بازتاب برگزاری چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 4003778
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸

بازتاب برگزاری چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان در صفحات معارفی رسانه‌ها

مرحله نهایی چهاردهمین دوره مسابقات مدهامتان از ۲۷ تا ۳۰ مهرماه برگزار می‌شود و از آنجایی که در حال حاضر امکان برگزاری مسابقات به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقدور است، در نتیجه برگزیده استان‌ها به صورت حضوری با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز یکشنبه 18 مهرماه اخبار مختلفی را روی خروجی برده‌اند که در ادامه مروری بر مهم‌ترین این اخبار خواهیم داشت؛

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد هفت خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «آغاز به کار "ستاد راهبری مساجد" در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه»، «بازهم ترویج حفظ قرآن بدون توجه به فرهنگ جامعه و تجربیات گذشته»، «جلسات هفتگی حامد کاشانی در مسجد دانشگاه تهران برگزار می‌شود»، «جایزه نوبل ایرانی به دانش‌آموزان برگزیده می‌رسد / ارشدی: جایزه البرز نقش مهمی در اعتلای هویت ملی کشورمان دارد»، «آیات المهدی(عج)‌ |زمانی که ابراهیم (ع) با "کلمات" عترت به مقام امامت رسید»، «۱۱۰ بسته لوازم‌التحریر به دست دانش‌آموزان مناطق محروم رسید + عکس و فیلم» و «آثار دعا در کلام آیت الله بهجت(ره)/ ذکری که از جواهر و مروارید قیمتی‌تر است» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «آغاز به کار "ستاد راهبری مساجد" در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه» آمده است: آیت‌الله اعرافی طی حکمی،‌ حجت‌الاسلام حسین ملانوری را به عنوان رئیس ستاد راهبری مساجد در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و حجت‌الاسلام محمد‌مهدی مسلمی‌فر را به عنوان دبیر این ستاد انتصاب کرد. بر این اساس ستاد راهبری مساجد با هدف ظرفیت‌شناسی و تقویت مسجد محوری در سراسر کشور آغاز به کار کرد.

حجت‌الاسلام مسلمی‌فر در این باره گفت: باتوجه به اینکه محور اصلی مساجد، امامان مساجد هستند و ایشان فرزندان حوزه محسوب می‌شوند، ستاد راهبری مساجد، آموزش و تربیت و ارتقای ائمه جماعات جهت اداره هرچه بهتر مسجد و محله را در اولویت کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت جایگاه امام مسجد، در اولویت بعدی، این ستاد به دنبال خدمات‌رسانی به امامان مساجد با استفاده از ظرفیت‌های حوزه و دیگر ارگان‌هاست و ان‌شاءالله با یک زیر ساخت مناسب و به صورت یک اتوماسیون ویژه می‌توان این امر را تسهیل بخشید.

فارس

صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز چهار خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن با صدای شهریار پرهیزکار منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان در مشهد برگزار می‌شود»، «سامانه تلفنی سازمان اوقاف و امور خیریه راه‌اندازی شد» و «آغاز دوره‌های حفظ قرآن شبانه‌روزی دارالتحفیظ رضوی/ انتخاب 50 نفر از بین 700 داوطلب» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان در مشهد برگزار می‌شود» آمده است: حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به سالروز بیانات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در رابطه با کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در جریان سفری که در تاریخ ۱۹ مهر سال ۱۳۹۱ به خراسان شمالی داشتند، اظهار کرد: معظم‌له در بخشی از سخنان خود فرمودند: «من سفارش می‌کنم که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را فراموش نکنید، البته با همکاری بسیج. بد است که بین روحانی مسجد و بسیج مسجد اختلاف به وجود بیاید. با همکاری بسیج این کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را مؤثر کنید. برایش کار کنید. بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنی که متناسب با نیازِ آن جوانی است که آن جا حضور پیدا می‌کند، فراهم کنید. مطالعه کنید. کتاب‌هایی وجود دارد که می‌شود از این کتاب‌ها استفاده کرد. کتاب‌هایی هست، بروید بپرسید، تحقیق کنید از کسانی که اهلش هستند. خودتان را مجهز کنید. مسلح کنید به سلاح معرفت و استدلال. بعد به کانون های فرهنگی هنری بروید و پذیرای جوان‌ها باشید. با روی خوش هم پذیرا باشید».

