عبور صفحات معارفی رسانه‌ها از خروجی مهم جلسه شورای توسعه
کد خبر: 3967328
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵

عبور صفحات معارفی رسانه‌ها از خروجی مهم جلسه شورای توسعه

صفحات معارفی رسانه‌ها امروز ششم اردیبهشت‌ماه همچون روزهای گذشته حجم بالایی از مطالب خود را به محتواهای معارفی متناسب با ماه مبارک رمضان اختصاص داده‌اند، این در حالی است که روز گذشته جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که از آن به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌ساز قرآنی کشور یاد می‌شود، برگزار شد و خروجی مهمی هم داشت که صفحات معارفی رسانه‌ها از آن عبور کردند.

عبور صفحات معارفی رسانه‌ها از خروجی مهم جلسه شورای توسعه

به گزارش ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها امروز بیشتر خبرهای خود را به اخبار معارفی پیرامون ماه مبارک رمضان و مسائل شرعی مربوط به آن اختصاص داده‌اند. این در حالی است که روز گذشته جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد و مصوبات مهمی هم در ان به تصویب رسید، اما کمتر رسانه‌ای به انتشار اخبار آن در روز گذشته و امروز پرداخت. در ادامه نگاهی گذرا به صفحات معارفی رسانه‌ها داریم.

فارس

خبرگزاری فارس امروز ششم اردیبهشت‌ماه در صفحه قرآن و معارف دینی به بررسی حکم نماز و روزه در وطن سابق و وطن پدری پرداخته است. فارس پاسخ این حکم شرعی را از حجت‌الاسلام «حسین خادم‌الخمسه»، کارشناس امور دینی جویا شده و آن را برای مخاطبان خود به اشتراک گذاشته است.

«شرح جزء ۱۳ قرآن/ راه ورود به بهشت از نظر پیامبر‌(ص)»،‌ «دعای روز سیزدهم ماه رمضان/ به پرهیزگاری و هم‌نشینی با نیکان توفیقم ده» و «ترتیل جزء ۱۳ قرآن کریم+صوت و متن آیات» بخش دیگری از مطالب خبری منتشر شده در صفحه قرآن و معارف دینی خبرگزاری فارس است.

این خبرگزاری همچنین در گزارشی به بررسی آخرین وضعیت نمایشگاه مجازی قرآن کریم پرداخته است. این خبرگزاری در بخشی از گزارش خود به بررسی تفاوت‌های نمایشگاه کتاب و نمایشگاه قرآن پرداخته و آورده است: «نمایشگاه قرآن کریم رویدادی متفاوت از نمایشگاه کتاب است، زیرا نمایشگاه کتاب را می‌توان یک فروشگاه بزرگ کتاب دانست، درحالی که نمایشگاه قرآن کریم اصلی‌ترین فعالیتش در بخش‌های محتوایی است. بخش‌هایی مانند: بین‌الملل، هنری، پاسخگویی به سؤالات و شبهات، کودک و نوجوان، حفظ قرآن، مشاوره، تعویض قرآن‌های نو با فرسوده، نمایش، آموزش و... همه‌ساله با استقبال بالای مخاطبان همراه بود و بخش‌های فروش محصولات مذهبی و فروش محصولات عفاف و حجاب در کنار بخش‌های محتوایی فعالیت می‌کردند».

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم نیز در گزارشی به بررسی روایتی از امام حسن مجتبی(ع) در مورد ماه مبارک رمضان پرداخته است. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: «امام حسن علیه‌السلام در این فراز از روایت شریف، ماه مبارک رمضان را به میدان مسابقه‌ای (مضمار) تشبیه کردند که انسان‌ها باید در آن بتازند و با یکدیگر مسابقه دهند؛ چه اینکه گفته‌اند «مضمار» جاى پرورش و تمرین دادن اسب یا زمان پرورش اسب و زمین وسیع براى مسابقه اسب‌دوانى است و نیز خط پایانى مسابقه اسب‌دوانى‏ را هم مضمار نامیدند؛ افزون بر اینکه در ادامه اشاره دارند خلایق در این میدان مسابقه: به سوی طاعت خدا تا رسیدن به رضوان او مسابقه می‌دهند.«یَسْتَبِقُونَ فِیهِ بِطَاعَتِهِ إِلَى رِضْوَانِهِ». با این تعریف، می‌توان گفت ماه رمضان زمان پرورش روح و آماده‌سازی ابعاد وجودی‌مان برای تاختن به سوی طاعت خداست».

«معیارهای خواستگار خوب/ نسخه‌ای از امام حسن(ع) در انتخاب همسر»، «ترتیل جزء سیزدهم قرآن‌ با صدای عبدالباسط و عباس امام‌جمعه»، «جلوه‌ای از برکات عصر ظهور در دعای ماه رمضان / سرورِ اهل قبور با ظهور قائم(عج)»، «چرا گاهی امربه معروف و نهی از منکر به دعوا و ضرب و شتم منجر می‌شود؟»، «دعای روز سیزدهم ماه رمضان / عملی که سبب طهارت روح می‌شود» و «مسابقه عکاسی «ماه عاشقی» راه افتاد/ از سفره‌های افطاری ساده خود عکس بگیرید» از دیگر مطالب خبری منتشر شده در صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم است.

ایسنا

خبرگزاری دانشجویان ایران نیز در صفحه دین و اندیشه از برگزاری جلسه ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست حجت الاسلام والمسلمین «سعیدرضا عاملی»، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» و جمعی از معاونین و مدیران ارشد دو مجموعه با موضوع بررسی عملکرد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور پس از تصویب اساس‌نامه این ستاد از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داده است. در این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی، از آمادگی شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور تقویت جایگاه فعالیت‌های مردمی و مسجدمحور ستاد هماهنگی کانون‌های فهما برای خدمات‌رسانی بهتر به بچه‌های مسجد خبر داده است.

