گمانه‌زنی‌ها درباره رئیس دولت جدید افغانستان/ تشدید درگیری‌ها در پنجشیر
کد خبر: 3994791
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
آخرین تحولات افغانستان؛

گمانه‌زنی‌ها درباره رئیس دولت جدید افغانستان/ تشدید درگیری‌ها در پنجشیر

منابع غربی اعلام کردند طالبان، ملا عبدالغنی برادر را به عنوان رئیس جدید دولت خود برگزیده است. در همین حال درگیری‌ها برای تصاحب پنجشیر بین طالبان و نیروهای احمد مسعود شدت گرفته است.

به گزارش ایکنا؛ در حالی که مقامات طالبان در حال نهایی کردن ترکیب دولت آینده خود هستند و گفته می‌شود ملاعبدالغنی برادر رئیس آینده دولت طالبان خواهد بود، جنگ در دره پنجشیر بین نیروهای احمد مسعود و نیروهای طالبان به شدت ادامه دارد و هر دو طرف از پیروزی‌های خود سخن می‌گویند. 

پاکستان: افغانستان را تنها نگذارید

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان به جامعه بین‌المللی درباره پیامدهای تنها گذاشتن افغانستان و ترک این کشور در سایه اوضاعی که اکنون شاهد آن است، هشدار داد.

قریشی در یک کنفرانس مطبوعاتی با همتای هلندی خود در اسلام آباد گفت: جامعه بین‌المللی نباید افغانستان را رها کند. عواقب چنین اقدامی جدی و خطرناک خواهد بود و هیچ کس به خاطر اتخاذ آن بخشیده نخواهد شد.

وی ادامه داد: پس از پایان فرایند خارج کردن افراد از افغانستان، انظار عمومی جهان به تشکیل دولت جدید معطوف خواهد شد و واکنش‌های مردم با توجه به میزان مقبولیت آن دولت خواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی پاکستان تاکید کرد: جهان باید به نیازهای انسانی افغانستان واقف باشد و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی در آن کشور به کار گیرد.

تخریب تجهیزات فرودگاه کابل از سوی آمریکایی‌ها

رئیس سازمان هواپیمایی مدنی افغانستان در گروه طالبان اعلام کرد، سربازان آمریکایی پیش از ترک افغانستان ۷۰ درصد از تجهیزات فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای در کابل را تخریب کردند.

مولوی رحمت الله گلزار، رئیس این سازمان در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره گفت: وضعیت هواپیمایی افغانستان در طول ۲۰ سال گذشته در مقایسه با اواخر حکومت اول طالبان در سال ۲۰۰۱ بدتر شده است و افغانستان اکنون تنها چهار هواپیما دارد که تا دو سال دیگر عمر مصرفی آنها تمام می‌شود.

وی در ارزیابی از وضعیت این فرودگاه پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، پیروزی طالبان و خروج نیروهای آمریکایی از کشور را به ملت افغانستان تبریک گفت و افزود: این ملت همچنان درگیر تبعات جنگ و درگیری هستند که بیش از ۲۰ سال ادامه داشت. آنها همه نوع ظلم را چشیدند و بسیاری به دلیل اقدامات نیروهای آمریکایی و خارجی اعضای خانواده خود را از دست دادند.

گلزار در ادامه گفت: هرجا نیروهای آمریکایی مستقر شدند چه در فرودگاه بین‌المللی کابل و چه سایر فرودگاه‌ها، ابتدا زیرساخت‌ها را ایجاد و سپس آنها را کامل تخریب کردند. چیزی برای افغان‌ها باقی نمانده که بخواهند از آن استفاده کنند. آمریکایی‌ها همه تجهیزاتی را که نتوانستند به آمریکا منتقل کنند، تخریب کردند و ۷۰ درصد تجهیزات باقی مانده تخریب شده و اکثر آنها قابل استفاده نیستند.

