دانش‌آموزان امروز مدافعان جنگ نرمند/ شهید لندی ادامه‌دهنده راه شهید فهمیده است
کد خبر: 4008680
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۶
رئیس بسیج دانش‌آموزی در گفت‌وگو با ایکنا:

دانش‌آموزان امروز مدافعان جنگ نرمند/ شهید لندی ادامه‌دهنده راه شهید فهمیده است

مجتبی باستان گفت: امروز دانش‌آموزان دهه هشتادی ما در عرصه جنگ نرم مانند دانش‌آموزان نسل اول انقلاب در جنگ سخت، در حال اقدام و مقابله هستند.

به مناسبت هشتم آبان، سالروز شهادت شهید حسین فهمیده و روز بسیج دانش‌آموزی ایکنا به در گفت‌وگویی با مجتبی باستان رئیس بسیج دانش‌آموزی، پیرامون شهید فهمیده و ادامه فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی در روزگار امروز پرداختیم.

مجتبی باستان در رابطه با هفته بسیج دانش‌آموزی بیان کرد: 8 تا 13 آبان هفته استکبارستیزی، بسیج دانش‌آموزی و روز نوجوان نام گرفته است. بسیج دانش‌آموزی برنامه‌های متنوعی را تعریف کرده تا بتواند تداوم‌بخش راه شهیدان حسین فهمیده، بهنام محمدی، محمدرسول رضایی و... از طریق اقدامات دانش‌آموزان دهه هشتاد باشد.

وی ادامه داد: ما با مشورت و همفکری دانش‌آموزان شعار «نوجوانان انقلابی، پیشگامان گام دوم انقلاب» را برای این هفته طراحی کردیم. گام دومی که مقام معظم رهبری تعریف فرمودند و پیشرانان و پیشگامان حرکتی آن نسل نوجوان و جوان هستند. ایشان بیش از چهل بار واژه جوان و سه بار نوجوان را در بیانیه خود ذکر کردند و ما اعتقاد داریم دانش‌آموزان امروزی پیشگامان گام دوم هستند. حال متناسب با این فضا برنامه‌هایی تعریف شده تا بتوان نقش دانش‌آموزان در فضای تعلیم و تربیتی کشور مانند دانش‌آموزان نسل اول انقلاب را بیان کرد زیرا دانش‌آموزان دهه هشتاد مانند دانش‌آموزان دهه اول انقلاب هستند.

باستان به بیان اینکه اگر در دهه اول انقلاب عرصه جبهه و شهادت بود، امروز عرصه جنگ نرم است ادامه داد: ما 36 هزار شهید دانش‌آموز داریم که نشان‌دهنده عشق دانش‌آموزان نسبت به انقلاب اسلامی و کشور است. امروز دانش‌آموزان دهه هشتادی ما در عرصه جنگ نرم مانند دانش‌آموزان نسل اول انقلاب در جنگ سخت، در حال اقدام و مقابله هستند.

وی اضافه کرد: دانش‌آموزان امروز در بخش جهاد علمی نیز فعالیت می‌کنند و در المپیادها دارای رتبه‌های برتر هستند. همچنین بسیاری دیگر از دانش‌آموزان در عرصه‌هایی چون کمک‌های مؤمنانه در تشکل‌های خود با جمع‌آوری مبالغی تحت عنوان «نذر هوشمند» بیش از صد هزار تبلت و موبایل برای دانش‌آموزان نیازمند خریداری کردند که این نشان‌دهنده وجود روحیه ایثار و انفاق در بین آنهاست.

رئیس بسیج دانش‌آموزی با بیان اینکه در پویش دیگری به نام «همکلاسی مهربان» نزدیک به یک میلیون بسته لوازم نوشت‌افزار تهیه شد، ادامه داد: این لوازم در بین دانش‌آموزان کم‌برخوردار توزیع شد و همه این موارد این‌ها نشان از این است که دانش‌آموزان ما در همان مسیر دهه اول انقلاب هستند و تغییری نکردند؛ تنها عرصه‌های فعالیت تغییر کرده است.

باستان با اشاره به فعالیت دانش‌آموزان در دوره کرونا، اظهار کرد: امروز در موضوع بیماری کرونا پویشی به نام « بهداشت و سلامت» با کمک تشکل‌ها در مدارس به راه افتاد که به تولید ماسک و کمک در عرصه واکسیناسیون فعالیت داشتند. ما کارگاه‌هایی را برای تولید ماسک در هنرستان‌ها ایجاد کردیم که بسیاری از دانش‌آموزان ما مشغول تولید ماسک بودند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه راهیان‌نور در این دوره تعطیل بود؛ راهیان‌نور مجازی با کمک و همکاری دانش‌آموزان طراحی شد و در بستر برنامه شاد در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت. باید برای مقابله با جنگ نرم و تولیدات رسانه‌ای بیگانه شروع به تولیدات فاخر در بسترهای جدید رو آورد و از برنامه‌های جدید استفاده کرد. لذا ما راهیان‌نور را در بستر فضای مجازی در برنامه شاد طراحی کردیم تا سبک زندگی و الگوهای مقاومت و ایثار در مناطق عملیاتی به تصویر کشیده شود که خانواده‌ها نیز از این برنامه‌ استفاده کردند و طبق آمار 32 میلیون نفر از این سامانه بازدید کردند.

باستان در رابطه با تربیت نسل جدید تصریح کرد: حرف این است که وقتی دانش‌آموزان ما مدیران آینده کشور هستند باید در بسترهای مختلف حضور داشته باشند و وقت آن رسیده دانش‌آموزان را در بخشی از نظام مسائل مدرسه درگیر کنیم؛ زیرا دانش‌آموزان توانمند هستند و می‌توانند امور را اداره کنند. باید به صورت تعاملی مسیر را برای دانش‌آموزان باز کنیم؛ چرا که آنها ظرفیت‌های زیادی دارند و با کمک آنها و هدایت معلمان می‌توان بخشی از مسائل و مشکلات دستگاه تعلیم و تربیت و مدرسه را حل کنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در بین دانش‌آموزان گروهی پای چرخ می‌نشینند و ماسک می‌دوزند، برخی راهیان‌نور را در بستر فضای مجازی تعریف می‌کنند، گروهی چالش و پویش در مدرسه برگزار می‌کنند و یک نفر هم می‌شود شهید علی لندی که ایثار و از خودگذشتگی می‌کند و جان خود را در معرض خطر قرار می‌دهد تا جان دو نفر دیگر را نجات دهد. هرکدام از این‌ها ارج و قربی دارد و حاصل نرم‌افزار ذهنی دانش‌آموزان انقلابی ماست که ادامه راه شهیدان است. مهم این است که به دانش‌آموزان اهمیت می‌دهیم و آنها را درگیر مسائل کنیم تا نسبت به ارزش‌های اسلام و انقلاب بیشتر آشنا ‌شوند. باید توان تاب‌آوری و مقاوم‌سازی نسلی را که مدیران آینده هستند، بالاتر ببریم و کارهایی را هم در بخش آموزشی و پرورشی به دست خود آنها مدیریت کنیم.

انتهای پیام
captcha