به وقت حیات سبز؛ از اعطای تندیس فداکاری تا غرس هزاران نهال
کد خبر: 3959142
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۴
برخط جامعه؛

به وقت حیات سبز؛ از اعطای تندیس فداکاری تا غرس هزاران نهال

سرویس اجتماعی خبرگزاری ایکنا، در هفته گذشته اخبار مختلفی در رابطه با فعالیت‌های جهادی، طراحی لباس براساس مفاهیم قرآنی، کانون‌های فرهنگی مساجد، افتتاح مراکز مثبت زندگی، اعطای تندیس ملی و روز درختکاری فداکاری منتشر کرد.

از رویکردهای دوگانه مسئولان به کرونا تا اعطای دهمین تندیس ملی فداکاریبه گزارش ایکنا، سرویس اجتماعی این خبرگزاری، در هفته‌ای که گذشت اخباری در رابطه با گردشگری سلامت، فعالیت‌های جهادی، روز درختکاری، طراحی لباس براساس مفاهیم قرآنی، کانون‌های فرهنگی مساجد، انتقاد جامعه مداحان از رویکرد‌های دوگانه مسئولان در برابر کرونا، افتتاح مراکز مثبت زندگی، اعطای تندیس ملی فداکاری منتشر کرد که به برخی از مهم‌ترین آنان اشاره می‌کنیم.

کارشناسان و پژوهشگران در پنجمین گردهمایی گروه‌های دانشجویی حامی گردشگری و حافظ میراث فرهنگی، فرصت‌ها و ظرفیت‌های دوران کرونا برای توسعه «گردشگری سلامت» و تولید «صنایع دستی و هنر‌های سنتی» را بررسی کردند.

رحیم یعقوب زاده، رئیس مرکز گردشگری جهاددانشگاهی با اشاره به استقبال دانشجویان و اساتید از گردهمایی ادواری گروه‌های دانشجویی حامی گردشگری و حافظ میراث فرهنگی، گفت: در بازدید‌هایی که از مقصد گردشگری کارگاه‌های آموزشی برگزار شد و از آن فیلم و مستند آموزشی تهیه و تدوین شد و از طریق سامانه مرکز و یا شبکه‌های اجتماعی، در اختیار دانشجویان قرار داده شد و در گردهمایی‌ها نمایش داده می‌شود.

محمد پناهی، رئیس کمیته گردشگری سلامت انجمن علمی بازاریابی ایران درباره مفهوم گردشگری سلامت و شرایط توسعه این بخش در دوران شیوع کرونا و پساکرونا گفت: پیش از شیوع کرونا صنعت گردشگری جهان رشد بسیار خوبی را تجربه کرد و این حوزه در سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۰ درصد رشد داشت که عدد کمی نیست، گردش مالی این حوزه از نظر توسعه و سرمایه گذاری حتی از صنعت نفت و پتروشیمی پیشتازی کرد و اگر کرونا اتفاق نمی‌افتاد این صنعت امسال دوشادوش نخستین صنایع ثروت ساز دنیا عرضه اندام کند.

پیشنهاد تشکیل باشگاه دانشجویان فداکار

عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در نشست خبری تندیس فداکاری، گفت: در کنار برنامه‌های متنوع جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی، برنامه اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و هر دوره نسبت به بهتر برگزار شدن آن تلاش کرده‌ایم. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این برنامه نیز بین‌بخشی و تعاملی بودن آن با سایر سازمان‌هاست. در واقع این آیین، تعاملی‌ترین برنامه فرهنگی در میان برنامه‌های جهاددانشگاهی است.‌ وی با طرح پیشنهاد تشکیل باشگاه دانشجویان فداکار در ذیل برگزاری این آیین و معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: هر چه جلو‌تر رفته‌ایم وجود چنین تشکیلاتی بیشتر حس شده است. همچنین باید تلاش کنیم با موضوع «فداکاری» برنامه‌های دیگری را تعریف کنیم، چرا که ظرفیت جریان‌سازی در بدنه دانشجویی وجود دارد و می‌توان حتی در ذیل سایر برنامه‌های فرهنگی این نهاد هم‌راستا با این موضوع (فداکاری) برنامه‌هایی را تعریف کرد.

توسعه همکاری پژوهشگاه علوم انسانی جهاددانشگاهی و صندوق حمایت از پژوهشگران

از دیگر اخبار این هفته می‌توان به امضای تفاهم‌نامه همکاری بین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با محوریت همکاری در زمینه اجرای ۱۰ طرح تحقیقاتی پسادکتری و ۱۵ طرح پژوهشی در راستای اولویت‌های تحقیقاتی اعلام شده طرفین و مقررات و سیاست‌های حمایتی صندوق و ایجاد لینک پورتال‌های دو مجموعه برای آگاهی از کار‌های تحقیقاتی انجام شده و در دست انجام اشاره کرد.

محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی در این مراسم، پس از ارائه توضیحاتی در رابطه با ساختار جهاددانشگاهی به تشریح برنامه‌های توسعه این نهاد پرداخت و گفت: برنامه‌های توسعه جهاددانشگاهی با هدف تحقق اهداف اساسنامه‌ای این نهاد و همچنین تحقق اهداف سند جایگاه جهاددانشگاهی در افق ۱۴۰۴ تدوین و با تصویب هیئت امنای جهاددانشگاهی به اجرا در می‌آیند.

۳۱۳ مرکز نیکوکاری مساجد استان تهران افتتاح می‌شود

خبرهای این هفته حاکی از آن است که با حضور رئیس کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) و رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ۳۱۳ مرکز نیکوکاری مساجد استان تهران افتتاح می‌شود.

در راستای طرح‌های عملیات محله محور مسجد پایه، مرکز رسیدگی به امور مساجد با مشارکت کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) به تأسیس مرکز نیکوکاری در ۳۱۳ مسجد در استان تهران اقدام کرده است.

احتمال افزایش ۵۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد

مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: مستمری پرداختی به مددجویان در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ افزایش ۱۵ درصدی داشته و برای سال ۱۴۰۰ افزایش ۲۵ درصدی مستمری پیشنهاد شد، اما آنچه مدنظر ماست افزایش ۵۰ درصدی مستمری پرداختی است که امیدوارم به تأیید نهایی برسد.

وی با بیان اینکه معمولاً همه ساله با افزایش قیمت ودیعه مسکن و اجاره‌ها روبرو هستیم، اظهار کرد: کمیته امداد حامی مددجویان است. مکاتبات زیادی با دولت برای هماهنگی برای ساخت مسکن و با قوه قضاییه درباره قانون برخورد با کسانی که خانه‌های خالی دارند و رایزنی‌های با مجلس داشته‌ایم. خوشبختانه با یاری و مدد بنیاد مستضعفان وام‌های ۱۰۰ میلیارد تومانی و ۵۰ میلیارد تومانی به صورت بلاعوض به کمیته امداد برای ساخت مسکن برای مددجویان به کمیته امداد اعطا شد. همچنین طبق مصوبه دولت و ابلاغ به وزارت راه و شهرسازی مقرر شد وامی به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان به مددجویان اختصاص پیدا کند و وا‌م‌های مسکن با سود ۱۲ درصد به این افراد پرداخت شود، اما با توجه به اینکه مددجویان توان بازپرداخت با همین میزان سود را هم ندارند، رقم کمی از ۳۰۰ میلیارد تومان جذب شد.

نگاه یک بام و دو هوای برخی مسئولان به کرونا

محسن طاهری، مدیرعامل خانه مداحان گفت: گاهی تصمیم‌گیران به موضوع کرونا به صورت یک بام و دو هوا نگاه می‌کنند، زیرا بخاطر شیوع کرونا هیئت‌ها تعطیل شده، اما بسیاری از کنسرت‌ها برگزار شده یا بازار‌ها در اقصی‌نقاط کشور بسیار شلوغ هستند.

معرفی اسلام به توریست‌ها از دل کانون فرهنگی هنری مسجد
 
ابوالفضل کرمانی‌نسب، مسئول کانون فرهنگی هنری سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: حوزه موسیقی، سرود، شعر، تنظیم و آهنگ‌سازی و ... از بخش‌های کمتر کار شده فرهنگی در مساجد بود. بر همین اساس از اول ما به این موضوع اهتمام ورزیدیم و ورود کردیم و توانستیم تاکنون ۸۰ سرود با موضوعات ارزشی و اسلامی تولید و پخش کنیم.
 
وی با اشاره به فعالیت‌های بین‌المللی این کانون در قالب تهیه سرود‌های ارزشی با هدف معرفی اسلام به توریست‌ها، گفت: سرود ظرفیت عظیم فرهنگی است که از آن غفلت شده است.

بخش گردشگری را در صورت نیاز، تعطیل می‌کنیم
 
اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز این هفته با بیان اینکه دایر بودن هتل‌ها با رعایت پروتکل‌ها به مهار کرونا کمک کرده است، گفت: با این حال، اگر گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که بخش گردشگری موجب دامن زدن به شیوع کرونا می‌شود، این آمادگی را داریم که بخش گردشگری را به طور کامل تعطیل کنیم.

