اصلاح نوشتار و اعراب‌گذاری هوشمند آیات قرآن با افزونه «قرآن‌یار»
کد خبر: 3994433
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴

اصلاح نوشتار و اعراب‌گذاری هوشمند آیات قرآن با افزونه «قرآن‌یار»

افزونه ‌«قرآن‌یار» حاصل تلاش و هم‌فکری چندساله‌ گروه متن‌سافت برای اصلاح متن و جای‌گذاری آیات است و می‌تواند با سرعت و دقتی بالا، تمام آیات را در هر متنی اصلاح کند.

به گزارش ایکنا، قرآن مجید سرشار از دقایق و ظرایف بیانی و معنایی است و در کتابت و نشر آیات آن باید دقتی شایسته کرد و نبود دقت کافی باعث می‌‎شود که آیات قرآن در بسیاری از کتاب‌ها با اعراب نادرست، ناقص یا با اغلاط املایی درج شود. از آن‌جا که واژه‌های قرآن دارای اِعراب، نشانه‌ها و اَشکال مختلف حروف هستند، احتمال بروز خطا در درج آن‌ها با کم‌ترین بی‌دقتی وجود دارد که اصلاح آن نیازمند دقت و زمان بسیار است و این امر در بالا رفتن زمان تولید اثر و هزینه آن نیز تأثیرگذار خواهد بود.
 
بر همین اساس افزونه‌ «قرآن‌یار» برای اصلاح هوشمند و جای‌گذاری آیات قرآن کریم در اسناد ورد به همت جمعی از دغدغه‌مندان قرآنی تولید شده است؛ چراکه پیش از تولید این افزونه، برای حل این مشکلات باید به ناچار تک‌تک آیات موجود در فایل با استفاده از یک نرم‌افزار یا سایت قرآنی جایگزین می‌شد که زمان‌بر بود و خالی از اشکال نبود.

افزونه‌ «قرآن‌یار» حاصل تلاش و هم‌فکری چندساله‌ گروه متن سافت در زمینه‌ اصلاح و جای‌گذاری آیات قرآن است و می‌تواند با سرعت و دقتی بالا، تمام آیات را در هر متنی اصلاح کند. همچنین سادگی و آسانی کار با این افزونه مزیت دیگر آن است.

مرجع قرآنی «قرآن‌یار»، وب‌سایت تنزیل (tanzil.net) است که سال‌ها در زمینه نشر قرآن کریم به صورت صوتی، تصویری و متنی فعال است و نسخه‌ای معتبر ارائه داده که اعراب و نوشتار صحیحی دارد و در نشر چاپی و دیجیتال با اغلب فونت‌های استاندارد سازگار است.

قابلیت‌های افزونه‌ «قرآن‌یار» شامل جایگزینی کل آیات قرآن در زمانی کوتاه(البته با توجه به سرعت پردازش هر رایانه این زمان متفاوت است)، جایگزینی کامل و صحیح آیات بدون اعراب با آیات مُعرب، تفکیک چند آیه پیاپی با درج علامت * میان آنها، تبدیل قرآن با رسم‌الخط مصحف به رسم‌الخط املایی، مشخص کردن آیات جایگزین نشده و دارای اشکال و غیرقرآنی و با رنگ دلخواه، دارای پنل بررسی موارد جایگزین نشده، جایگزینی با دو روش تشخیص استایلی یا انتخاب آیه مورد نظر و نیز پشتیبانی از قلم‌های استاندارد فارسی از متن قرآن استفاده‌شده در افزونه است.
 
همچنین این افزونه با در نظر نگرفتن کاراکتر‌های غیرمتنی مانند گیومه، پرانتز، نقطه و ویرگول، اصلاح خودکار اغلاط مصطلح را از جمله اصلاح خودکار «ۀ» و «ه» در انتهای کلمات مانند الآخرۀ انجام می‌دهد. اصلاح کلماتی که بدون «ة» درج شده‌اند مانند صلاه، رحمه، آخره و ثمره، اصلاح خودکار «ی» فارسی و «ی» نقطه‌دار عربی، اصلاح «ک» فارسی، اصلاح کلمات مصحف دارای الف مقصوره مانند سمٰوٰت، اسحٰق و صرٰط و نیز حذف علامت‌های اضافی و علامات وقف مانند «قلی» «صلی» «ج» «لا» «م» از دیگر قابلیت‌های آن است.
 
قرآن یار با اصلاح خودکار انواع «الف»، «ا»، «أ»، «إ»، «آ»، «ٱ» و همچنین اصلاح خودکار «ؤ» و «و» مانند مؤمن، یؤخذ، تؤمرون، اصلاح کلمات مشابهی که با «ت» و «ة» آخر تمام می‌شوند مانند رحمة و رحمت، اصلاح خودکار حروف «ئـ» «و» «ء» در داخل کلمات مانند مستهزءون و اولءک، اصلاح فاصله‌های اضافی و نیم‌فاصله‌ها و نیز اصلاح خودکار فاصله بین «واو» با کلمه بعدی مانند «و ایّاک»، «و ممّا» و «والّذین» به عنوان یک افزونه محسوب می‌شود.
 
همچنین تنظیم اتصال و انفصال بعد از کلمات «لا»، «ولا»، «ما»، «وما»، «ممّا»، «یا»، «هو»، «وهو»، «فهو»، «لهو»، «لو»، «فلا»، «فما»، اصلاح فاصله «الله» و «لله» با کلمات قبل از خود که با حروف «ا»، «د»، «ذ»، «ر»، «ز»، «و» مانند «وعدالله»، اصلاح خودکار کلماتی که بعد از «و» آخر، با «الف» یا بدون «الف» هستند مانند اولوا، یعفوا، ادعوا، اصلاح خودکار کلماتی که دو «و» دارند مانند داوود و رووس از دیگر قابلیت‌های آن است.
 
این افزونه در نسخه‌ ویندوز ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ مایکروسافت ورد قابل اجراست و مخاطبان قرآن‌یار مؤسسات و مراکز دینی، قرآن‌پژوهان، ناشران، محققان، نویسندگان، تایپیست‌ها، صفحه‌آراها، طراحان و تمامی کسانی هستند که می‌خواهند آیات را در سند‌های خود با املا و اعراب صحیحی داشته باشند.
 
انتهای پیام
captcha