علامه حکیمی؛ مردی از تبار سربداران خراسان
کد خبر: 4001310
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱
در نشست بزرگداشت علامه حکیمی مطرح شد؛

علامه حکیمی؛ مردی از تبار سربداران خراسان

مراسم بزرگداشت علامه فقید محمدرضا حکیمی همزمان با چهلمین روز درگذشت وی در سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی برگزار شد.

حکیمی مردی از تبار سربداران خراسانبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، مراسم بزرگداشت علامه فقید محمدرضا حکیمی ظهر امروز 7 مهرماه به صورت مجازی با حضور حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، عبدالله نصری، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی، امیرعباس علی‌زمانی، استاد فلسفه دین دانشگاه تهران، محمود اسعدی، استاد مدیریت و ارتباطات دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین علی الهی خراسانی و مسلم نادعلی‌زاده در سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی برگزار شد.
 
حامد علی‌اکبرزاده با اشاره با دیدار‌هایی که با علامه حکیمی در نمایشگاه کتاب داشت، گفت: یکی از ویژگی‌های قابل توجه علامه حکیمی برای من دغدغه‌مندی و انگیزه‌مندی او بود که این ویژگی‌ باید الگویی برای جوانان باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های او این بود آنچه در کتاب‌هایش نوشته بود در زندگی‌اش نمود داشت؛ عدالت از دغدغه‌های او بود و این عدالت فردی را رعایت می‌کرد و ساده‌زیست بود.
 
وی با اشاره به اندیشه‌های فلسفی حکیمی افزود: اگر ایشان نقدی به فلسفه و فیلسوفان داشت رعایت ادب و اخلاق را می‌کرد و تند‌ترین نقد‌ها را با زیبا‌ترین کلمات و بهترین شکل بیان می‌کرد.
 
امیرعباس علی زمانی نیز محمدرضا حکیمی را از تبار سربداران خراسان خواند و با اشاره به معنای زندگی از نظر او، اظهار کرد: حکیمی نماد تفکر، ذهنیت و معنا است. التزام به اخلاق، انسان بودن و انسان شدن برای او ارزشمند است. او در اواخر زندگی یکی از دغدغه‌هایش این بود که نمی‌تواند زیاد بخواند و بنویسد. این طلب مدام و شدن‌ها ارزشمند است.
 
وی حکیمی را از احیاگران اندیشه دینی دانست و افزود: اگر نقدی به فلسفه دارد در واقع دغدغه او کارآمدی فلسفه برای جامعه است و تلاش می‌کند به کارآمدی بهتری برسد. اما نداشتن توجه به مدرنیته را را نیز باید یکی از نقد‌های وارده به استاد حکیمی دانست.
 
حجت‌الاسلام و المسلیمن الهی خراسانی نیز به آثار این اندیشمند دینی اشاره کرد و گفت: ادبیات‌سازی و ایده‌پردازی، روشنگری و مجموعه‌سازی از موضوع قرآن در زندگی از ویژگی‌های مهم او بود. حکیمی کمتر از نظریه‌های علمی و نقد دیدگاه‌های رقیب در آثار خود استفاده می‌کرد و به استدلال‌های و نقد دیدگاه‌های رقیب نمی‌پرداخت.
 
وی همچنین قرائت اخباری‌گری از آثار حکیمی را یکی از آسیب‌های پیش روی مخاطبان حکیمی بیان کرد.
 
مسلم نادعلی‌زاده نیز با اشاره نامه علامه فقید به بنیاد فارابی در این نشست درباره آثار و آراء حکیمی سخن گفت. محمود اسعدی هم دیگر سخنران این نشست بود که درباره ویژگی‌های شخصیتی علامه حکیمی سخن گفت. عبدالله نصری هم در این نشست درباره ستیز با فلسفه علامه حکیمی توضیحاتی را ارائه کرد.
 
یادآور می‌شود، گزارش این نشست در مجله نوشتار درج خواهد شد.             
انتهای پیام
captcha