محفل قرآنی به وسعت ایران
کد خبر: 3953035
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳

محفل قرآنی به وسعت ایران

محفل قرآنی فجر، 20 بهمن‌ماه همزمان با سراسر کشور و با حضور جمعی از مسئولان و پیشکسوتان قرآنی استان مرکزی در مسجد رسول‌الله(ص) اراک برگزار شد.

محفل قرآنی به وسعت ایران / از رویش چهره‌های جدید قرآنی تا رونمایی از سایت اتحادیه مؤسسات قرآنی استان مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، روز گذشته شاهد برگزاری محفلی گسترده به وسعت ایران بودیم، شاید در سال‌های اخیر محافل قرآن به‌صورت سراسری در کشور برگزار شده بود، اما این محفل ابتکاری زیبا بود که تمام مردم کشور می‌توانستند از آن بهره ببرند. محفل فجر قرآنی عصر روز گذشته، 20 بهمن به همت اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی فرهنگی قرآن و عترت استان مرکزی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان و جمعی از قرآنیان به میزبانی مؤسسه قرآن و عترت عصر ظهور اراک با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مسجد رسول‌الله(ص) اراک برگزار شد.

این مراسم که به همت صدا‌وسیمای شبکه استانی آفتاب به‌صورت مستقیم پخش شد رأس ساعت 16 با تلاوت مجتبی صالحی، قاری نوجوان آغاز شد. پس از آن حجت‌الاسلام عباس دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در جایگاه قرار گرفت و ضمن تبریک فرارسیدن فجر 42، برگزاری این محفل بزرگ قرآنی را مایه مباهات و افتخار ملت ایران دانست و گفت: این محفل تنها بخش کوچکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است، چراکه در تمام فعالیت‌های مذهبی و قرآنی قبل از انقلاب در خفا انجام می‌شد.

محفل قرآنی به وسعت ایران / از رویش چهره‌های جدید قرآنی تا رونمایی از سایت اتحادیه مؤسسات قرآنی استان مرکزی

وی تصریح کرد: ایران کشوری است که پس از پیروزی انقلاب در بسیاری از عرصه‌های فرهنگی، قرآنی، علمی، پزشکی، هسته‌ای و... حرکتی رو به جلو داشته و در همه عرصه‌ها در جهان صاحب نشان و افتخار است. در سال‌های گذشته شاهد تربیت چهره‌های قرآنی در کشور بودیم و رویش چهره‌های جدید ما را به ادامه راه مصمم‌تر می‌کند.

امام راحل با تفکر قرآنی به تفکر غرب پایان داد

دانشی ادامه داد: امام راحل بر مسلط بودن تفکرات غربی در کشور نه با روش علمی غرب و شرق، بلکه با روش اسلامی و قرآنی پایان داد. قبل از انقلاب خیلی از مردم از اسلام ناامید بودند و اسلام را فاقد ظرفیت جهاد مبارزه و پیروزی می‌دانستند، اما امام راحل که دست پرورده مکتب قرآن و اهل‌ بیت(ع) بود توانست با آموزه‌های قرآنی انقلاب را به پیروزی رساند.

وی با اشاره به اینکه امام(ره) با قرآن و مکتب اهل‌ بیت(ع) انقلاب را استمرار بخشید، رمز پیروزی انقلاب را نهادینه شدن آموزه‌های قرآنی در کشور، رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری و حمایت همه جانبه مردم از انقلاب دانست و اظهار کرد: ایران کشور قرآن است و سیاست‌های کلان کشور، سیاست‌های قرآنی است و همه تلاش داریم تا پیام‌های قرآنی به گوش بشریت برسد.

این مقام مسئول بیان کرد: متأسفانه قرآن هنوز در جهان ناشناخته است و کتاب‌هایی مثل شازده کوچولو و دختر کبریت‌فروش پس از انجیل جزو کتاب‌های بسیار پرفروش‌ دنیاست و بیشترین ترجمه‌ها را دارد؛ قرآن از نظر تعداد تیراژها و تعداد زبان‌های ترجمه شده در دنیا به سطح برخی آثار ادبی نرسیده است.

وی گفت: اگر شاهد دشمنی با قرآن هستیم به دلیل این است که این مصحف شریف از عظمتی بس بزرگ برخوردار است و آنان از این جایگاه به خوبی آگاه هستند و می‌دانند اگر مفاهیم الهی آن به گوش جهانیان برسد دیگر جایی برای آنان نخواهد بود.

رونمایی از سایت اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت استان مرکزی

پس از سخنان حجت‌الاسلام عباس دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، علیرضا احمدی، قاری‌بین‌المللی کشورمان در جایگاه قرار گرفت و با نوای دلنشین خود مستمعان را به فیض رساند. افتتاح سایت اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی فرهنگی قرآن و عترت استان مرکزی ویژه مؤسسات قرآن استان نیز از برنامه‌های جانبی این محفل بزرگ قرآنی بود.

