فقدان عدالت و تبعیض طبقاتی؛ دلایل اصلی قلم‌گریزی در جامعه
کد خبر: 3981971
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
حجت‌الاسلام ادیب‌یزدی تبیین کرد؛

فقدان عدالت و تبعیض طبقاتی؛ دلایل اصلی قلم‌گریزی در جامعه

کارشناس دینی و خطیب کشوری با بیان اینکه فقدان عدالت و تبعیض طبقاتی، دلایل اصلی قلم‌گریزی در جامعه هستند، گفت: قلم می‌تواند شیوه بهره‌گیری بهینه از امنیت در جامعه را ارائه کند.

فقدان عدالت و تبعیض طبقاتی؛ دلایل اصلی قلم‌گریزی در جامعهبه گزارش ایکنا، امروز، 14 تيرماه است که به پيشنهاد انجمن قلم ايران و تصويب شورای فرهنگ عمومی به عنوان «روز قلم» در تقويم رسمی جمهوری اسلامی ايران به ثبت رسيده است. حرمت قلم چنان است که پروردگار عالمیان در اولین آیات الهی خود به پیامبر اکرم(ص) از آن یاد می‌کند.

سوگند خداوند در قرآن به نام قلم، گویاترین شاهد بر شرافت و قداست آن است «ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ؛ سوگند به قلم و آنچه نویسند». در جایی که خداوند، صاحب هستی به آفریده‌ای از آفریده‌های خود قسم یاد می‌کند، بشر در چه جایگاهی می‌تواند از ارج و منزلت آن سخن براند. در نخستین ارتباط وحیانی رسول خدا(ص) با مبدأ هستی در غار حرا، سخن از قلم به میان می‌آید تا جایی که خداوند خود را این گونه معرفی می‌کند: «الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ؛ آن که با قلم آموخت».

اهمیت قلم و جایگاه آن در جامعه امروز یکی از موضوعات بسیار مهمی است که باید بدان پرداخته شود. همانگونه که ‌اشاره شد، خداوند متعال در قرآن کریم بر قلم قسم یاد کرده است؛ در حالی که همین قلم گاهی به دست کسانی می‌افتد که با نشر مطالب مختلف، از آن سوء استفاده کرده و از بیان حقایق امتناع می‌کنند. بررسی و واکاوی این موضوع برای مقابله با ظالمان به قلم از جمله نکاتی است که باید از سوی علما، جامعه دانشگاهی و روشنفکران وفادار به قلم به درستی پیگیری شود.

یکی از مشکلات فرهنگی جامعه امروز ما ترس از نوشتن و قلم‌گریزی است که دلایل ویژه خود را دارد. شاید یکی از علل این مسئله، فقدان عدالت و تبعیض طبقاتی باشد که باعث شده است تا جو جامعه آن‌چنان تاریک و سرد باشد که آحاد مردم قلم‌گریز شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی ادیب یزدی، مشاور رسانه ملی و خطیب کشورمان در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با اهمیت قلم و جایگاه آن در جامعه امروزی اظهار کرد: قلم یکی از مراتب بسیار والای خلقت بوده و خداوند تبارک و تعالی خلقت آن را در جوار خلقت لوح قرار داده است. لذا خلقت لوح و قلم مشابه و در حد و شأن یکدیگر است و لوح عبارت است از آن صفحه‌ای که تمام مقدرات، مشیات، اراده‌ها و حتی افعال الهی در آن تقریظ پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه لوح همان دفتر کار پروردگار متعال است که همه مقدرات در آن از سوی قلم رقم زده می‌شود، بیان کرد: بنابراین، خداوند عالم نیز تمامی منویات مبارک خویش را با قلم ترسیم می‌کند و ابتدای هر امر و خلقتی با قلم آغاز می‌شود. پس قلم مرتبه عرشی و بسیار متعالی و والا دارد.

حجت‌الاسلام ادیب یزدی تصریح کرد: همین جایگاه والای قلم باعث شده است تا خداوند متعال در قرآن کریم نیز به قلم قسم یاد ‌کند و در ذیل مفهوم والای قلم نیز حضرات مفسران مطالب فراوانی دارند که می‌توان بدان مراجعه کرد. قلم جایگاه بسیار والایی دارد و زمانی که به دست اهل شرف و شرافت بیفتد، می‌تواند مراتب توحید، کمال و شناخت پروردگار را برای انسان ترسیم کند و انسان به برکت قلم به مقامات عالی برسد و آنچه را که می‌خواهد پیدا کند.

