: اگر از شما بخواهند یک غزلسرای موفق، یا یک رباعی‌سرای برجسته، یا یک نیمایی‌سرای ممتاز یا یک ترانه‌سرای برتر چهل سال اخیر را معرفی کنید احتمالاً قیصر امین‌پور اولین نامی نیست که به ذهن شما خطور می‌کند. اما اگر بپرسند شاعر محبوب چهل سال اخیر کیست قطعاً نام قیصر در میان اولین نام‌هایی است که بر زبان شما جاری می‌شود.
 
واقعیت همین است. قیصر در همه قالب‌ها آثار درخشانی خلق کرده و برآیند آثارش در همه قالب‌ها او را به شاعری محبوب بدل کرده است. قیصر شاعر، قیصر معلم، قیصر مهربان، قیصر نویسنده، قیصر منتقد، قیصر روزنامه‌نگار و از همه مهم‌تر قیصر انسان از او شخصیتی جامع‌الاطراف ساخته است و...
 
بس نکته غیر حُسن بباید که تا کسی/ مقبول طبع مردم صاحب‌نظر شود
 
من سال‌ها با شعر او زیستم بی‌آنکه او را دیده باشم. نخستین بار او را سال هفتادوسه زیارت کردم در دفتر سروش نوجوان، در ایام خدمت سربازی. خودش به مهربانی شعرش بود. نه مثل شاعرانی که از افتادگی می‌سرایند و خودشان تندیس نخوتند، از مهربانی می‌گویند و خودشان کینه‌توزند. قیصر شبیه شعرش بود. همان قدر مهربان و خاکی و افتاده و صمیمی و دلنشین.
 
 
خوشحالم در روزگاری زیستم که او زیست و محضر آن شاعر مهربان را به قدر وسع درک کردم. چهاردهمین سال خاموشی آن عزیز سفر کرده گرامی باد.
انتهای پیام
captcha