مبانی قرآنی اندیشه مهدویت
کد خبر: 3985800
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۸

مبانی قرآنی اندیشه مهدویت

شهید آیت‌الله مطهری، یکی از متفکران انقلاب اسلامی سخنانی پیرامون اندیشه مهدویت به خصوص در آیات قرآن دارند که به‌مناسبت فرارسیدن روز جمعه مروری بر بعضی از این سخنان داریم.

انديشه پيروزى نهايى نيروى حق و صلح و عدالت بر نيروى باطل و ستيز و ظلم، گسترش جهانى ايمان اسلامى، استقرار كامل و همه ‏جانبه ارزش‌هاى انسانى، تشكيل مدينه فاضله و جامعه ايده‌آل و بالاخره اجراى اين ايده عمومى و انسانى به وسيله شخصيتى مقدس و عالى‏قدر كه در روايات متواتر اسلامى از او به «مهدى» تعبير شده است به حسب اصل و ريشه، قرآنى است.

اين قرآن مجيد است كه با قاطعيت تمام نخست پيروزى نهايى ايمان اسلامى: (هُوَ الَّذى ارْسَلَ رَسولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدّين كُلِّهِ و لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكونَ: توبه / 33 و «صف»/ 9)، دوم غلبه قطعى صالحان و متقيان: (وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِى الزَّبورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ انَّ الْارْضَ يَرِثُها عِبادِىَ الصّالِحونَ: انبياء/ 105)، سوم كوتاه شدن دست ستمكاران و جباران براى هميشه: (وَ نُريدُ انْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفوا فِى الْارْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ. وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِى الْارْضِ وَ نُرِىَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنودَهُما مِنْهُمْ ما كانوا يَحْذَرونَ: قصص/ 5 و 6) و چهارم آينده درخشان و سعادتمندانه بشريت: (قالَ موسى‏ لِقَوْمِهِ اسْتَعينوا بِاللَّهِ وَ اصْبِروا انَّ الْارْضَ لِلّهِ يورِثُها مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقينَ: اعراف/ 128) را نويد داده است.

اميد و آرزوى تحقق نويد كلى جهانى انسانى (پيروزى نهايى نيروى حق و صلح و عدالت بر نيروى باطل و ستيز و ظلم، گسترش جهانى ايمان اسلامى) که در زبان روايات اسلامى «انتظار فرج» خوانده شده و به‌عنوان افضل عبادات شمرده شده است - علاوه بر آیاتی که ذکر شد - از يک اصل كلى اسلامى و قرآنى ديگر استنتاج مى‌شود و آن اصل حرمت يأس از روح اللَّه است. «وَلَا تَيْأَسُوا مِن رَّوْحِ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ؛ و از رحمت خدا نومید مباشید که هرگز جز کافران هیچ کس از رحمت خدا نومید نیست» (آیه 87 سوره یوسف).

مردم مؤمن به عنايات الهى، هرگز و در هيچ شرايطى اميد خويش را از دست نمى‌‏دهند و تسليم يأس و نااميدى و بيهوده‏‌گرايى نمی‌شوند.

چيزى كه هست اين انتظار فرج و اين عدم يأس از روح اللَّه در مورد يک عنايت عمومى و بشرى است نه شخصى يا گروهى و به علاوه توأم است با نويدهاى خاص و مشخص كه به آن قطعيت داده است.

منبع: مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (قيام و انقلاب مهدى عليه السلام)، جلد ‏24، صفحه: 406-405، با تلخیص و ویرایش جزئی.

انتهای پیام
captcha