فرهنگ عمومی مهم‌ترین حوزه نیازمند بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی است
کد خبر: 3996051
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۸
حجت‌الاسلام میرزایی:

فرهنگ عمومی مهم‌ترین حوزه نیازمند بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه اغلب مشکلات فرهنگی امروز کشور ریشه در دوران دولت سازندگی دارد، گفت: یکی از حوزه‌های مهم فرهنگ که جزو وظایف اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است حوزه فرهنگ عمومی است که گستره بزرگی از سبک زندگی، فضای مجازی، معماری شهری، نوع پوشش و روابط اجتماعی و جمعیت را در برمی‌گیرد و بازسازی انقلابی در نهایت باید به اصلاح فرهنگ عمومی و احیای ارزش‌های فرهنگی و تغییر نگرش‌ها و ذهنیت‌های مردم نیز منجر شود و تنها به اصلاح ساختار نهادهای فرهنگی محدود نماند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین میرزایی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره مفهوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور به منزله توصیه مهم رهبر معظم انقلاب در اولین دیدار هیئت دولت سیزدهم گفت: وقتی از بازسازی سخن می‌گوییم بدین معناست که بنای فعلی دچار نواقص و اشکالاتی شده و باید ترمیم شود. در حوزه فرهنگ و از جمله ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قوانینی وجود دارد که مربوط به دهه 60 است اما همچنان پابرجاست در حالی که تناسبی با ضرورت‌ها و مقتضیات امروز ندارد مانند قوانینی که درباره محصولات فرهنگی همچون نوار ویدئو و نوار کاست است که الان دیگر وجود ندارد.

وی ادامه داد: از طرفی شرایط اجتماعی و جهانی در حوزه فرهنگ تغییرات جدی کرده و اولویت‌ها نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده و همه اینها بازنگری قوانین و مقررات و شرح و وظایف وزارتخانه را ضروری می‌سازد تا نگاهی تازه و ساختاری متناسب و چابک در وزارت فرهنگ مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و بیانیه گام دوم شکل بگیرد.


بیشتر بخوانید:


حجت‌الاسلام میرزایی درباره مشکلات فرهنگی که بازسازی انقلابی در این حوزه را ناگزیر کرده، گفت: یکی از حوزه‌های مهم فرهنگ که جزو وظایف اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است حوزه فرهنگ عمومی است که گستره بزرگی از سبک زندگی، فضای مجازی، معماری شهری، نوع پوشش و روابط اجتماعی و جمعیت را در برمی‌گیرد. امروز عدم مدیریت مناسب فضای مجازی عامل اصلی تغییر سبک زندگی مردم است. در حوزه جمعیت باید به ابعاد فرهنگی آن هم توجه کرد و همه مشکلات جمعیتی را از زاویه اقتصادی نگاه نکرد. بخشی از مردم ما که ازدواج و فرزندآوری را به تأخیر می‌اندازند یا کلاً منصرف می‌شوند به خاطر تغییر رویکرد فکری و فرهنگی است در حالی که شاید به لحاظ اقتصادی نیز مشکل چندانی برای ازدواج و فرزندآوری نداشته باشند.

احیای ارزش‌های فرهنگ اسلامی ایرانی؛ خروجی اصلی بازسازی انقلابی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: به طور کلی دوری از گرایش‌های فرهنگی اسلامی ایرانی ریشه در هشت سال اخیر ندارد بلکه از زمان دولت سازندگی آغاز شد و امروز در بسیاری از موارد تناسبی با فرهنگ اسلامی ایرانی نداریم که یکی از نمونه‌ها و مظاهر بارز آن گسترش سگ‌گردانی و تمایل به داشتن سگ در میان برخی خانواده‌ها است. در حوزه معماری شهری نیز باید گفت اصلاً مسئولان اعتقادی برای اجرای ایده معماری اسلامی ایرانی در شهرها ندارند و یکپارچه از سبک معماری و شهرسازی اروپایی در شهرها تقلید کرده‌اند و همه این موارد در جابجایی ارزش‌های فرهنگی در جامعه و دوری از اصالت‌های فرهنگ دینی و ملی تأثیر گذاشته که بازسازی انقلابی در نهایت باید به احیای ارزش‌های فرهنگی و تغییر نگرش‌ها و ذهنیت‌های مردم نیز منجر شود و تنها به اصلاح ساختار نهادهای فرهنگی محدود و منحصر نماند.

حجت‌الاسلام میرزایی درباره نقش کمیسیون فرهنگی در خارج کردن حوزه فرهنگ از مظلومیت به ویژه در دولت گفت: بنای کمیسیون فرهنگی در مجلس یازدهم از روز اول این بوده که مسئولان کشور فرهنگ را به منزله یک مسئله زیربنایی و دارای اولویت اصلی در کنار اقتصاد ببینند که این تأکید رهبر معظم انقلاب به مجلس یازدهم هم بوده اما واقعیت این است که حدود 70 تا 80 درصد از تحولاتی که در سازمان‌ها و نهادها می‌تواند اتفاق بیفتد وابسته به فرهنگ سازمانی است و تنها 20 تا 30 درصد این تحول و بازسازی با تغییر مدیران و اصلاح قانون عملی می‌شود.

جایگاه نهادهای فرهنگی مردمی در بازسازی انقلابی

وی یادآور شد: افرادی که در شبکه عظیم فرهنگ و هنر کشور فعالیت می‌کنند دارای یک بافت اخلاقی و فکری هستند که علی القاعده می‌خواهند در دولت جدید هم امتداد این مسیر را تا جایی که امکان دارد، ادامه دهند. پس تغییر و تحول اصلی باید در بدنه دولت ایجاد شود و نیروهای انقلابی متناسب و هماهنگ با رویکرد و جهت‌گیری دولت که معتقد به تحول هستند به کار گرفته شوند والا تغییر قوانین که قبلاً هم اتفاق افتاده و الزام‌آور هم بوده و بعضاً هم جرم‌انگاری در قانون شده، نمی‌تواند تأثیر خاصی در تحول اساسی در حوزه فرهنگ داشته باشد.

حجت‌الاسلام میرزایی درباره جایگاه و رسالت نهادهای فرهنگی مردمی و انقلابی در این بازسازی انقلابی گفت: حوزه‌های علمیه، مساجد، حسینیه‌ها، هیئات مذهبی و بقاع متبرکه دارای ظرفیت‌های عظیم فرهنگی هستند که بخش عمده آنها همچنان بالقوه مانده است و اگر به طور جدی و نه شعاری، مورد حمایت قرار گیرند و موانع بر سر راه آنها برداشته شود، به خوبی می‌توانند معادلات مؤلفه‌های فرهنگی کشور را به نفع الگوی سبک زندگی اسلامی ایرانی تغییر دهند.

انتهای پیام
captcha