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: نزدیک به یک دهه از سخنان پربار و تاکیدی که معظم‌له نسبت به فعالیت‌های کانون‌ها داشتند می‌گذرد و در این سال‌ها شاهد پیشرفت و تعالی قابل توجهی در راستای لبیک به منویات رهبری در عرصه فعالیتی کانون‌ها هستیم و امروز شکل‌گیری بیش از ۲۶ هزار کانون در مساجد سراسر کشور به ویژه نقاط روستایی و مرزی با تاکید بر گسترش و ارتقای سطح فرهنگی نوجوانان و جوانان بر محور مباحث دینی، در واقع لبیک به بیاناتی است که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نسبت به کانون های مساجد بیان فرمودند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات قرآنی مدهامتان در رشته‌های ترتیل، قرائت، حفظ کل، اذان حضور می‌یابند و برگزیدگان هر رشته همزمان با اختتامیه مسابقات اعلام می شود. مرحله نهایی چهاردهمین دوره مسابقات از ۲۷ تا ۳۰ مهرماه برگزار می‌شود و از آنجایی که در حال حاضر امکان برگزاری مسابقات به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقدور است، در نتیجه برگزیده استان‌ها به صورت حضوری با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

همچنین در بخش‌هایی از خبر «سامانه تلفنی سازمان اوقاف و امور خیریه راه‌اندازی شد» می‌خوانیم: سیدحیدر مرتضوی مدیرکل مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: به‌مناسبت دهه وقف شماره تلفن چهار رقمی ۲۵۲۹ به‌منظور تسهیل ارتباط هموطنان با سازمان اوقاف و امور خیریه در کل کشور ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه این سازمان همیشه سعی کرده تا در بهبود خدمت‌رسانی به هموطنان عزیزمان پیشرو باشد، گفت: به‌مناسبت دهه وقف ۱۴۰۰ شماره تلفن چهار رقمی ۲۵۲۹ به‌منظور تسهیل ارتباط هموطنان با سازمان اوقاف و امور خیریه در کل کشور ایجاد شده است.