دلیل رکود فعالیت انجمن سواد رسانه‌ای طلاب
 
ایکنا در هفته‌‌ای که گذشت به سراغ رفیع‌الدین اسماعیلی، رئیس انجمن سواد رسانه‌ای طلاب رفت. وی ضمن تشریح اهمیت آموزش سواد رسانه‌ای به طلاب، دلیل رکود یک سال و نیمه فعالیت این انجمن را کاهش حمایت معاونت هنر و فضای مجازی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم از موضوع سواد رسانه‌ای بیان کرد.

نقش‌آفرینی نخبگان ورزشی در حفظ محیط زیست و ارتقای فرهنگ اهدای عضو

عبدالحمید احمدی، معاون توسعه فرهنگی وزارت ورزش و جوانان در مراسم روز درختکاری در آکادمی ملی المپیک گفت: ورزش ظرفیتی دارد که می‌تواند مردم را با موضوعات مهم اجتماعی همراه کند که امروز خوشبختانه پیگیری می‌شود و پیام‌های مهمی را ارسال می‌کند که شامل پیشگامی در حفظ محیط زیست و اهدای عضو است.

کاشت ۵۰ نهال به یاد شهدای محیطبان

مهدی عباسی، سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، در مراسم کاشت ۵۰ اصله نهال به یاد شهدای محیط‌بان کشور و شهدای روستای نسوز و هفت‌دستگاه شهرستان ری، کاشت درخت را سرمایه‌گذاری بلندمدت برای برای آیندگان دانست و گفت: این موضوع یک حرکت اجتماعی و میراث ماندگار است.

۲۴۰۰ مرکز خدمات بهزیسـتی «+ زندگی» افتتاح شد

حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور، در مراسم افتتاح دو هزار و ۴۰۰ مرکز مثبت زندگی گفت: با کمک مردم و داوطلبان امروز کار خوبی صورت گرفت و دو هزار و ۴۰۰ مرکز رونمایی شد و از این پس حدود پنج میلیون نفر تحت پوشش این خدمات قرار می‌گیرند.

وی افزود: اینکه در یک روز می‌توانیم دو هزار و ۴۰۰ مرکز مثبت زندگی را افتتاح کنیم، اقدام اجتماعی بزرگی است و همه خانواد‌ه‌هایی که توانمندسازی، آگاه‌سازی و ... نیاز دارند باید این خدمات را دریافت کنند تا رنج مردم کاهش یابد.

وحید قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی به تشریح فعالیت این مراکز پرداخت و گفت: مراکز خدمات بهزیستی از سال ۱۳۸۰ طبق بند ۴ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت باید تشکیل می‌شد که اکنون بعد از حدود ۲۰ سال این تکلیف قانونی در دولت تدبیر و امید به اجرا در می‌آید. با تشکیل مراکز خدمات بهزیستی در اولین گام ۲۲ خدمت سطح اول بهزیستی به صورت رایگان در حوزه‌های پیشگیری، توانبخشی و اجتماعی از پنجره واحد در اختیار جامعه هدف قرار می‌گیرد.

سالانه هزار کانون مسجدی تأسیس می‌شود

رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از تأُسیس هر ساله هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد کشور خبر داد و گفت: قطعات پازل تمدنی نوین اسلامی را نمی‌توان بدون حضور بچه‌های مسجدی کامل کرد.

۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو مجرد مانده‌اند

حجت‌الاسلام و المسلمین، سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه نبود تسهیلات لازم برای ازدواج، یک آسیب اجتماعی است، گفت: در حال حاضر بیش از سه میلیون دانشجو در کشور وجود دارد که ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر آن‌ها ازدواج نکرده‌اند و ارائه تسهیلات ازدواج می‌تواند به سلامت زندگی و شکل‌گیری و تقویت خانواده کمک کند.

تحقق ایده‌های قرآنی در قامت لباس فاخر

طی هفته‌ای که گذشت با حمایت مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی وابسته به سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، نمایشگاه لباس‌های فاخر بانوان «آرابسک» شامل طرح‌های الهام گرفته شده از دوره‌های اسلامی و به روز شده در قالب لباس اجتماع بانوان برگزار شد.

روحانیون در کلانتری‌‎ها اثرگذار باشند نه اثرپذیر
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا ادیانی، رئیس سازمان عقیدتی ــ سیاسی ناجا در همایش توجیهی – تخصصی مشاوران و کارشناسان مذهبی کلانتری‌های سراسر کشور گفت: روحانیون باید در کلانتری‎ها اثرگذار باشند، نه اثرپذیر و بتوانند با عملکرد خود کلانتری را به حوزه علمیه تبدیل کنند.

