اربعین؛ یک سبک زندگی بر محور امام حسین(ع) است
کد خبر: 4000487
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
محمدباقر پورامینی:

اربعین؛ یک سبک زندگی بر محور امام حسین(ع) است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: اربعین ارائه یک سبک زندگی بر محوریت امام حسین(ع) در تراز جهانی برای انسان معاصر قلمداد می‌شود؛ یک نحوه زیست توحیدی شامل منظومه‌ای از ارزش‌های ناب است.

ارسال// پورامینیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر پورامینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 4 مهرماه در نشست علمی «وجوه اندیشه سیاسی اربعین» که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: اربعین را می‌توان تصویری از بازیابی قدرت شیعه تلقی کنیم، قدرت از مفاهیم عامی است که در تمامی علوم اجتماعی، الهیات و طبیعی و ... کاربرد دارد گرچه اهمیت آن در سایر علوم مانند اهمیتش در علم سیاست نیست؛ در این عرصه ما با یک پرسش مهم روبرو  هستیم و آن اینکه امت اسلامی با محوریت اهل بیت(ع) چگونه می‌تواند قدرت خود را نمایان کند.

وی اضافه کرد: برخی ریشه‌های قدرت را در توان نظامی و دفاعی تلقی می‌کنند، این نکته هم بیان شده که کشور دارای جمعیت بیشتر، دولت توانمندتر و قلمرو بزرگتر، قدرتمندتر تلقی می‌شود؛ کیفیت مدیریت و رهبری و حکومت و جمعیت هم  در بین مؤلفه‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ اربعین در دو دهه اخیر از یک مناسک و عبادت مستحب فردی به مناسک مستحب اجتماعی تبدیل و اثر قدرت‌بخشی خود را هم عیان کرده است.

پورامینی گفت: در اربعین شاهد خیزش عمومی، منظم، استثنایی، وحدت‌بخش، ظرفیت‌ساز و هدفمند و قرار گرفتن همه در مسیر واحد بر محور امامت را شاهدیم و این راهپیمایی با این مشخصات شکل گرفته است و زیارت امام حسین(ع) به عنوان نقطه کانونی این حرکت به شمار می‌آید. زیارت میل و نزدیکی معنا می‌شود و همه در بازگشت به امام در شتاب هستند و به نوعی ضمن تجدید بیعت بر یاری و نصرت امام(ع) عهد می‌بندند و از دشمن بیزاری می‌جویند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، افزود: امام هادی(ع) درباره زیارت ائمه(ع) به نکته مهمی اشاره فرمودند و آن اینکه زائر در کنار ابزار محبت و دوستی به اهل بیت(ع) از دشمنانشان هم اعلام برائت و بیزاری می‌جوید. زائر بر مفترض الطاعه بودن امام تاکید می‌کند؛ بنابراین حرکت میلیونی و شکوه قدرت با ین مشخصات و بدون هیچ حاشیه‌ای را در راهپیمایی اربعین شاهدیم و اعتراف همگان را هم به دنبال دارد. در اربعین بزرگترین جمعیت متراکم در یک دوره معین وجود دارد که نمونه آن را در هیچ کجای دنیا در مقاطع مختلف تاریخی نمی‌توان دید.

وی افزود:  یکی از مسئولان عراقی از یکی از فرماندهان نیروهای مسلح آمریکا نقل می‌کرد که او بعد از رصد یکی دو هفته‌ای پیاده‌روی اربعین گفته بود شما شیعیان در قیاس با رویدادهایی که در نیویورک و پاریس برپا می‌شود، متمدن‌تر هستید.  ممکن است گفته شود بودائیان در برخی دوره‌ها جمعیتی بالغ بر ده تا 20 میلیون نفر را جمع کرده باشند اما واقف هستیم که این بعد جهانشمولی همراه با این نوع نگاه، بیعت، اعلام یاری و بیزاری از دشمن را در هیچ جمعیت و گرایش اعتقادی شاهد نیستیم و این شکوه بی نظیر و منحصر به فرد کاملا اختصاص به راهپیمایی شکوهمند اربعین دارد.

پورامینی تصریح کرد: اربعین ارائه یک سبک زندگی بر محوریت امام حسین(ع) در تراز جهانی برای انسان معاصر قلمداد می‌شود؛ یک نحوه زیست توحیدی شامل منظومه‌ای از ارزش‌های ناب است؛ در آن سیاست، اخلاق و علم و دانش نهان است و این الهیات رهایی‌بخش می‌تواند قواعد حاکم بر جهان معاصر را دگرگون کند و جهان را به استقبال دولت موعود سوق دهد و حاکمیت مهدوی را به لطف و مدد الهی سرعت ببخشد.

انتهای پیام
captcha