وی تأکید کرد: این اتفاق جهت راه‌اندازی دریچه‌ای برای ارتباط راحت مردم با اوقاف رخ داده تا از این پس مردم به‌راحتی بتوانند با سازمان اوقاف و امور خیریه در تماس باشند.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار هفت خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «اسامی برگزیدگان پویش «نوای قرآن» و مسابقه «چند خط عاشقی» هفته آینده اعلام می‌شود»‌، «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حادثه تروریستی در افغانستان را محکوم کرد»، «میزبانی دیار امام رئوف از چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان»،‌ «مقصر اصلی کشتار شیعیان قندوز افغانستان، آمریکاست»، «فاجعه قندوز خشم مسلمانان و آزادگان جهان اسلام را برانگیخت»، «هم‌اندیشی علمی گفتمان فقه تخصصی نظام ساز برگزار می‌شود» و «مهرهای نماز آنتی‌باکتریال وارد حرم‌ها و مساجد شدند» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «مقصر اصلی کشتار شیعیان قندوز افغانستان، آمریکاست»، می‌خوانیم: آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی در ابتدای درس خارج اصول امروز صبح، درباره کشتار فجیع مسجد جامع سیدآباد قندوز در افغانستان که منجر به شهادت و مجروح شدن تعداد زیادی از شیعیان گردید، با اظهار تأسف شدید و همدردی عمیق با شیعیان افغانستان گفت: انگشت اشاره اصلی و مقصر اصلی این جنایت خود آمریکاست زیرا گروه جعلی داعش که توسط آمریکا و اسرائیل به وجود آمده صراحتا مسئولیت این کار را به عهده گرفته و از طرفی سیاستمداران قبلی آمریکا نیز تصریح کردند که داعش را ما به وجود آوردیم و الآن هم امکاناتی که داعش در نقاط مختلف دارد از جمله در افغانستان، امکاناتی است که توسط همین آمریکا و اسرائیل در اختیار آنها قرار داده می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه گروه حاکم بر افغانستان که با زور و با غلبه در رأس کار آمده و ما نمی‌دانیم بر کدام مبنای عقلی و شرعی و به حسب ظاهر آنجا قدرت پیدا کرده نیز در این کشتار مسئول است، هر چند مسئولیت اصلی با خود آمریکاست، و اگر کسی فکر کند که عامل دیگری در کار است، اشتباه می‌کند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام ادامه داد: داعش را به وجود آوردند برای اینکه اسلام را از بین ببرند، نه فقط شیعه را؛ همانگونه که ملاحظه کردید وقتی داعش وارد عراق شد چه مقدار زیادی از زن‌ها و افرادی که در مذاهب دیگر بودند را مورد تعرض قرار داد و به قتل رساند، به دروغ خودشان را مدعی اسلام قرار دادند، اما به نام اسلام کودک‌کشی انجام دادند، جنایت انجام دادند. شما چه مسلمانی هستید که عده‌ای از مسلمان در حال نماز، آن هم در خانه خدا را به قتل می‌رسانید؟ این با کدام منطق سازگاری دارد؟

ایرنا

صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز پنج خبر را روی خروجی خود برده که تیتر آنها عبارت از «مرحله نهایی مسابقات قرآنی «مدهامتان» به صورت حضوری برگزار می‌شود»، «فراخوان دریافت مقاله همایش «طبیعی‌گرایی فلسفی و چالش‌های آن»»، «معماری مساجد معاصر رو به افول گذاشته است»، «عملکرد قرآنی ۳۰ دستگاه اجرایی منتشر شد» و «جهان اسلام در انتظار ایفای نقش مسئولان افغانستان در فاجعه قندوز است» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «عملکرد قرآنی ۳۰ دستگاه اجرایی منتشر شد» آمده است: حجت‌الاسلام علی ملانوری با اشاره به نقش و جایگاه خطیر معاونت قرآن و عترت، چگونگی گزارش عملکرد و ارزیابی فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌های اجرایی کشور در حوزه قرآن و عترت را در دولت دوازدهم تشریح کرد و گفت: این معاونت یک مجموعه تخصصی در حوزه قرآن و عترت است که با هدف گسترش فرهنگ قرآنی در نهادهای حاکمیتی و نیز عموم افراد جامعه شکل گرفته، دارای وظایف حاکمیتی متنوع از جمله طراحی، استقرار و به روزآوری نظام گزارش‌گیری جهت ارائه در مجلس، دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی افزود: بنابر مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به ویژه معاونت قرآن و عترت بخشی از مسئولیت پیاده‌سازی محتوای ماده ۴ منشور توسعه فرهنگ قرآنی مبنی بر تهیه و تصویب شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی و تصویب شاخص‌های ارزیابی و نظارت بر فعالیت‌های قرآنی را نیز بر عهده دارد که انجام این فعالیت‌ها و دست‌یابی به هدف متعالی این معاونت، تقسیم وظایف و ایجاد ساختارهای درونی برای پیگیری و به ثمر رساندن ماموریت‌ها را ضروری کرده است.

