علامه محمدرضا حکیمی دار فانی را وداع گفت
کد خبر: 3992422
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۹

علامه محمدرضا حکیمی دار فانی را وداع گفت

علامه محمدرضا حکیمی، مولف «الحیاة» و مجدِّد مکتب معارفی خراسان در شامگاه آخرین روز مردادماه، در سن 86 سالگی دار فانی را وداع گفت.

علامه محمدرضا حکیمی درگذشتبه گزارش ایکنا؛ شاگرد علامه محمدرضا حکیمی در گفت‌وگویی اظهار کرد: علامه حکیمی امشب به علت کهولت سن به ملکوت اعلا پیوست.

استاد محمدرضا حکیمی به علت ابتلا به کرونا و ضعف جسمانی ناشی از بیماری چندین بار طی ماه‌های اخیر در بیمارستان بستری و تحت درمان قرار گرفت، اما پس از بهبود وضعیت و با نظر پزشکان از بیمارستان ترخیص و روند درمان در منزل پیگیری می‌شد تا اینکه در ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه شامگاه 31 مردادماه، دار فانی را وداع گفت.

محمدرضا حکیمی در ۱۴ فروردین‌ماه سال ۱۳۱۴ در مشهد زاده شد. پدر او عبدالوهاب از یزد به مشهد مهاجرت کرده بود و از معتمدین و محترمین بازار محسوب می‌شد. حکیمی در سال ۱۳۲۰ تحصیلاتش را آغاز کرد. در سال ۱۳۲۶ وارد حوزه علمیه خراسان شد و تا ۲۰ سال از عمر خود را در این حوزه به تحصیل دروس مقدمات و سطح، خارج، فلسفه، ادبیات عرب، نجوم و تقویم گذراند. حکیمی اجازه اجتهاد را از آقا بزرگ تهرانی در سال ۱۳۴۸ شمسی دریافت کرد و از جمله اساتید او می‌توان از شیخ مجتبی قزوینی خراسانی، محمد تقی ادیب نیشابوری، احمد مدرس یزدی، سیدمحمدهادی میلانی، اسماعیل نجومیان و حاج سید‌ابوالحسن حافظیان یاد کرد.

آثاری در زمینه قرآن، فقه و اندیشه اسلامی با رویکرد اجتماعی و انقلابی از علامه حکیمی منتشر شده است. از جمله این آثار می‌توان به «جامعه‌سازی قرآنی»، «منهای فقر»، «خورشید مغرب»، «عاشورا: مظلومیتی مضاعف»، «عاشورا؛ عدالت»، «عاشورا؛ غزه»، «سه یار خراسانی در انقلاب»، «نان و کتاب»، «دانش مسلمین»، «بیدارگران اقالیم قبله»، «مکتب تفکیک»، «اجتهاد و تقلید در فلسفه» و «امام در عینیت جامعه» اشاره کرد. وی همچنین با رویکرد مکتب تفکیک به نقد برخی آراء حکمت متعالیه پرداخت که «معاد جسمانی در حکمت متعالیه» و «مقام عقل» در این خصوص قابل اشاره است.  

کتاب «الحیاة» یک دایرةالمعارف اسلامی است و از شهرت و اعتبار خاصی در جهان اسلام برخوردار است. این اثر ۱۲ جلدی به زبان عربی، نوشته زنده یاد محمدرضا حکیمی و دو برادرش علی و محمد حکیمی است. آغاز نگارش این کتاب در سال ۱۳۵۳ بوده و آخرین جلد آن در سال ۱۳۹۴ ش منتشر شده است. هدف نویسندگان، ارائه سیمای اسلام و تشیع، بر محور عدالت اجتماعی و آزادگی فردی بوده و منبع اصلی خود را قرآن و حدیث دانسته‌اند. احمد آرام شش جلد اول را به فارسی ترجمه کرده است.

كتاب «منهای فقر» اثری برگرفته‌ از مجموعه آثار علامه محمدرضا حكيمی و حاوی دیدگاه عدالت‌خواهانه علامه حکیمی و حاوی موضوعات اقتصادی در اسلام و نحوه مواجهه پيشوايان دينی با موضوع فقر است.

علی شریعتی او را به عنوان وصی خود جهت هرگونه دخل و تصرف در آثارش انتخاب کرده بود.

خانواده محمدرضا حکیمی در پی رحلت او در بیانیه‌ای اعلام کردند:

«انا لله و انا الیه راجعون 

یا ایتها النفس المطمئنه! ارجعی الی ربک راضیه مرضیه، فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی.

مرزبان توحید و فیلسوف عدالت، حامی محرومان و مستضعفان، استاد علامه محمّدرضا حکیمی، به ملکوت اعلی پیوست. فرزانه‌ای که علوی زیست و پس از عمری پُربرکت و تألیف بیش از یکصد کتاب و مقاله در مرزبانی از ارزش‌های توحیدی و انسانی به لقاءالله شتافت.

این ضایعه جان‌گداز را به حضور نورانی حضرت ولی عصر (عج) و دلسوختگان عدالت و انسانیت در سراسر گیتی تسلیت می‌گوییم. روح بلندش با سیّد آزادگان جهان، حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام محشور باد.»

خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) رحلت این عالم بزرگ و عالی مرتبه را به خاندان معظم حکیمی و خانواده بزرگ علم و اندیشه کشور تسلیت می‌گوید. 
انتهای پیام
captcha