معنی انتظار فرج امام زمان(عج) چیست
کد خبر: 3999729
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۶

معنی انتظار فرج امام زمان(عج) چیست

شهید آیت‌الله مطهری، یکی از متفکران انقلاب اسلامی سخنانی در خصوص حدیث معروف «افْضَلُ الأَعْمالِ انْتِظارُ الْفَرَجِ» دارند که در این مجال مروری بر آن داریم.

به گزارش ایکنا از فارس، بعضى خيال مى‏‌كنند اينكه افضل اعمال انتظار فرج است، به اين معناست كه انتظار داشته باشيم امام زمان (عجّل‌اللَّه تعالى فرجه) با عده‏‌اى كه خواص اصحابشان هستند يعنى 313 نفر و عده‌‏اى غير خواص ظهور كنند، بعد دشمنان اسلام را از روى زمين بردارند، امنيت و رفاه و آزادى كامل را برقرار كنند، آن‌وقت به ما بگويند بفرماييد.

ما انتظار چنين فرجى را داريم و مى‏‌گوييم افضل اعمال هم انتظار فرج است! (يعنى بگير و ببند، بده به دست من پهلوان). نه، انتظار فرج داشتن يعنى انتظار در ركاب امام بودن و جنگيدن‏ و احياناً شهيد شدن، يعنى آرزوى واقعى و حقيقى مجاهد بودن در راه حق، نه آرزوى اينكه تو برو كارها را انجام بده، بعد كه همه كارها انجام شد و نوبت استفاده و بهره گيرى شد آن وقت من مى‌‌آيم!

انتظار فرج داشتن يعنى واقعاً در نيت ما اين باشد كه در ركاب امام زمان(عج) و در خدمت ايشان دنيا را اصلاح كنيم.

در زيارت اباعبداللَّه(ع) مى‏‌گوييم: «يا لَيْتَنا كُنّا مَعَكَ فَنَفوزَ فَوْزاً عَظيماً» (كه براى ما يک ورد شده و به معناى آن هم توجه نمى‏‌كنيم) يا اباعبداللَّه! اى كاش ما با تو بوديم و رستگارى عظيم پيدا مى‏‌كرديم. معنايش اين است كه اى كاش ما در خدمت تو بوديم و شهيد مى‏‌شديم و از راه شهادت، رستگارى عظيم پيدا مى‏‌كرديم.

آيا اين ادعاى ما از روى حقيقت است؟ افرادى هستند كه از روى حقيقت ادعا مى‏‌كنند ولى اكثر ما كه در زيارت‌نامه‏‌ها می‎خوانيم، لقلقه زبان است.

منبع: مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آزادى معنوى)، جلد ‏23، صفحه: 598-597، با تلخیص و ویرایش جزئی.

انتهای پیام
captcha