ملانوری ادامه داد: اداره کل ارتباطات و هماهنگی به عنوان یکی از بازوهای اجرایی این معاونت با اهداف و وظایفی که عمدتاً در راستای گردآوری اطلاعات و ارزیابی جای می‌گیرند، مسئولیت تمهید اقدامات لازم برای شناسایی و رده‌بندی فعالیت مراکز دولتی و حاکمیتی در عرصه قرآن و عترت و نیز زمینه‌سازی اقدامات لازم برای ارزیابی فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌های اجرایی و تهیه گزارش جامع در این زمینه را بر عهده دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار یک خبر پرداخته که تیتر آن عبارت از «خیر خداوند نسبت به بندگانش چگونه است؟» است.

مهر

صفحه قرآن و عترت خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار سه خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «آغاز مدرسه حفظ قرآن در موسسه احسن الحدیث»، «زمان ثبت نام چهارمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت تمدید شد» و «بازگشایی مجدد جلسات قرائت قرآن استاد شاه‌ میوه» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «زمان ثبت نام چهارمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت تمدید شد» آمده است: سیدمجتبی عظیمی‌نژاد، مسئول کمیته روابط عمومی و رسانه چهارمین جشنواره بین المللی قرآن و عترت (ع) با اعلام زمان تمدید ثبت نام برای شکت کنندگان این جشنواره تا ۳۰ مهر ماه، از اضافه شدن طلاب خواهر و فرزندان ایشان به جمع شرکت کنندگان این جشنواره خبر داد و افزود: با توجه به ملحق شدن طلاب خواهر و فرزندان ایشان به بخش‌های آموزشی و مسابقه‌ای جشنواره، استقبال طلاب حوزه‌های علمیه و خانواده این عزیزان و همچنین درخواست‌های مکرر استان‌ها مبنی بر تمدید زمان ثبت نام جشنواره، این زمان به مدت ۱۳ روز تمدید شد و علاقه‌مندان می‌توانند تا پایان مهر ماه در بخش‌های آموزشی و مسابقه‌ای ثبت‌نام کنند.

عظیمی‌نژاد گفت: طبق جلسات برگزار شده و هماهنگی‌های صورت گرفته بین مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه مقرر شد طلاب خواهر حوزه‌های علمیه که کد فعال مرکز خدمات حوزه‌های علمیه آن‌ها فعال می‌باشد نیز به همراه فرزندان خود در این جشنواره شرکت کنند. بدین ترتیب نمایندگان حوزه‌های علمیه خواهران در سراسر کشور، طی ابلاغیه‌ای به جمع ستادهای برگزاری جشنواره ملحق و برنامه‌ریزی لازم جهت حضور حداکثری طلاب خواهر و فرزندانشان در این جشنواره صورت گرفت.

عظیمی‌نژاد خاطرنشان کرد ستادهای برگزاری این جشنواره در استان‌های کشور را رؤسای ادارات امور قرآنی ادارات کل تبلیغات اسلامی، معاونین فرهنگی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان‌ها، رؤسای هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان‌ها و معاونین فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران تشکیل می‌دهند که با استفاده از ظرفیت‌های گوناگون موجود در استان‌ها و نیروهای تابعه خود هدایت، حمایت و نظارت این جشنواره را بر عهده دارند.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار هشت خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «صد داستان کوتاه از زندگی امام حسین(ع)»، «نقد و بررسی آثار اسلام‌شناس سنی، در فضایل امام رضا(ع)»، «کتاب «پیوست رسانه‌ای» منتشر شد»، «هم‌اندیشی علمی«گفتمان فقه تخصصی نظام‌ساز» برگزار می‌شود»، «آشنایی با الهیات پسامدرن و الهیات پویشی»، «تمرینی برای چیزی که می‌توان رواقی‌گری قرن بیست و یکمی نامیدش!»، «آیا فلسفه ترجمه‌پذیر است؟» و «خواندن کتاب برای رفع اضطراب کافی نیست/ چگونه بلاتکلیفی‌های زندگی موجب اضطراب می‌شوند؟» هستند.

انتهای پیام
captcha