قرآن در رأس امور هیئت‌های مذهبی باشد
کد خبر: 3989923
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
قرآن و عاشورا / ۱

قرآن در رأس امور هیئت‌های مذهبی باشد

پیشکسوت قرآنی فارس با تأکید بر اینکه قرآن باید در رأس امور هیئت‌های مذهبی قرار گیرد، گفت: آنچه موجب سعادت و رستگاری می‌شود تمسک به قرآن و عترت است و در جلسات مذهبی تمسک به قرآن و اهل‌بیت(ع) در کنار هم اثربخشی مطلوب را دارد.

لیلی رشیدی، پیشکسوت قرآنی فارس، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، ضمن تسلیت فرا رسیدن ماه محرم، قرآن‌محوری را اولویت هیئت‌های مذهبی دانست و گفت: راه رسیدن به کمال تمسک به قرآن و عترت در کنار هم است.

وی افزود: آنچه موجب سعادت و رستگاری می‌شود تمسک به قرآن و عترت است و در جلسات مذهبی تمسک به قرآن و اهل‌بیت(ع) در کنار هم اثربخشی مطلوب را دارد.

رشیدی با تأکید بر اینکه قرآن باید در رأس امور هیئت‌های مذهبی قرار گیرد، گفت: در جلساتی که با نیت اهل‌بیت(ع) برگزار می‌شود باید از نور کلام‌الله نیز بهره گرفت چراکه رسیدن به کمال و رستگاری زمانی محقق می‌شود که قرآن و عترت را در کنار هم بدانیم.

این پیشکسوت قرآنی فارس، هیئت‌های مذهبی کشور را ظرفیت بزرگی برای آموزش قرآن برشمرد و افزود: باید در طول دهه اول محرم همواره برنامه‌های ختم قرآن به نیت شهدای دشت کربلا برگزار شود و در شام عاشورا نیز ختم دست جمعی قرآن اجرایی شود.

وی یکی‌ از پایه‌های اصلی هیئت‌های مذهبی را داشتن مربی قرآن دانست و افزود: استعدادهای قرآنی عمدتاً از جلسات قرآنی هیئت‌های مذهبی شناسایی می‌شوند از این‌رو باید توجه به برنامه‌های قرآنی در هیئت‌های مذهبی همواره اولویت باشد.

رشیدی با بیان اینکه باطن عاشورا، قرآن است، گفت: قرآن در بسیاری از مراسم‌ ما مهجور است، هیئت‌ها باید در کنار عزاداری، تلاوت قرآن و در کنار آن دقایقی به تفسیر آیات نیز بپردازند که این کار، مراسم را بسیار زیباتر خواهد کرد. متأسفانه در مراسم مذهبی، میان ائمه(ع) و قرآن فاصله افتاده و با وجود اینکه حرکت اهل بیت(ع) در همه لحظات زندگی بر اساس قرآن بوده است، اما در بسیاری از مراسم به بحث حضور قاری و تلاوت آیات قرآن کریم توجه نمی‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه ائمه(ع) تمام حرکت‌های خود را بر اساس موازین قرآنی انجام می‌دادند، مسئولان جلسات و هیئت‌های مذهبی از این نکته غافل شده‌اند و احساس می‌کنند در مراسم عزاداری قرآن جایگاهی ندارد، حتی متأسفانه سخنرانانی که به این مراسم دعوت می‌شوند نیز در این زمینه غفلت کرده‌اند و کمتر شنیده شده، سخنران متذکر شود که در مراسم عزاداری چندین آیه تلاوت شود، قطع به یقین اگر مراسمی با قرائت قرآن همراه باشد، برکت بیشتری هم دارد.

رشیدی با بیان اینکه سازمان‌های مرتبط با هیئت‌های مذهبی باید در زمینه تلاوت قرآن در مراسم مذهبی توجه بیشتری داشته باشند، گفت: قبل از هر چیز باید فلسفه عاشورا، فرهنگ عاشورایی و محرم برای مردم به صورت دقیق بازگو شود تا افراد درک و ضرورت درست‌تری نسبت به قرائت قرآن در هیئت‌های مذهبی پیدا کنند و آن را به عنوان یک دغدغه به مسئولان هیئت‌ها بازگو کنند تا آنان نیز توجه ویژه‌ای نسبت به این امر داشته باشند و با فرهنگ‌سازی در این زمینه دیگر شاهد مراسمی بدون تلاوت آیات آسمانی قرآن کریم و تفکر و تدبر در آن نباشیم.

انتهای پیام
captcha