از تعیین رئیس دولت آینده طالبان تا تشدید درگیری‌ها در دره پنجشیر

وی درخصوص تخریب رادارها و برج مراقبت توسط نیروهای آمریکایی هم گفت: هر دو کامل تخریب شدند و تیم فنی قطر در حال تعمیر آنها هستند. سالن‌های انتظار تقریبا تخریب شده‌اند و خسارت سنگینی به هواپیماهای سازمان هواپیمایی و دفاتر وابسته به آن وارد شده است. این خسارت‌ها چهار میلیون دلار برآورد شده است و در سراسر فرودگاه و سایر مناطق نیز خسارت‌ها بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون دلار است.

دولت انگلیس امروز (جمعه) اعلام کرد که ۳۰ میلیون پوند (۴۱ میلیون دلار) برای میزبانی از پناهجویان افغان به کشورهای همسایه افغانستان اختصاص می‌دهد.

خبرگزاری رویترز نوشت که ۱۰ میلیون پوند بلافاصله در اختیار کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و دیگر گروه‌های بشردوستانه قرار می‌گیرد تا صرف سرپناه و امکانات بهداشتی مرزی شود.

باقیمانده این کمک نیز برای ارائه خدمات و کالاهای ضروری به کشورهایی تعلق می‌گیرد که تعداد قابل توجهی از پناهندگان روانه آنها شده‌اند.

این کمیساریا گفته که ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۱، ۵۰۰ هزار افغانستانی وطن خود را ترک کنند که گمان می‌رود بسیاری از آنان به پاکستان پناه ببرند. تاجیکستان نیز متعهد شده که ۱۰۰ هزار پناهجو را بپذیرد.

اشتباه محاسباتی غرب در افغانستان

وزیر امور خارجه انگلیس با بیان اینکه ارزیابی اطلاعاتی ما این بود که بسیار غیرمحتمل است کابل در سال جاری میلادی سقوط کند، مسئولیت فاجعه افغانستان را به اشتباه محاسباتی غرب و «جانبداری خوش بینانه» ناتو نسبت داد که به گفته او تصور می‌کردند آمریکا نیروهایش را در کابل حفظ خواهد کرد.

دومنیک راب وزیر امور خارجه انگلیس که این روزها ناامیدانه می‌کوشد تا قربانی سیاسی فاجعه افغانستان نباشد، حتی به قیمت از دست رفتن اعتبار سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس نیز برای بقای خود می‌جنگد.

راب در برابر کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس که به مدت دو ساعت این سیاستمدار محافظه کار را تحت فشار قرار داد، تصریح کرد که ارزیابی اطلاعاتی دولت «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس و همچنین متحدان ناتو (کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی)، سقوط کابل به دست طالبان را در سال جاری میلادی رد می کرد.

به گفته وی، ارزیابی اطلاعاتی کمیته مشترک اطلاعات و ارتش انگلیس این بود که با خروج نیروها در اواخر ماه اوت، محتمل ترین فرض، وخاومت تدریجی اوضاع افغانستان باشد، اما سقوط کابل در سال جاری پیش بینی نشده بود.

انگلیس مانند آمریکا نتوانست پیش‌بینی کند دولت افغانستان با این سرعت سقوط خواهد کرد و لذا برای آشفتگی بعد از تصرف پایتخت به دست طالبان در روز ۱۵ اوت به اندازه کافی آماده نشده بود.

ادامه درگیری‌های شدید در پنجشیر

درگیری و جنگ شدید در استان پنجشیر بین نیروهای طالبان و نیروهای احمد مسعود ادامه دارد و هر دو طرف مدعی پیشروی شده‌اند.

احمدمسعود اعلام کرده است که شب گذشته در منطقه خاواک در شمال استان پنجشیر و هم مرز با استان بغلان چندین سنگر طالبان را تصرف کرده و تلفات سنگین به آنها وارد کرده‌اند.