«تاثیر کرونا بر اشخاص در اماکن مقدس، در کشاکش انگاره اثبات و انکار»،‌ ««شیعه‌شناسی» رونمایی می‌شود»، ««رمضان در آیینه هنر و آیین‌های ایرانی» بررسی می شود»،‌ «برگزیدگان نهمین سوگواره عاشورایی پوستر هیات به صورت مجازی معرفی شدند»، «ایمان به قیامت زمینه انجام اعمال نیک است»، «چالش های روزه داری معتادها در ماه رمضان»، «شرح دعای روز سیزدهم ماه رمضان/ روزی که گفتی غصه ای ندارم، اجلت نزدیک است» و «ویژگی‌های انسان‌های نیک در دعای روز سیزدهم ماه رمضان» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران است.

ایرنا

خبرگزاری جمهوری اسلامی در صفحه قرآن و معارف گزارشی از پنجاه و دومین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی منتشر کرده و آن را با تیتر «سازمان تبلیغات اسلامی مامور تهیه پلتفرم فعالیت‌ قرآنی در فضای مجازی شد» بر روی خروجی قرار داده است.

این خبرگزاری در خبر دیگری به آموزش قرآن به چهار هزار مددجو کمیته امداد کرمانشاه خبر داده است. بر اساس آنچه در این خبر آمده است: «به مناسبت ماه مبارک رمضان بیش از چهار هزار مددجوی زیر پوشش این نهاد حمایتی در استان کرمانشاه از آموزش‌های غیرحضوری قرآن کریم در فضای مجازی بهره‌مند هستند. در شیوه آموزشی غیرحضوری قرآن کریم فایل‌های آموزشی در کانال فضای مجازی قرار داده می‌شود و در پایان ماه مبارک از مخاطبان قرآنی آزمون الکترونیکی برگزار و به برگزیدگان جوایز نقدی اهدا خواهد شد».

«بی‌پرده با حجاب»، «برگزیدگان سوگواره عاشورایی پوستر هیات معرفی شدند»، «بحثی در مورد مهجوریت و مرجعیت علمی قرآن کریم» و‌ «انسان مومن همواره در برابر مقدرات الهی صبر می‌کند» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در خبرگزاری جمهوری اسلامی است.

مهر

خبرگزاری مهر که اخیراً صفحه‌ قرآن و متون دینی را به صفحه قرآن و عترت تغییر نام داده است، در یکی از مطالب امروز خود دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان با صدای «میثم مطیعی» را بارگذاری کرده است.

این خبرگزاری همچنین در مطلب دیگری که در ایام ماه مبارک رمضان به صورت روزانه منتشر می شود، نکات تفسیری «محمدعلی انصاری» را بازنشر می دهد. این مفسر قرآن کریم در روز سیزدهم ماه رمضان به بیان حزن مؤمنان در دنیا در شرح و تفسیر سوره مبارکه «یس» پرداخته است.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان در یکی از مطالب خبری خود به انتشار برخی نکات تفسیری حجت‌الاسلام والمسلمین «محسن قرائتی» پرداخته است. این مطلب خبری با عنوان «شکر ایزد نعمتت افزودن کند» بر روی خروجی قرار گرفته است.

صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری بخش حدیث روز خود را به حدیثی از حضرت محمد(ص) درباره نشانه مومن و منافق اختصاص داده است. در این حدیث آمده است: «مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى».

ایبنا

خبرگزاری کتاب ایران در صفحه دین و اندیشه گفت‌وگویی با «سیدحسین حسینی کارنامی»، نویسنده کتاب «قرآن و شاخص‌های سلامت و بیماری روح» و استادیار علوم قرآن و حدیث و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام داده است. وی در این گفت‌وگو بیان کرده است: «در زمینه مسائل قرآنی و ارتباط آن با مسائل روز جامعه نیاز به پژوهش‌های زیادی داریم و در این زمینه لازم است که محققان حوزه و دانشگاه مقداری از بحث‌های قدیمی فاصله بگیرند و به سمت بررسی مسائل جدیدتر بروند که نیاز روز جامعه است».

«فراخوان مقاله همایش بین‌المللی قرآن و علوم شناختی منتشر شد»، «بررسی تحلیلی و تطبیقی رساله الطیرنویسی از ابن‌سینا تا عطار»،‌ «اولین کتاب تخصصی در حوزه حجاب منتشر شد»،‌ ««حرم در انتظار ما» به پیشخوان آمد»،‌ ««شیعه‌شناسی» رونمایی می‌شود»،‌ ««مسجد رهبر» به چاپ سوم رسید» و ««راه‌های ابریشم» اهمیت محوری تسلط بر تجارت خارجی را از گذشته تا امروز نشان می‌دهد» از دیگر خبرهای منتشر شده در این خبرگزاری است.

میزان

خبرگزاری میزان در صفحه دین و اندیشه از آغاز ثبت نام طرح ملی شبانه روزی «تحفیظ رضوی» خبر داده است. ثبت نام این طرح از اول اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز شده است. طرح ملی تحفیظ رضوی از دهم تیرماه سال ۱۴۰۰ شروع می‌شود و در تاریخ دهم شهریور ۱۴۰۱ به پایان می‌رسد.

««رمضان» ماه نزول قرآن/ ماهی که نفس روزه‌داران تسبیح می‌شود»، «فیلیمو، تخفیف‌های استانی جدید اعمال کرد»، «حکم وصیت بیش از مقدار ثلث» و ««آبنبات هل‌دار» طنزی برای دهه شصتی‌ها» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در خبرگزاری میزان است.

انتهای پیام
captcha