در بخش آموزش صندلی‌های خالی زیادی داریم
کد خبر: 4004030
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران:

در بخش آموزش صندلی‌های خالی زیادی داریم

قناعتی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری با تأکید بر اینکه غایت انقلاب اسلامی برپایی عدالت بوده است افزود: برخی کشورها در عدالت و سلامت از ما جلوتر هستند که اگر دقت کنید می‌بینید در آن قسمت‌هایی موفق شده‌اند که دقیقاً نگاهشان اسلامی، الهی و قرآنی بوده که این کار انجام شده است.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، حسین قناعتی  در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری، که امروز دوشنبه 19 مهر 1400 با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی و اسناد دانشگاه تهران برگزار شد ضمن خوش آمدگویی به رئیس جمهور و استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه به فرمایش حضرت علی(ع) که «اتزعم أنک جرم صغیر و فیک انطوی العالم الأکبر» اشاره کرد و گفت: ای انسان تو موجود ساده‌ای نیستی بلکه عالمی در تو پنهان است. این انسان پیچیده‌ای که خطاب آیه شریفه؛ فتبارک الله احسن الخالقین است، رشدهای زیادی کرده است.

سرپرست دانشگاه افزود: انقلاب صنعتی از قرن هجدهم شروع شد و تا الان که مرحله چهارم آن، انقلاب دیتاست به شکوفایی رسیده و تقریبا تمام شده است، انقلاب پنجم آغاز شده که انقلاب رباتیک است اما در این بین چیزی که بشر را رنج می‌دهد خلا معنوی است.

وی با تأکید بر اینکه غایت انقلاب اسلامی پرکردن همین خلا و برپایی عدالت بوده است افزود: برخی کشورها در عدالت و سلامت از ما جلوتر هستند که اگر دقت کنید می‌بینید در آن قسمت‌هایی موفق شده‌اند که دقیقاً نگاهشان اسلامی، الهی و قرآنی بوده که این کار انجام شده است.

قناعتی با بیان اینکه در اسلام به هیچ مسئله‌ای به‌اندازه «عدالت در مسائل اجتماعی» تأکید نشده است افزود: ما امروزه ازلحاظ ارائه خدمات سلامت در عالی‌ترین سطح هستیم اما در زمینه توزیع عادلانه سلامت و مسائل مالی راضی نیستیم و ان‌شاءالله همان‌طور که در برنامه جناب آقای دکتر عین اللهی (وزیر بهداشت) هست این مهم را حتماً پیگیری خواهیم کرد و کاری می‌کنیم تا خدمات سلامت با نازل‌ترین قیمت و کیفی‌ترین وضعیت انجام شود. این کار در دنیا انجام شده است و ان‌شاءالله در ایران هم پیاده خواهد شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه پشتوانه کشور ما فرهنگ اسلامی ماست، گفت: تلاقی اسلام با ایران، نوعی شکوفایی ایجاد کرد که نمونه آن مولاناست که در یونسکو او را بزرگ‌ترین تولیدکننده معارف بشری در زمینه علوم اجتماعی معرفی کرده‌اند ضمن اینکه در تمام شاخه‌های طب، پایه‌گذاری با دانشمندان اسلامی بوده است. این افتخارات برای ما التزام دارد زیرا کسی که به خانواده با شرافتی تعلق دارد لازم است آن شرف را حفظ کند.

قناعتی با بیان تاریخچه دانشگاه تهران گفت: این دانشگاه در سال 1230 در دارالفنون با همت مرحوم شهید امیرکبیر شروع شد ولی متأسفانه دچار چالش‌هایی شدیم. کسانی آمدند که گفتند ما باید سرتا پا غربی شویم تا بتوانیم موفق شویم که باعث متوقف شدن سیر رشد و کم‌سرعت شدن آن شدند.

وی افزود: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که امام خمینی این باور را به ما داد که «ما می‌توانیم». نمونه آن شهید حسن باقری است که در سال 59 به‌عنوان انسانی ساده به جبهه رفت و در یک سال و نیمی که تا شهادت ایشان گذشت به‌عنوان بزرگ‌ترین فرمانده مطرح شد و هنوز دکترین نظامی که آن زمان در جنگ اجرا کرد قابل‌ مطالعه در دانشگاه های نظامی جهان است.

قناعتی افزود: مقام معظم رهبری تأکید کرده‌اند که باید خودمان را باور کنیم. باور کنیم که خدا با ماست و ما را کمک می‌کند. اگر این موضوع را کنار بگذاریم هیچ ارزش دیگری برای ما باقی نمی‌ماند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی با ابراز تأسف از اینکه فرهنگ مادی‌گری غرب، بعد از انقلاب و در بعضی از مسئولان جلوه‌گری کرد و مانعی برای رشد کشور شد، افزود: امروزه دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه نانو، حوزه تجهیزات پزشکی و در تولید دستگاه پت اسکن که پیشرفته‌ترین تکنولوژی جهان را دارد؛ در زمینه میکروسیتی که در صنعت کاربرد فراوانی دارد؛ در ربات‌های جراح که حتی صادرات آن آغاز شده است و نرونویگیشن به کمک دستگاه‌های پیشرفته که در ایران ساخته و حتی به آلمان ارسال شده است و آزمایشگاه پیش بالینی ما که بی‌نظیر است سرآمد است که دعوت می‌کنم رئیس‌جمهور تشریف بیاورند و این افتخارات را ببینید.

قناعتی با بیان اینکه تولید، 20 درصد اقتصاد جهان را شامل می‌شود و 80 درصد اقتصاد دنیا در حوزه خدمات است افزود: ما در بخش آموزش، صندلی‌های خالی فراوانی داریم. کشور برادر ما عراق و جبهه مقاومت؛ حدود 100 هزار مطالبه‌گر آموزش دارد. چرا این‌ها باید به کشورهای غربی بروند؟ ما می‌توانیم آنها را در داخل کشور خودمان آموزش دهیم زیرا هم ارز آوری دارد و هم پشتوانه‌های فرهنگی و حتی امنیتی ایجاد خواهد کرد.

وی بر بحث توریسم سلامت تأکید کرد و گفت: توریسم درمانی، صنعتی است که به نظر من اگر درست شکل بگیرد می‌تواند ارز آوری زیادی داشته باشد و قسمت‌های قابل‌توجهی از هزینه‌های نظام سلامت را پوشش دهد که ان‌شاءالله با کمک و هدایت شما (رئیس‌جمهور) این مهم را انجام می‌دهیم.

انتهای پیام
captcha