کاهش بودجه‌های قرآنی توجیهی ندارد
کد خبر: 4002668
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶

کاهش بودجه‌های قرآنی توجیهی ندارد

مرتل برتر چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف فارس از کاهش بودجه‌ برای برگزاری مسابقات قرآن انتقاد کرد و گفت: کاهش بودجه‌های فرهنگی و قرآنی توجیهی ندارد. اگر بخواهیم فرهنگ‌سازی قرآنی کنیم باید زمینه فعالیت‌های قرآنی را فراهم کنیم.

میلاد عظیمی، مرتل برتر چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف فارس، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، از کاهش بودجه‌ برای برگزاری مسابقات قرآن انتقاد کرد و گفت: هرچند سال یک بار مسئول امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه که اصلی‌ترین متولی فعالیت‌های قرآنی کشور است، تغییر می‌کند و آن مسئول هم نخستین کاری که انجام می‌دهد کاهش هزینه‌های مسابقات قرآن به هر شکلی است.

وی با بیان اینکه قطعاً برای ارتقای سطح کیفی مسابقات در تمام نقاط کشور نیاز است که هزینه‌ شود، افزود: مسابقات کشوری زمینه بسیار خوبی برای ارتقای استعدادهای قرآنی استان‌هاست، زیرا شرکت‌کنندگان هر استانی می‌توانند با اساتید و قاریان دیگر استان‌ها آشنا شده و در کنار آنان قرار گرفته و ارتباط برقرار کرده و از تجربیات همدیگر استفاده کنند، اما متأسفانه اکنون یکسری اقداماتی انجام شده است که ارتباطی میان شرکت‌کنندگان استان‌ها در مسابقات کشوری نیست.

عظیمی با تأکید بر اینکه کاهش بودجه‌های فرهنگی و قرآنی توجیهی ندارد، گفت: اگر بخواهیم فرهنگ‌سازی قرآنی انجام دهیم و اگر ادعا داریم که ام‌القرای جهان اسلام هستیم باید زمینه فعالیت‌های قرآنی را فراهم کنیم و تلاش کنیم تا سطح مسابقات قرآن هر سال بالاتر رود. با تدابیری که اخیراً برای مسابقات قرآن اوقاف اندیشیده شده است در نهایت حضور در مسابقات کشوری و کسب رتبه منحصر به استان‌های خاصی می‌شود که اساتید و داوران از همان استان‌ها هستند؛ لذا امیدواریم تدابیری اندیشیده شود تا مسابقات به شیوه سال‌هایی که یاراحمدی، مسئول قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بودند، برگزار شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه از 15 سالگی تاکنون در مسابقات قرآن و در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، تواشیح و اذان شرکت کرده است، گفت: در مسابقات سپاه، دانشجویان، هلال‌احمر و ورزشکاران هم در سطح کشور دارای رتبه‌هایی هستیم.

عظیمی با ذکر این نکته که سطح مسابقات اوقاف همیشه بالاست، به تأثیرگذاری شیوع کرونا بر روی آن اشاره کرد و گفت: شیوع کرونا باعث شد که مسابقات قرآن به صورت فشرده برگزار شود و دیگر این‌گونه نیست که از هر شهرستان چندین نفر به مرحله استانی راه پیدا کنند و متسابقان شهرستان‌ها فیلم ضبط شده تلاوت‌های خود را به استان ارسال کرده و در نهایت چند نفر بیشتر برای مرحله استانی انتخاب نمی‌شوند.

قاری مرتل فارس بیان کرد: در سال‌های گذشته مسابقات قرآن شلوغ‌تر بود و در هر رشته 35 الی 40 نفر شرکت‌کننده وجود داشت اما اکنون این‌گونه نیست و دلیلش هم شیوع کروناست اما سطح کیفی مسابقات بالاتر رفته است زیرا افرادی فقط در مرحله استانی حضور می‌یابند که قوی‌تر هستند و به نوعی گلچین شده شهرستان‌ها هستند به همین دلیل کیفیت بالاتر رفته است.

وی با بیان اینکه اشیوع کرونا بر همه فعالیت‌های قرآنی اثر گذاشته است، گفت: درست است که فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی دنبال می‌شود اما این فعالیت‌ها جای فضای حقیقی را نمی‌گیرد. اینکه یک محفل انس با قرآن با لایو در اینستاگرام برگزار کنیم، هزینه‌های گزاف اینترنت بر مردم متحمل می‌شود و مسلماً کسی استقبال نمی‌کند و همه دوست دارند این برنامه‌ها را به صورت حضوری و یا از طریق تلویزیون تماشا کنند.

عظیمی در ادامه در پاسخ به اینکه مسابقات قرآن تا چه حد توانسته است که فرهنگ قرآن را در جامعه ترویج دهد، گفت: با مسابقات قرآن نمی‌توان فرهنگ قرآن را ترویج داد،‌ بلکه با برپایی کلاس‌های اخلاق قرآنی محقق خواهد شد. مسابقات قرآن برای استعدادیابی نخبه‌های قرآنی است البته در کنار آن هم می‌تواند استعدادسوزی باشد چه بسا قاریانی که تلاوت‌های مجلسی خوبی دارند اما وارد مسابقات که می‌شوند محدود می‌شوند و چون در کشور ما مسابقات تعیین کننده است، از دور خارج می‌شوند.

مرتل برتر فارس با بیان اینکه در کشورهای اسلامی دیگر ارزش بسیاری برای قهرمانان قرآنی خود قائل هستند، اما متأسفانه چنین چیزی در کشورمان نیست، گفت: به عنوان مثال در شهرستان ما فسا هیچ حمایتی از سوی متولیان امور قرآنی اعم از اوقاف، تبلیغات اسلامی و ارشاد نمی‌شود و اگر محافل قرآنی و جلسات یا برنامه قرآنی هم برگزار کنند از ظرفیت ما هیچ استفاده نمی‌کنند و تنها اگر قشر مذهبی برنامه‌ای در مساجد یا تکایای خود داشته باشند از ظرفیت ما استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه در کشور به قرآنیان فارس کم‌ لطفی می‌شود، گفت: در مسابقات قرآن، استان فارس را به چشم یک استان ضعیف نگاه می‌کنند و در این زمینه کم لطفی بسیار به ما می‌کنند البته مقصر خودمان هم هستیم که نخبه‌سوزی می‌کنیم به عنوان مثال اکنون باید استعدادهای جوان قرآنی خود را دریابیم اما چرا وقتی محافل بزرگ و مهم برگزار می‌کنیم از قاریان جوان استفاده نمی‌شود، درست است که احترام پیشکسوتان واجب است اما نباید از ظرفیت جوانان غافل بود.

عظیمی در پایان یادآور شد: در شهرستان فسا بارها در مسابقات دانش‌آموزی و دانشجویی رتبه کسب کردم،‌ اما هیچ تسهیلات و توجهی از آموزش پرورش یا دانشگاه ندیدم و به‌طور کلی در استان فارس کسی به فکر متسابقان قرآن نیست و بارها در مسابقات مشاهده کردیم که چگونه از برگزیدگان مسابقات استان در مقایسه با استان‌های دیگر تجلیل می‌شود.

انتهای پیام
captcha