آیین اعطای تندیس ملی فداکاری در ایستگاه دهم

مراسم اختتامیه دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران چهارشنبه ۲۰ اسفندماه با حضور سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، سعید اوحدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و نمایندگانی از دستگاه‌های همکار در این دوره و حضور محدود تعدادی از دانشجویان برگزیده با فعالیت‌های فداکاری در محل تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران به صورت پخش زنده برگزار شد.

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در پیامی به گردهمایی «آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران» تأکید کرد: «ایثار» یکی از صفات برجسته است که انسان کاری را بدون «چشم‌داشت» و انتظار پاداش از فرد یا جامعه انجام دهد. این صفتی است که تنها اولیاء اللَّه و مؤمنان خالص و مخلص به آن آراسته می‌شوند.
 
حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی در این مراسم گفت: با هدف ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری در میان جوانان و دانشجویان این آیین طراحی شده است و فکر می‌کنیم جهاددانشگاهی با برگزاری این ۹ دوره توانسته است فرهنگ‌سازی خوبی در جامعه و به ویژه جامعه دانشجویی ایجاد کند. اما در عین حال نباید از روی دیگر این سکه و خدمت در راستای مشکلات مردم غافل شد که همانا سوءمدیریت در حل مشکلات است. این حق طبیعی مردم و جوانان است که از رفاه مناسبی با تمام شاخصه‌ها برخوردار باشند.
 
سعید اوحدی، رئیس سازمان بنیاد شهید نیز در این مراسم، گفت: یکی از موضوعاتی که در آموزه‌های دینی مورد تأکید است، موضوع خدمت است. یکی از فلسفه‌های بزرگ رسالت پیامبر گرامی اسلام (ص) موضوع خدمت به مردم بوده است؛ خدمتی که مبتنی بر اخلاق شکل گرفته و آیات زیادی در قرآن نسبت به نوع رفتار پیامبر(ص) با جامعه و مردم وجود دارد. در آخرین آیه سوره مبارکه توبه، خداوند خطاب به انسان‌ها می‌فرماید: «لَقَد جاءَکُم رَسولٌ مِن أَنفُسِکُم عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم بِالمُؤمِنینَ رَءوفٌ رَحیمٌ». گویی غم عالم خلقت در وجود پیامبر اسلام فرود می‌آمد، وقتی می‌دید دیگر بندگان به گرفتاری‌ای مبتلا شدند. همچنین در جای دیگری از قرآن (سوره شعراء) می‌فرماید: «لَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَفْسَکَ أَلَّا یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ» آنجایی که پیامبر (ص) چنان در اندیشه هدایت خلق است که گویی می‌خواهد جان خود را فدا کند.

حجت‌الاسلام رستمی، رئیس دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در این مراسم گفت: انسان فداکار در مسیر دینداری است و آن هم فداکاری‌هایی که از جنس عرصه خطر و نیاز باشد، از کسانی که جان خود را کف دست می‌گیرند تا کسانی که از مال خود برای فداکاری می‌گذرند، و اتفاقا این‌ها برنده‌اند؛ «إِنَّهُ لَیْسَ لِأَنْفُسِکُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةَ»، قیمت انسان بهشت است. اگر کسی مال و جان آبرویش را جایی غیر از راه خدا هزینه کند، باخته است.
 
جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی تهران نیز در این مراسم در سخنانی گفت: ۸۰ فرد و گروه فداکار شناسایی شدند که از این میان ۱۳ گروه شناسایی و مابقی افرادی هستند که عمدتاً مدافعان سلامت بوده‌اند. تا پایان فروردین‌ماه ۱۴۰۰ و با محوریت واحد‌های جهاددانشگاهی سراسر کشور نیز از ۱۰۰ خانواده شهدای سلامت در دوران کرونا تقدیر به عمل خواهد آمد.
 
در این مراسم که به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی تهران برگزار شد، از ۷۲ دانشجو و گروه دانشجویی فعال در حوزه کرونا و دیگر مصادیق فداکاری (۵۳ دانشجو و ۱۶ گروه دانشجویی) منتخب دانشگاه‌های سراسر کشور با اهدای لوح تقدیر و تندیس نمادین فداکاری تقدیر شد. همچنین در بخش ویژه این آیین از خانواده شهید مدافع حرم محمد آژند، جهادگر آسمانی کسری اسمعیلی، خانواده زنده‌یاد عارف جعفرپور، دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد جان باخته بر اثر کرونا هم تقدیر شد.
انتهای پیام
captcha