از تعیین رئیس دولت آینده طالبان تا تشدید درگیری‌ها در دره پنجشیر

وی همچنین اعلام کرده است که شب گذشته شهر چاریکار مرکز استان پروان در شمال کابل را نیز از گروه طالبان باز پس گرفته و صدها تن از افراد این گروه در این جنگ کشته و یا زخمی شده‌اند.

منابع وابسته به نیروهای احمدمسعود گفته‌اند که به بزرگان محلی اجازه داده‌اند که اجساد گروه طالبان را از کوه ها پایین آورده و به این گروه تحویل دهند.

به گفته این منابع، در چند شب گذشته ۳۰۰ تن از افراد گروه طالبان کشته و بیش از ۲۰۰ تن دیگر زخمی و همچنین ده‌ها نفر از آنها هم دستگیر شده‌اند.

اما در مقابل، سخنگویان گروه طالبان هم گفته‌اند که از مسیرهای استان‌های نورستان، بغلان، پروان و بدخشان به طرف چهار شهرستان در پنجشیر پیشروی داشته‌اند و تلفاتی هم به افراد احمد‌مسعود وارد کرده‌اند.

دو روز پیش امیرخان متقی مسئول کمیته تبلیغ گروه طالبان اعلام کرد که گفت‌وگو با بزرگان پنجشیر به شکست انجامیده و اکنون نیروهای آنها برای تصرف نظامی آماده شده و در اطراف پنجشیر تجمع کرده‌اند.

اکنون ویدئوهای که در صفحات اجتماعی منتشر شده است، نشان می.دهد درگیری شدیدی در این منطقه ادامه دارد.

ملا برادر، رئیس دولت جدید افغانستان 

خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در طالبان گزارش کرد، ملا عبدالغنی برادر، از بنیانگذاران این گروه که به عنوان رهبر دوفاکتوی آن تلقی می‌شود به عنوان رئیس جدید دولت آینده افغانستان معرفی شده است.

برادر از بنیانگذاران طالبان بوده و رهبری عملی سیاست‌های طالبان را برعهده داشته است اما به لحاظ تئوری زیر نظر هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان فعالیت می‌کند.

او در سال ۱۹۹۴ بعد از شرکت در جنگ گروه مجاهدین علیه دولت مورد حمایت شوروی سابق در افغانستان به شکل گیری طالبان کمک کرد. برادر در اولین حکومت طالبان در افغانستان در چند سمت مختلف فعالیت داشت.

این اولین نگاه عمده به شکل کلی دولت افغانستان بعد از تصرف این کشور از سوی طالبان و فرار اشرف غنی رئیس جمهور سابق از کابل است.

همچنین منابع طالبان گفتند که ملا محمد یعقوب، پسر ملا عمر، بنیانگذار طالبان و شیر محمد عباس استانکزی در این دولت سمت‌های ارشدی کسب خواهند کرد.

شرط آلمان برای حضور دیپلماتیک در افغانستان 

وزیر خارجه آلمان گفت کشورش آماده از سرگیری حضور دیپلماتیکش در شهر کابل در صورتی که طالبان یک سری شرایط را برآورده سازد است این در حالی است که همتای فرانسوی او اظهار کرد هنوز سیگنال مثبتی در خصوص این که این گروه تغییر کرده دیده نشده است.

از تعیین رئیس دولت آینده طالبان تا تشدید درگیری‌ها در دره پنجشیر

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان به خبرنگاران در اسلوونی، جایی که او در آن با همتایانش از اتحادیه اروپا با هدف بحث در خصوص افغانستان دیدار کرد گفت: ما می‌خواهیم شاهد یک دولت فراگیر در کابل، احترام به حقوق اساسی انسان‌ها و به ویژه زنان باشیم و افغانستان نباید به زمینه پرورش تروریسم بین‌المللی تبدیل شود.

او اظهار کرد: اگر این الزامات برآورده شوند و وضعیت امنیتی نیز اجازه دهد، ما آماده از سرگیری حضور دیپلماتیک در کابل هستیم.

انتهای پیام
captcha