عاشورا یک روز نیست؛ رزق و روزی است
کد خبر: 3991537
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
آیت‌الله رمضانی تبیین کرد؛

عاشورا یک روز نیست؛ رزق و روزی است

مدرس علوم عقلی و عرفانی حوزه‌ علمیه قم گفت: عاشورا یک روز و کربلا هم یک زمین نیست، عاشورا یک روز و کربلا نیز یک زمینه است و امید است که بتوانیم به فهم این نهضت دست پیدا کنیم و در قیامت با روی سپید با امام حسین(ع) روبرو شویم.

عاشورا یک روز نیست، بلکه رزق استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله حسن رمضانی، استاد علوم عقلی و عرفانی حوزه‌ علمیه قم، شامگاه گذشته 26 مردادماه، در هشتمین نشست از سلسله‌ نشست‌های حسینیه مجازی با موضوع «ابعاد عرفانی قیام عاشورا» که به همت مجمع عالی حکمت اسلامی خراسان برگزار شد، اظهار کرد: سعادت انسان به هدف آفرینش در گرو پیروی از روش، منش، کنش و واکنش امام حسین(ع) است و از خداوند می‌خواهیم که در مرحله نخست ما را موفق به فهم نهضت، راه و روش حسین(ع) بدارد و براساس آنچه که فهمیده‌ایم، موفق به عمل شویم و بر این اساس در قیامت با روی سپید با آن حضرت مواجه شویم.

وی عنوان کرد: در واقع عاشورا روز نیست، عاشورا روزی است و کربلا هم زمین نیست، بلکه یک زمینه است، زمینه‌ای برای اوج گرفتن و به سعادت رسیدن و به دیدار خدا دست یافتن و روزی واقعی و معنوی یعنی همین و منظور همان معارفی است که ما را به لقاءالله و فناءلله می‌رساند و تنها بر نان و... که جنبه ظاهری ما را تأمین می‌کند، خلاصه نمی‌شود.

مدرس علوم عقلی و عرفانی حوزه‌ علمیه قم بیان کرد: در حقیقت نهضت امام حسین(ع) و آنچه که از انسان کامل صادر می‌شود، مانند قرآن برای ظاهر و باطن است و همانگونه که قرآن را نمی‌توان در محدوده عبارات و الفاظ خلاصه کرد، انسان کامل و کار انسان کامل را هم نمی‌توان در ظاهر خلاصه کرد و همانطور که قرآن دارای ظاهر و باطنی است، انسان کامل و شأن انسان کامل را هم باید دارای ظاهر و باطنی دانست.

رمضانی عنوان کرد: نهضت امام حسین(ع) را اگر بخواهیم تحلیل کنیم، گاهی در حد یک واقعه تاریخی تحلیل می‌کنیم، گاهی فراتر می‌رویم، گاهی عمیق‌تر و گاهی نیز عمیق و عمیق‌تر به این حادثه عظیم می‌رسیم.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم تحلیل ظاهری حسین(ع) را داشته باشیم، باید بگوییم یزید امام حسین(ع) را بر سر دو راهی ذلت و عزت قرار داد و ایشان عزت و کشته شدن خود و خانواده خود را در راه خدا انتخاب کرد و فرمودند که معنا ندارد منی که فرزند زهرا(س) و رسول خدا(ص) هستم و خون علی مرتضی(ع) در رگ‌هایم جاری است، به زیر چتر ولایت فردی که ناپاک‌ است، بروم و من هیچگاه این ذلت را نخواهم پذیرفت.

مدرس علوم عقلی و عرفانی حوزه‌ علمیه قم بیان کرد: امروزه در شرایطی که در آن قرار داریم، از سوی آمریکا به ما توصیه می‌شود که برای حل مسائل خود عقب‌نشینی کنید و از حزب‌الله حمایت نکنید، اما مقام معظم رهبری در پاسخ به این توصیه‌ها، فرمایشاتی را در جلسات خصوصی و عمومی مطرح کردند و فرمودند که هیچ انسان عزت‌مداری نمی‌تواند آن‌ها را که مظلوم هستند، نادیده بگیرد، زیرا در این صورت ما جواب خون شهدا و انسان‌های هشیار سراسر عالم را چه باید بدهیم.

رمضانی تصریح کرد: همچنین ایشان فرمودند که جواب امیرمومنان(ع) را که به دو فرزند بزرگوار خود توصیه کردند که همواره پشتیبان مظلوم و دشمن ظالم باشید، چه بدهیم، در صورتی که انسان‌های آزاداندیش و عزت‌مدار تا قیامت مخاطب این توصیه خواهند بود و از این‌رو ما نمی‌توانیم نسبت به انسان‌های مظلوم، در جهت منافع خود بی‌تفاوت باشیم.

وی در پایان ابراز کرد: در واقع این‌ها نکاتی است که حسین‌بن علی(ع) با قیام خود به ما آموخته است و باید امروز در برابر این پیشنهادهایی که از سوی دشمن به ما می‌شود، منفعلانه عمل کنیم و نسبت به آن‌ها بی‌توجه باشیم، اما اگر نسبت به این پیشنهادها توجه داشته باشیم و از پشتیبانی‌های خود عقب‌نشینی کنیم تا مشکلاتمان حل شود، نخست بنا به فرمایش مقام معظم رهبری این مشکلات حل نخواهد شد و همچنین اگر هم حل شود، ارزش ندارد برای چند صباحی که ما زندگی ظاهری داشته باشیم، در برابر خون، خانواده شهدا و انسان‌های بیدار سراسر عالم اینگونه عمل کنیم و نتوانیم جوابگوی آن‌ها باشیم.

انتهای پیام
captcha