صدور موافقت اصولی ۱۱۳ پرونده ساخت اماکن اقامتی و پذیرایی در تهران
کد خبر: 4001869
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۶

صدور موافقت اصولی ۱۱۳ پرونده ساخت اماکن اقامتی و پذیرایی در تهران

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران اعلام کرد که در ۶ ماهه نخست امسال، موافقت اصولی ۱۱۳ پرونده ساخت یا تبدیل واحدها به اماکن اقامتی و پذیرایی در کمیته فنی این معاونت صادر شد.

صدور موافقت اصولی ۱۱۳ پرونده ساخت اماکن اقامتی و پذیرایی در تهران/ آغاز مرحله دوم پرداخت خسارت کرونا به صنعتگران و عرضه‌کنندگان صنایع‌دستی

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، جلال عباسی، معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران از صدور موافقت اصولی ۱۱۳ پرونده ساخت اماکن اقامتی و پذیرایی در تهران خبر داد و گفت: این پرونده‌ها شامل سفره‌خانه سنتی، متل، هتل، بوم‌گردی، مجتمع گردشگری، اقامتگاه سنتی، مهمان‌پذیر، دهکده سلامت، مرکز تفریحی و سرگرمی است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۲ جلسه کمیته فنی برای موافقت اصولی در نیمه نخست سال تشکیل شد، گفت: از میان ۱۱۳ پرونده، شهر تهران با ۴۴ طرح بیشترین متقاضی را در ایجاد فضاهای پذیرایی و گردشگری در این بازه زمانی به خود اختصاص داده است.

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان تهران گفت: یکی از برنامه‌های میراث در کل کشور، پیگیری و صدور مجوزهای گردشگری و اماکن اقامتی و پذیرایی جهت زیرساخت گردشگری است.

عباسی بابیان اینکه پس از دریافت موافقت اصولی نیز واحدها ملزم به دریافت تأییدیه نهایی و استعلام ۱۳ گانه دستگاه‌های اجرایی مرتبط هستند، گفت: این واحدهای گردشگری پس از سپری شدن مراحل و تعهدهای محضری، مجوز تجهیز و مراحل بانکی خود را طبق ضوابط دریافت می‌کنند.

9 منطقه نمونه گردشگری در استان تهران

وی بیان کرد که هم‌اینک یک هزار و ۱۶۸ منطقه نمونه گردشگری مصوب شده دولت، در کشور وجود دارد که سهم استان تهران ۹ منطقه است.

این مسئول افزود: تعریف ما از منطقه یا مناطق نمونه گردشگری، مناطقی هستند که در جوار جاذبه‌های فرهنگی، مذهبی، طبیعی و گردشگری استان برای ارائه خدمات به گردشگران ایجاد می‌شوند.

هم‌اینک در شهرستان‌های پرند، دماوند، فیروزکوه و شمیرانات هر یک، ۲ منطقه گردشگری و در شهرستان شهریار یک مورد منطقه گردشگری فعال است.

عباسی بیان کرد: در مناطق نمونه گردشگری استان هر منطقه دارای مراکز خدماتی رفاهی فرهنگی و گردشگری از واحدهای اقامتی پذیرایی تا مراکز فرهنگی، هنری، تفریحی، ورزشی، پارک‌ها فضای سبز و سایر خدمات گردشگری است که اشتغال‌زایی دائم را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: دولت برای گسترش این مناطق حمایت‌هایی ازجمله احتساب هزینه مصرف انرژی ازجمله آب، برق و گاز، پروژه‌های گردشگری با تعرفه صنعتی، تغییر کاربری زمین از مسکونی، کشاورزی و سایر به گردشگری در اراضی خارج از شهر به‌صورت رایگان، پرداخت تسهیلات در صورت وجود بودجه کافی به پروژه‌ها پس از پیشرفت فیزیکی حداقل ۳۰ درصدی با اقساط بلندمدت و تأمین چهارتا هشت درصد از سود پرداختی و بخشودگی مالیاتی تا ۵۰ درصد را به متقاضیان ارائه می‌کند.

به گفته عباسی، هم‌اینک ۹ منطقه نمونه گردشگری طبیعی استان تهران از پیشرفت فیزیکی پنج‌تا ۲۵ درصد برخوردار هستند.

ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی در استان تهران مدنظر است

وی همچنین با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های مهم ما در رونق کسب‌وکار در مناطق روستایی ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی خواهد بود، افزود: هدف از تدوین این ضوابط، حفظ و پاسداشت فرهنگ سنتی و بومی، افزایش محصولات گردشگری و ایجاد نوع جدید از مقاصد و جاذبه‌های گردشگری خواهد بود.

معاون سرمایه‌گذاری استان تهران بیان کرد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اماکنی هستند که در محیط‌های طبیعی و بومی با رعایت بالاترین سطح ممکن ضوابط زیست‌محیطی و به شکلی سازگار با معماری بومی، بافت تاریخی و سیمای طبیعی منطقه تأسیس شود و ضمن حداکثر تعامل با جامعه محلی و توجه به اقلیم، زمینه حضور گردشگران را باکیفیتی قابل‌قبول و تعریف‌شده فراهم کند.

به گفته عباسی، در شش ماه نخست سال جاری نیز مجوز ۱۳ اقامتگاه بوم گردی در شهرهای تهران، فیروزکوه، دماوند، ملارد، ورامین و رباط‌کریم صادرشده است.

مرحله دوم پرداخت خسارت کرونا به صنعتگران و عرضه‌کنندگان صنایع‌دستی آغاز شد

در خبر دیگر این وزارتخانه آمده است؛ مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از اعطای تسهیلات مرحله دوم خسارت کرونا به صنعتگران و عرضه‌کنندگان صنایع‌دستی که در مرحله اول از این تسهیلات استفاده نکردند، خبر داد.

فرهاد فلاح با اشاره به تلاش‌های انجام‌شده به‌منظور حمایت از هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی و صنعتگران در دوره کرونا، گفت: در هفتاد و یکمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا، پرداخت تسهیلات کرونا به مراکز توزیع و عرضه صنایع‌دستی تصویب شد و با پیگیری‌های این وزارتخانه، خوشبختانه مجوز ثبت‌نام تولیدکنندگان صنایع‌دستی که در سال گذشته به هر دلیل از دریافت این تسهیلات بازماندند، دریافت شد.

مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: مسئولان مراکز تخصصی عرضه محصولات صنایع‌دستی و تولیدکنندگان دارای مجوز تولید محصولات صنایع‌دستی اعم از خانگی، انفرادی یا کارگاهی که در سال ۱۳۹۹ نتوانستند تسهیلات دریافت کنند، می‌توانند از این فرصت به وجود آمده استفاده کنند.

فلاح تصریح کرد: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ثبت‌نام اولیه را انجام دهند و پس از دریافت پیامک از سامانه کارا ثبت‌نام اصلی را در این سامانه و در بخش خسارت کرونا انجام دهند.

او اظهار کرد: این تسهیلات مختص افرادی است که در سال ۹۹ موفق به دریافت تسهیلات خسارت کرونا نشده‌اند و مشمول تمام صنعتگران نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha