عمده مانع ازدواج جوانان اخلاقی است / عبور 13 میلیون جوان از سن ازدواج
کد خبر: 3981353
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳
در مراسم رونمایی از کتاب موانع اخلاقی ازدواج بیان شد:

عمده مانع ازدواج جوانان اخلاقی است / عبور 13 میلیون جوان از سن ازدواج

مراسم رونمایی از کتاب موانع اخلاقی ازدواج، دهم تیرماه با حضور نویسنده و ناظر طرح برگزار شد و در آن ضمن برشمردن 23 مانع برای ازدواج جوانان، تاکید شد که عمده این موانع اخلاقی است.

ارسال//عمده مانع ازدواج جوانان اخلاقی است/ عبور 13 میلیون جوان از سن ازدواجبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر جدیری، ناظر طرح کتاب موانع اخلاقی ازدواج جوانان و راهکارهای رفع آن، دهم تیرماه در مراسم رونمایی از این کتاب که از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های کتاب نگاه اخلاقی به ازدواج و موانع است؛ در بحث ازدواج آثار زیاد و فاخری تولید شده است ولی اینکه صرفاً به آن نگاه اخلاقی شود، کمتر دیده‌ایم.

وی افزود: البته ریشه خیلی از موانع غیر اخلاقی ازدواج هم به موانع اخلاقی بازگشت دارد؛ اینکه مسائل اقتصادی بهانه برای عدم ازدواج باشد، شاید همین مشکل هم به نحوی با بحث اخلاقی مرتبط است.

جدیری اظهار کرد: پژوهش‌های میدانی ملی هم در این اثر به خوبی مورد استناد قرار گرفته و از حدسیات و گمانه‌زنی‌ها پرهیز شده است؛ همچنین کتب اخلاقی از اصطلاحات دشوار زیادی استفاده می‌کنند، ولی این کتاب عاری از این مسئله است و این هم از ویژگی‌های مثبت محسوب می‌شود. کتاب، قلم روان و همه فهمی دارد و این روانی در مباحث اخلاقی حسن بزرگی است.

پژوهشگر و نویسنده حوزه خانواده، تصریح کرد: استفاده از منابع فراوان اعم از کتاب و مقاله و درگاه‌های اینترنتی نشانه تتبع خوب مؤلف و تحقیق و زحمات زیادی است که کشیده شده است همچنین دید نویسنده چون آثار متعددی درباره ازدواج نوشته است متقن، روشن و وسیع است. 

نگرانی از وضع ازدواج جوانان

وی اضافه کرد: امروز نگرانی عمیقی از وضعیت ازدواج و تأخیر در آن و تجرد قطعی حتی در بین خانواده‌های مذهبی‌ها دیده می‌شود و تولید چنین آثاری ان‌شاءالله بتواند به رفع موانع کمک کرده و شاهد افزایش ازدواج جوانان باشیم. 

وی یادآور شد: در مقدمه این کتاب 23 مانع برای ازدواج ذکر شده که عمدتاً موضوعات غیر اخلاقی است در حالی که عمده موانع به ظاهر غیراخلاقی ازدواج هم به اخلاق برمی‌گردد، لذا بدبینی، سختگیری والدین، مداخله والدین و ترس به عنوان برخی موانع مورد بررسی گرفته است.

13میلیون نفر در صف ازدواج

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین اصغر هادی، عضو هیئت علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و نویسنده این کتاب، بیان کرد: در فصل اول به بیان کلیات و مفهوم‌شناسی بسنده کرده‌ام و ضرورت کار بیان شده است؛ امروز ما در کشور با 13 میلیون جوان که از وقت ازدواج آنها گذشته است، روبرو هستیم؛ برخی اصلاً قصد ازدواج ندارند یا تأخیر در ازدواج داشته و دارند.  

سردبیر فصلنامه اخلاق با بیان اینکه روش تألیف کتابخانه‌ای است، اضافه کرد: در فصل دوم پیشینه پژوهشی موانع اخلاقی بیان شده است؛ تقریبا تمامی آثاری را که قبل از بنده در این باره نوشته شده است، مورد اشاره قرار داده‌ام؛ آثاری که به این موضوع پرداخته بودند 23 مانع اعم از فردی و خانوادگی و اجتماعی و اقتصادی برای ازدواج برشمردند، سربازی، مشکلات تحصیلی، سن، مشکلات عاطفی، نبود خواستگار مناسب، جداشدن از گذشته و کمرنگ شدن اخلاق و بی‌اعتمادی از موانع مهم ذکر شده بوده است.

نویسنده کتاب موانع اخلاقی ازدواج تصریح کرد: یکسری موانع مشترک بین فرد و خانواده است؛ سوابق ناپسند، تجمل‌گرایی، چشم و هم چشمی، توقعات زیاد و مسئولیت‌ناپذیری از جمله این عوامل است؛ در ذکر این عوامل و راهکارهای رفع نگاه اخلاقی در کمتر آثاری دیده شد یا اصلا وجود نداشت، لذا بنده از منظر اخلاقی به آن پرداختم. به این موضوع در فصل سوم کتاب پرداخته شده است.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: برخی عوامل مانند انحرافات جنسی، بدبینی و ترس، به خود جوانان و برخی مانند سختگیری و تجمل‌گرایی به خانواده و فرد برمی‌گردد. کمرنگ شدن اعتقاد به خدا، تغییر ملاک‌ها و ارزش‌ها، کمرنگ شدن امر به معروف، الگوهای غلط و محیط نامناسب در کنار زندگی تقلیدی هم از جمله موانع اخلاقی ازدواج است.  

هادی افزود: در فصل چهارم راهکارها از نگاه تربیت اخلاقی بیان شده است؛ البته بین تربیت اخلاقی و اخلاق و تربیت فرق وجود دارد؛ تربیت اخلاقی، فرایند رسیدن به یک صفت خوب یا بد و مراحل عملیاتی آن است و اخلاق بیان یکسری موارد منطبق بر اخلاق مانند صفات پسندیده است. 

یادآور می‌شود، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی، دارنده سطح چهار فقه و اصول از حوزه قم است و مقالات متعددی در مجلات بین‌المللی به چاپ رسانده است؛ معناشناسی عبودیت در قرآن، الگوهای ارتباطی زوجین با نگرش اسلام، راه‌های شناخت همسر و ناراستی در خانواده از جمله آثار این استاد و پژوهشگر خانواده است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید کتاب می‌توانند با شماره  09138160223 تماس بگیرند.

انتهای پیام
captcha