ظرفیت رسانه را برای مقابله با جنگ روانی دشمن به کار بگیریم
کد خبر: 3990183
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
سیدحسن نصرالله:

ظرفیت رسانه را برای مقابله با جنگ روانی دشمن به کار بگیریم

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی مجلس عاشورایی شب گذشته در جنوب بیروت، مبارزه رسانه‌ای با هجمه‌های دنیای مجازی را مسئولیت همه توصیف کرد و گفت باید تهدیدها را به فرصت مبدل ساخت.

به گزارش ایکنا به نقل از المنار، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی شب گذشته خود در شورای مرکزی عاشورا گفت: جنگ روانی و رسانه‌ای که در هر نقطه از جهان علیه مقاومت و مستضعفین در حال انجام است، نباید دست کم گرفته شود.

دبیرکل حزب‌الله با بیان اینکه همه جنگ‌ها جنگ نظامی نیست، گفت: همین اتفاق در مورد امام حسین(ع) رخ داد که او را به قیام علیه خلیفه شرعی و قانونی متهم کردند و برخی هم گفتند که امام حسین(ع) برای مال و جاه و قدرت قیام کرد و برخی هم گفتند که حادثه عاشورا یک اختلاف عشیره‌ای بوده و برخی هم می‌گویند که این داستان خصوصی و شخصی است و بدین ترتیب جنگ روانی و رسانه‌ای ادمه دارد و شواهد زیادی دارد.

وی افزود: ما باید از ظرفیت‌های موجود رسانه‌ای و اطلاع رسانی برای مواجهه با جنگ روانی مبتنی بر دروغ، تهمت و تحریف حقایق استفاده کنیم. قرآن یک قاعده مستحکم ایجاد کرده است تا جنگ روانی دشمن بر ما تأثیر نگذارد و ما را به شک، پوچی و ناامیدی نرساند.

دبیرکل حزب‌الله با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم که خداوند در آن می‌فرماید: يا ايها الذين امنوا إن جاءكم فاسق بنبأ فتبينوا…. یعنی هر خبری نباید پذیرفته شود، بلکه باید قبل از انتشار آن روشن و تأیید شود، گفت: در تقابل رسانه‌ای ما چه دفاعی و چه هجومی رعایت اصولی لازم است، از جمله اینکه موضع ما برای مردم به شکلی شفاف ارائه شود به گونه‌ای که با منطق و استدلال همراه باشد تا مردم خود قدرت تحلیل پیدا کنند و موضع خود را بگیرند. نباید بدون آگاهی قدم برداشت باید در انتقال واقعیت‌ها صادقانه سخن گفت نه به کسی افترا بزنیم و نه کسی را بی دلیل متهم کنیم و کسی را مورد توهین یا نفرین قرار ندهیم.

نصرالله با بیان اینکه نبرد رسانه‌ای مسئولیت همگان است و همه در آن حضور دارند، گفت: امروز خطرناک‌ترین و مهم‌ترین رسانه ها، شبکه‌های اجتماعی هستند که موجب شده همه بخشی از جبهه رسانه‌ای دفاعی یا هجومی باشند.

دبیر کل حزب الله با بیان اینکه رسانه‌های اجتماعی همزمان هم تهدید و هم فرصت هستند، گفت: ما نباید در دام تهدیدها بیفتیم. باید تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و از آن استفاده کنیم و آن را از دست ندهیم.

وی تصریح کرد: در ایالات متحده صداهای زیادی برای کنترل شبکه‌های اجتماعی وجود دارد زیرا در گسترش نفرت، خشونت و جنایت نقش دارند.

دبیر کل حزب الله گفت: ما امروز در لبنان، نبردی بسیار حساس و طولانی را پیش رو داریم؛ از همین رو جامعه مقاومت و مردم آن باید هوشیار و با بصیرت و مسئولیت‌پذیر باشند.

وی افزود: ما مدعی نیستیم که می‌توانیم شبکه‌های اجتماعی را کنترل کنیم و نمی‌توانیم هیچ رهبر سیاسی را مسئول پیام‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی قرار دهیم.

وی افزود: وقتی می‌خواهیم از مواضع یکی در مسائل سیاسی و غیره انتقاد کنیم، نباید شخصیت او را هدف بگیریم. انتقاد حق هر کسی است، اما توهین و افترا جایز نیست. هیچ کسی حق ندارد با ما چنین رفتاری داشته باشند و ما هم حق نداریم با دیگران این گونه باشیم و اگر کسی رفتار ناشایستی کرد ما نباید مقابله به مثل کنیم، زیرا از کوزه همان تراود که در اوست.

دبیرکل حزب الله با بیان اینکه دشنام و نفرین نشانه قدرت نیست، گفت: قدرتمند، کسی است که اندیشه‌ها را مطرح می‌کند و به بحث می‌گذارد در حالی که برخی می‌خواهند با انتقادهای خود به طائفه‌گری و اختلافات سیاسی دامن بزنند که کینه‌ها را بیشتر و دوستان و متحدان را از هم دور می‌کند؛ بنابراین موضوع رسانه بخشی اساسی از نبرد امروز است؛ کما اینکه این قضیه درباره واقعه کربلا هم صدق می‌کند.

انتهای پیام
captcha