پیمان عین‌القضاتی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی فرهنگی قرآن و عترت استان مرکزی در خصوص امتیازها و ضرورت‌های افتتاح این سایت قرآنی، اظهار کرد: سایت اتحادیه مؤسسات قرآنی استان مرکزی به همت هیئت مدیره اتحادیه استانی با هدف ایجاد تربیونی برای مؤسسات به‌منظور اطلاع‌رسانی فعالیت‌های خود در سطوح مختلف با نشانی http://markazi.equranetrat.com رونمایی می‌شود.

محفل قرآنی به وسعت ایران / از رویش چهره‌های جدید قرآنی تا رونمایی از سایت اتحادیه مؤسسات قرآنی استان مرکزی

وی بیان کرد: ادمین بودن مؤسسات در سایت یکی از ویژگی‌هاست و آنان می‌توانند مباحث مربوط به مؤسسه خود را ارسال کنند. ناگفته نماند که خبرگزاری ایکنا در سطح استان و کشور فعالیت‌های قرآنی را بسیار خوب پوشش می‌دهد، اما برخی از اخبار مؤسسات به‌دلیل کار حرفه‌ای خبرگزاری فاقد ارزش‌های خبری است و پوشش داده نمی‌شود، وجود این سایت این امکان را به مؤسسات می‌دهد تا تمام اخبار خود را منعکس دهند.

عین‌القضات با اشاره به اینکه سایت اتحادیه این امکان را فراهم کرده است تا مؤسسات توانمندی‌های خود را اطلاع‌رسانی کنند، تصریح کرد: مؤسسات از این به بعد باید بخش فضای مجازی را تقویت کنند. شیوع کرونا زمینه فعالیت قرآن در فضای مجازی را فراهم کرد.

وی از مسئولان استان خواستار راهنمایی و حمایت جهت رونق‌بخشی به فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی شد و افزود: فضای مجازی برای برگزاری کلاس‌ها از طریق اتحادیه در اختیار مؤسسات قرآن قرار گرفته است که پیش‌بینی ما اعتباری بالغ بر یکصد میلیون تومان بود که باید خریداری و در اختیار مؤسسات قرار می‌گرفت، اما با کمک اتحادیه کشوری این فضا را به‌صورت رایگان تهیه و در اختیار 10 مؤسسه قرار داده‌ایم. دوره آموزشی برای بهره‌برداری بهتر از این فضا برگزار شده است و امید است با حمایت معاونت فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرحله دوم نیز برگزار شود و با استفاده از ظرفیت‌های دیگر فضای مجازی حرفه‌ای‌تر دنبال شود.  

گرایش خانواده به سمت قرآن برابر با بیمه شدن فرزند در مقابل آسیب

ابوذر کرمی، حافظ کل قرآن و دارنده رتبه اول دانشجویان مسلمان جهان هم ضمن ارائه محفوظات خود از نوجوانان و جوانان خواست تا قرآن را به عنوان ارزشی بزرگ در زندگی تلقی کنند. توصیه من به نوجوانان این است که هرچه در توان دارید با قرآن انس بگیرید.

محفل قرآنی به وسعت ایران / از رویش چهره‌های جدید قرآنی تا رونمایی از سایت اتحادیه مؤسسات قرآنی استان مرکزی

وی تصریح کرد: قرآن را در ذهن و روح خود جای دهید و به آن عمل کنید. گرایش خانواده‌ها به قرآن زمینه بیمه شدن فرزندانشان در برابر آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی را میسر می‌کند. همه برای دوری از آسیب راهی جز رفتن به سمت پناهگاه قرآن نداریم.

کرمی تشویق فرزندان به سمت قرآن را وظیفه خانواده‌ها و متولیان امر قرآن دانست و بیان کرد: خانواده‌ها نقش بسیار مهمی در تربیت قرآنی فرزندان خود دارند و باید این نقش را به خوبی ایفا کنند.

حافظ کل شدن آرزوی قرآنی محدثه فاضلی

از نکات قابل توجه این محفل حضور نوجوانان قرآنی است که روح قرآن در وجود پاکشان موج می‌زند. محدثه فاضلی، دانش‌آموز کلاس پنجم ابتدایی از جمله افراد حاضر در این محفل قرآنی است که حضور بیش از سه سال را در مؤسسه عصر ظهور اراک تجربه کرده است.

وی بیان کرد: بیش از سه سال است که در کلاس‌های تفسیر مؤسسه شرکت دارم و آثار آن را در زندگی و مدرسه دیده‌ام. یکی از برکات آشنایی با این کلاس، حضور در کلاس حفظ قرآن است و تاکنون بیش از دو جزء کلام وحی را حفظ کرده‌ام و حافظ کل بودن آرزوی قرآنی من است.

توجه به محافل و جلسات خانگی مورد توجه و تأکید مقام معظم رهبری است و هنوز هم با گسترش فضای مدرن همچون فضای مجازی برخی از اساتید جوشش و رویش نوجوانان و جوانان قرآنی را از دل همین جلسات سنتی و خانگی می‌دانند، چراکه اعتقاد دارند جلسات حضوری و خانگی دارای صمیمیت و روحی خاص است که بر جسم و روان انسان تأثیر مستقیم دارد. امید است با توجه مسئولان و متولیان امر قرآن شاهد رونق هرچه بیشتر جلسات خانگی قرآن باشیم.  

انتهای پیام
captcha