این خطیب کشورمان با بیان اینکه اهل قلم از همان ابتدا در اسلام محبوب بوده‌اند، گفت: البته این قلم، ماورایی بوده است که موجبات محبوبیت اهل قلم را ایجاد کرده بود. قلمی نیز که امروز در اختیار جامعه و مردم قرار دارد، صورتی از قلم است که مردم می‌توانند به وسیله آن بنگارند و افکار بلند خود را در اختیار دیگران قرار دهند.

وی ادامه داد: اما متأسفانه امروز این قلم در جامعه به شدت مظلوم و بلکه مطرود است، یعنی قلم در میان آحاد جامعه ما طرف توجه نیست. یکی از دلایل این مسئله نیز این است که اهل قلم به قلم ظلم کردند و آن‌طور که باید و شاید قلم و محصولات آن را به درستی به مردم معرفی نکردند و یا اینکه از قلم همان‌گونه از علم برای تولید بمب اتمی سوء استفاده شد، سوء استفاده کردند.

حجت‌الاسلام ادیب یزدی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: بسیاری از غرب‌زدگان در جامعه ما به قلم ظلم کردند و غرب را آن‌چنان برای مردم ترسیم کردند که مردم بدون هیچ‌گونه تحقیق و مطالعه‌ای شیفته غرب شده و حتی از کشور خود نیز متنفر شدند که این نتیجه سوء استفاده از قلم بود و به دست ظالمان به قلم رخ داد.

این کارشناس دینی بیان کرد: امروز نیز قلم در جامعه ما متأسفانه نه مظلوم، بلکه مطرود است و خیلی طرف توجه نیست؛ چراکه اگر طرف توجه بود، این‌گونه نبود که بهترین کتاب‌های ما در تیراژ 200 عدد منتشر شوند. این مسئله نشان دهنده آن است که ما در جامعه هم به قلم توجه نکرده‌ایم و هم جایگاه کتاب و مطالعه و اهل قلم را نمی‌دانیم. امروز باید این مسئله در جامعه مورد ریشه‌یابی قرار گیرد که چرا به قلم ظلم شده و اهل قلم طرف توجه نیستند. امیدوار هستیم که با بررسی و واکاوی این موضوع، مشکلات موجود در این حوزه برطرف شده و به جامعه‌ای مطالعه‌گر، اهل تحقیق و اهل دقت دست پیدا کنیم.

وی در ادامه با اشاره به وجود مشکل قلم‌گریزی و ترس از نوشتن در سطح جامعه تصریح کرد: یکی از دلایل مهم و تأثیرگذار در رابطه با مسئله قلم‌گریزی در جامعه، عدم وجود عدالت است. فقدان عدالت در جامعه باعث شده است تا بسیاری از مواهب الهی به گوشه‌ای پرتاب شده و مورد توجه نباشد. وجود تبعیض طبقاتی آن‌چنان جو جامعه را تخریب و آلوده کرده است که مردم قلم‌گریز شده‌اند و این قلم‌گریزی از نشانه‌های جامعه ظلمت‌زده و تاریک است. این‌ها نکاتی است که باعث شده است تا بسیاری از روشن‌فکران، دانشگاهیان و علمای بزرگی که اغلب ایشان گمنام نیز هستند، مورد توجه قرار نگیرند و جامعه نه فقط به سمت قلم‌گریزی بلکه به سوی علم‌گریزی و معرفت‌گریزی نیز حرکت کند.

حجت‌الاسلام ادیب یزدی در ادامه با اشاره به مسئله سوء استفاده از قلم از سوی ظالمان به قلم و نحوه برخورد و مواجهه با این موضوع، تصریح کرد: در این راستا باید با قلم‌های اهل دل، اهل صلاح و اهل تقوا تأثیر ظالمان به قلم را از بین برده و ایشان را بیدار کنیم. کاری که از دست قلم برمی‌آید، به هیچ وجه از دست موشک و مسلسل برنخواهد آمد. از جمله عجایب قلم، ماندگاری آن است و خداوند متعال نیز آن را یاری می‌کند.

مشاور سازمان صدا و سیما در ادامه با بیان اینکه باید از قلم برای گسترش، تعمیق و استفاده بهینه از امنیت بهره‌گیری شود، گفت: قلم می‌تواند از آنچه که مسلسل و موشک به عنوان امنیت در جامعه برقرار کرده‌اند، به نحو احسن استفاده کرده و موجب رشد و تعالی جامعه شود.

وی در پایان اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی فداکاری‌های فراوان و خون‌های پاکی همچون خون شهید حاج قاسم سلیمانی و یاران وفادارش فدا شده تا امنیت جامعه تأمین شود اما برای تعمیق و استفاده بهینه از این امنیت که مرهون خون شهداست، برنامه چندانی نداریم که در این زمینه، قلم می‌تواند شیوه بهره‌گیری بهینه از امنیت در جامعه را به خوبی ارائه کند.

انتهای پیام
captcha