ابلاغ برگزاری آزمون‌های حفظ عمومی قرآن / اجرا از نیمه دوم سال
کد خبر: 3982282
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
بحرالعلوم خبر داد:

ابلاغ برگزاری آزمون‌های حفظ عمومی قرآن / اجرا از نیمه دوم سال

مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه اجرایی آزمون‌های حفظ عمومی قرآن به دستگاه‌ها،‌ گفت: این نوع از آزمون متفاوت از آزمون تخصصی حفظ قرآن بوده و پیش‌بینی می‌شود از نیمه دوم سال شاهد اجرای آن باشیم.

ابلاغ برگزاری آزمون‌های حفظ عمومی قرآن / اجرای آزمون‌ها از نیمه دوم سال

محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با بیان اینکه یکی از اقدامات طراحی شده در راهبردهای طرح ملی حفظ قرآن کریم، تدوین آزمون‌های حفظ عمومی بوده است، گفت: چند سال قبل اجرای این آزمون‌ها مصوب، اما ابلاغ نشد. طی روزهای گذشته و پس از برگزاری جلسات متعدد ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، بحث آیین‌نامه‌ اجرایی آزمون حفظ عمومی به امضا رسید و در ادامه به دستگاه‌ها ابلاغ شد.

وی به برگزاری آزمون‌های حفظ تخصصی قرآن از سال‌ها قبل اشاره کرد و افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آزمون تخصصی حفظ قرآن کریم از سال 1385 از سوی سازمان تبلیغات اسلامی انجام می‌شد‌ تا به حافظان قرآن کریم مدرک تخصصی اعطاء شود.

اجرای آزمون با محوریت سازمان تبلیغات

بحرالعلوم تصریح کرد: بر اساس ابلاغیه‌، سازمان تبلیغات اسلامی محور اصلی این آزمون‌ها خواهد بود، همچنین دستگاه‌های دولتی و موسسات قرآن و عترت مورد تأیید و دارای ظرفیت نیز می‌توانند با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی برای کارکنان خود یا برای عموم مردم این آزمون را برگزار کنند.

نظارت از طریق کمیته علمی استانی 

معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد:‌ به ازای شورای تخصصی حافظان قرآن کریم که برای آزمون‌های حفظ تخصصی قرآن در سازمان دارالقرآن الکریم تشکیل می‌شود، برای آزمون‌های حفظ عمومی قرآن نیز یک کمیته علمی با حضور سه تا پنج نفر از حافظان مطرح هر استان تشکیل می‌شود تا بر کیفیت اجرای آن نظارت داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه این آزمون‌ها متمرکز نبوده، زمان برگزاری مشخصی ندارد و مستمر است، گفت: ابلاغیه طی روزهای آینده به سازمان دارالقرآن الکریم ارسال می‌شود تا این سازمان نیز به لحاظ نرم‌افزاری و ایجاد زیرساخت‌ها آماده شود؛‌ بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود، اگر مشکل خاصی به وجود نیاید، از نیمه دوم سال 1400 برگزاری این آزمون‌ها آغاز شود.

تعریف مزایا برای دارندگان مدرک حفظ عمومی قرآن 

مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در پاسخ به سوالی در مورد تعریف مزایا برای دارندگان مدرک حفظ عمومی قرآن، گفت:‌ این موضوع به صورت مبسوط در ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد برای این آزمون مزایایی در نظر گرفته شود که در آینده نهایی و ابلاغ خواهد شد.

معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در پایان به برخی تفاوت‌های آزمون حفظ تخصصی قرآن با آزمون حفظ عمومی اشاره و اظهار کرد: آزمون حفظ تخصصی قرآن از حفظ ۱۰ جز به بالا تعریف شده است، اما در حفظ عمومی قرآن از حفظ یک جز تا حفظ کل و برگزاری آزمون‌ در ۱۰ مقطع تعریف شده است. همچنین در بحث کیفیت نیز در حفظ تخصصی، علاوه بر حفظ، صوت، لحن، تجوید، وقف و ابتدا و مفاهیم مورد توجه جدی است، اما در آزمون عمومی‌ حفظ قرآن، تنها حفظ و در برخی مقاطع به مفاهیم و تا حدودی هم تجوید در سطوح اولیه، توجه می‌شود،‌ بنابر این به لحاظ کیفی در حفظ عمومی قرآن سطح پایین‌تری از حفظ مد نظر است.

انتهای پیام
captcha